• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Miss Lau

Hoppas att det är okej att komma in här som total nybörjare.

Min son är 8 mån och vi har börjat fundera på att testa tygblöjor. Men vad ska man köpa, det är verkligen en jungel

Såg att ImseVimse hade typ testpaket, är det en bra idé?

• Chaia
    6barnsmamman skrev 2010-02-19 08:40:41 följande:
    Undrar om ni vet, ullkurade byxor, på förpackningen står det att man ska ha i lite ättika i sista sköljvattnet. Hade ju ingen hemma tyvärr, vilken skillnad gör ättikan?
    Ättikan sänker pH-värdet på vattnet för att efterlikna fårets pH-värde och få lanolinet att fungera optimalt. {#lang_emotions_cool}
  • 6barnsmamman
    Chaia skrev 2010-02-19 11:26:49 följande:
    Ättikan sänker pH-värdet på vattnet för att efterlikna fårets pH-värde och få lanolinet att fungera optimalt.
    Aha, jag får köpa det till nästa gång då!!
  • Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-19 09:16:34 följande:
    Hoppas att det är okej att komma in här som total nybörjare. Min son är 8 mån och vi har börjat fundera på att testa tygblöjor. Men vad ska man köpa, det är verkligen en jungel Såg att ImseVimse hade typ testpaket, är det en bra idé?
    Det är klart du är välkommen {#lang_emotions_flower}

För att ge råd om vad du ska välja så måste vi (du) veta varför du vill ha tygisar. Hur rangordnar du ekonomi, miljö, hudvänligt, bekvämlighet, snyggheten? Och hur funkar sonen vid blöjbyten? (hal ål, speedy gonzales, lugn och stilla?) Vilka tvätt och torkmöjligheter har ni?
    Det är alltid bra att testa lite olika innan man köper på sig, passformen är lite olika och barnens hud tål olika matrial olika bra.
  • Ekorrfamiljen

Hur lång tid har det tagit för er att få leverans från barnshop.se? Jag beställde för över en vecka sedan och i söndags fick jag mail där hon frågade om jag kunde tänka mig att byta ut några färger mot det hon hade i lager. Jag svarade ja och bad henne skicka vad hon hade omgående, men nu har hela den här veckan också gått ju.. *längtar efter mina blöjor och engångarna börjar ta slut, vill inte köpa nya*

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Caeruleus
    Ekorrfamiljen skrev 2010-02-19 22:20:01 följande:
    Hur lång tid har det tagit för er att få leverans från barnshop.se? Jag beställde för över en vecka sedan och i söndags fick jag mail där hon frågade om jag kunde tänka mig att byta ut några färger mot det hon hade i lager. Jag svarade ja och bad henne skicka vad hon hade omgående, men nu har hela den här veckan också gått ju.. *längtar efter mina blöjor och engångarna börjar ta slut, vill inte köpa nya*
    Oj då....det lät ju lite långt tycker jag. Förstår om du vill ha dem nu.
  • Maria K
    Ekorrfamiljen skrev 2010-02-19 22:20:01 följande:
    Det har varierat beroende på hur mycket vanligt jobb hon haft. Men 1 vecka har det tagit ibland.
  • madebyinferno

Har nu sytt ihop ett blöjskal av ett ulltyg jag hade liggande, ska i knappar bara och behandlas (hoppas broderiet på rumpan klarar det bara ) och sen provas...

har en till utklippt i nästa strl som bara ska sys ihop... när jag får tid

Be the change that you want to see in the world - Gandhi
  • Moson

Nu har jag fyllt på förrådet med 6 blöjor till. Funderar dock lite på om jag kanske borde fördelat tygerna annorlunda, lite orolig över att de är för tunna i sidan. Jag har två lager single jersey över hela, booster av 3 lager college och ett extra lager tunn stretchfrotté lite större än boostern. Håller fortfarande på att prova mig fram, vad tror ni? hur brukar ni göra?

Modellen blev jag faktiskt nöjd med. Den är aningen stor i benen men inte alls klumpig:)
  • Anaiah

En ullkursfråga:

Jag har några nystickade ullbyxor till lillebror som naturligtvis läcker som såll (så som är brukligt innan de filtat sig). Jag har i alla fall filtat dem lite manuellt och har nu precis uppkurat dem en gång också, men jag tänkte ullkura dem igen och då har jag en fråga till er som kan det häl lite bättre: kan jag använda samma ullkursvatten flera gånger på raken och gör det någon skillnad att ullkura mer än en gång?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23