• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Caeruleus

Tjolahopp..är på toppenhumör ikväll. Har spenderat dagen på syfestivalen och äntligen slagit till och köpt en overlockmaskin. Blev även en del tyg och ullgarn.

Är nu riktigt sugen på att ge mig på och sticka ett par blöjbyxor direkt. Var dock läääänge sedan jag stickade så mina kunskaper är låga. Har hittat två olika mönster och tänkte höra om ni sytt någon av dem och kan säga om de är bra?

Variant 1 - verkar enkel dvs bra för mig
    www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php

Variant 2 -  snyggare och mer komplicerad
    www.ottobredesign.com/se/monster/pdf/blojbyxor_i_ull_se.pdf

Anaiah skrev 2010-02-21 13:20:57 följande:
    En ullkursfråga: Jag har några nystickade ullbyxor till lillebror som naturligtvis läcker som såll (så som är brukligt innan de filtat sig). Jag har i alla fall filtat dem lite manuellt och har nu precis uppkurat dem en gång också, men jag tänkte ullkura dem igen och då har jag en fråga till er som kan det häl lite bättre: kan jag använda samma ullkursvatten flera gånger på raken och gör det någon skillnad att ullkura mer än en gång?
    Vilket mönster har du använt?
  • Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-19 16:15:11 följande:
    Det är klart du är välkommen För att ge råd om vad du ska välja så måste vi (du) veta varför du vill ha tygisar. Hur rangordnar du ekonomi, miljö, hudvänligt, bekvämlighet, snyggheten? Och hur funkar sonen vid blöjbyten? (hal ål, speedy gonzales, lugn och stilla?) Vilka tvätt och torkmöjligheter har ni?Det är alltid bra att testa lite olika innan man köper på sig, passformen är lite olika och barnens hud tål olika matrial olika bra.
    Anledningen till att vi börjat fundera är främst miljöskäl, om vi sen sparar lite pengar är det en bonus. Blöjorna måste inte alls vara snygg men det ska vara enkelt och smidigt att hantera. Helst inga vikblöjor....

Vi har fyra barn och egen tvättmaskin, tumlare och torkskåp som rullar på för jämnan så tvätten är nog det minsta problemet  
  • Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-22 08:31:32 följande:
    Anledningen till att vi börjat fundera är främst miljöskäl, om vi sen sparar lite pengar är det en bonus. Blöjorna måste inte alls vara snygg men det ska vara enkelt och smidigt att hantera. Helst inga vikblöjor.... Vi har fyra barn och egen tvättmaskin, tumlare och torkskåp som rullar på för jämnan så tvätten är nog det minsta problemet  
    Enklast att använda är pockets och all-in-one. All-in-one är precis som det låter. Man tar på den som en vanlig papp-blöja. Torktiden blir dock längre. Pocket är ungefär det samma, men med ett löst inllägg ist så den är lättare att tvätta och går fortare att torka. Eftersom det är löst inlägg kan man också välja själv vilket inlägg man ska ha.
    Nackdelen ,ed dessa är att de är dyrare än andra blöjor. Utbudet av ekologiska är begränsat.

Med en separat blöja och ytterbyxa blir man att "ta på blöja två ggr". Man byter blöjan (formsydd om man vill slippa vika) varje gång, men behöver bara ett fåtal byxor. Ekonomiska och bättre för miljön. Vill man bara ha naturmatrial så väljer man blöjbyxa av ull. När barnen blir större är det bekvämast med dra-på-modell, men till de små är wrap smidigt. Dock har många dra-upp bättre modell så de inte läcker är min erfarenhet. Men min erfarenhet av ull är begränsad

Formsydda blöjor tar också tid på sig att torka. Ju kortare torktid man har desto färre blöjor behövs. Ett sätt att komma runt det är att tumla, men då ryker ju miljöaspekten
  • Storis

Finns det drapåbyxor till vikblöjor som inte år ullbyxor- tycker det verkar krångligt. Lillan vill inte liga still på skötbordet längre. Nu använder vi imsevimse soft blöjbyxa. Finns det ngn motsvarande fast drapåmodell?

• Anaiah
    Caeruleus skrev 2010-02-21 19:59:58 följande:
    Tjolahopp..är på toppenhumör ikväll. Har spenderat dagen på syfestivalen och äntligen slagit till och köpt en overlockmaskin. Blev även en del tyg och ullgarn. Är nu riktigt sugen på att ge mig på och sticka ett par blöjbyxor direkt. Var dock läääänge sedan jag stickade så mina kunskaper är låga. Har hittat två olika mönster och tänkte höra om ni sytt någon av dem och kan säga om de är bra? Variant 1 - verkar enkel dvs bra för mig www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=17 Variant 2 -  snyggare och mer komplicerad www.ottobredesign.com/se/monster/pdf/blojbyxo... Vilket mönster har du använt?
    Haha! Båda faktiskt!

Började med Tygisars modell då den är så enkel (och det råkade vara den jag hittade först) men har nyligen börjat sticka Ottobres till minstingen. Jag föredrar nu Ottobres då du stickar allt i ett stycke som du bara syr ihop. Tygisars blöja tar en aningen längre tid att sticka, får inte samma snygga form och man måste måtta ut benöpprningar och muddar själv (jag är lite lat av mig), men båda blöjorna går att sticka mer än en per dag när man får upp farten.

Båda blöjorna är toppen iofs så det är inte någon stor skillnad egentligen. Ska du sticka Tygisars så glöm inte att lägga till muddar på benen, annars är det lätt att innerblöjan sticker ut och då läcker det! Jag tycker Tygisars mönster är ett utmärkt nybörjarmönster, men Ottobres är inte speciellt mycket svårare faktiskt. Jag är inte heller någon hejjare på stickning egentligen.

På Ottobres så stickar jag längre muddar i benen än vad deras mönster anger (tar i med 12-15 varv i stället för 6 och då går muddarna ner till knäväcken på min nyfödda).

Jag stickar med stickstorlek 4 eller 5, det gör inte så mycket om det blir glessickat så länge det filtar sig ordentligt, men visst till äldre sonen som kissar lite större mängder, så använder jag 3:or i stället.
  • Anaiah

Jag tänkte sy några blöjor till äldsta sonen då han ska börja på dagis i vår och jag misstänker att vikisarna är lite överkurs för dem.

Tänkte sy enligt detta mönster som jag använt till minstingen och som jag tycker fungerar hur bra som helst, men jag funderar lite över tygkombinationerna.

Först tänkte jag ha bomullsfrotté som bakstycke på blöjan, fleece som framstycke och bambystretchfrotté som booster i mitten, men nu börjar jag fundera på om det är bättre att kombinera de två elastiska tygerna som fram- och bakstycke och ha bomullsfrotté som booster i mitten.

Vilket tror ni skulle funka bäst och varför?

• Anaiah

Förresten, är det bara myllymuksut.fi och pinkgreen.se som säljer bambufrotté till Sverige? Är det någon som vet om det finns billigare någonstans eller är det så billigt det går?

Alternativt om någon känner till någon tygbutik i Stockholmsområdet som säljer bambu?

• Urtica
    Anaiah skrev 2010-02-22 16:30:07 följande:
    Förresten, är det bara myllymuksut.fi och pinkgreen.se som säljer bambufrotté till Sverige? Är det någon som vet om det finns billigare någonstans eller är det så billigt det går? Alternativt om någon känner till någon tygbutik i Stockholmsområdet som säljer bambu?
    www.ecoearthfabrics.co.uk/ säljer till sverige, och dessutom fraktfritt över 100 pund. Kanske kan beställa ihop med någon om man inte vill ha så mycket. De har väldigt fin kvalitet på tygerna, men inte så roliga färger annat än på pulen. Fast man kan ju färga själv om sånt känns viktigt.

Jag beställde bambufrotté i både 390g och 330g och det skiljer inte särskilt mycket i tjocklek tycker jag, den billigare är mycket prisvärd.

Har inte haft möjlighet att prova på uppsugningsförmågan än, har BF den 4/3. Hittar dessutom inte symaskinen (hur tusan blir man av med en sådan?) så mamma har lovat att sy några prefolds åt mig :)
  • Miss Lau
    Blå Flygare skrev 2010-02-22 11:13:14 följande:
    Enklast att använda är pockets och all-in-one. All-in-one är precis som det låter. Man tar på den som en vanlig papp-blöja. Torktiden blir dock längre. Pocket är ungefär det samma, men med ett löst inllägg ist så den är lättare att tvätta och går fortare att torka. Eftersom det är löst inlägg kan man också välja själv vilket inlägg man ska ha. Nackdelen ,ed dessa är att de är dyrare än andra blöjor. Utbudet av ekologiska är begränsat. Med en separat blöja och ytterbyxa blir man att "ta på blöja två ggr". Man byter blöjan (formsydd om man vill slippa vika) varje gång, men behöver bara ett fåtal byxor. Ekonomiska och bättre för miljön. Vill man bara ha naturmatrial så väljer man blöjbyxa av ull. När barnen blir större är det bekvämast med dra-på-modell, men till de små är wrap smidigt. Dock har många dra-upp bättre modell så de inte läcker är min erfarenhet. Men min erfarenhet av ull är begränsad Formsydda blöjor tar också tid på sig att torka. Ju kortare torktid man har desto färre blöjor behövs. Ett sätt att komma runt det är att tumla, men då ryker ju miljöaspekten
    Tack för att du tog dig tid och svarade, utförligt dessutom. Jag ska ta och beställa ett par såna pockets med formsydda blöjor till och testa hur det fungerar.
  • Blå Flygare

Någon annan som testat ecobums? Tycker inlägget är stort och borde ta mycket, men nu 2 ggr har det varit helt dyngsurt när jag skulle byta. Idag vaknade han av det, och blöjan hade läckt - rakt genom PULen så halva framsidan var våt. Jag har 2 ggr råkat tvätta i 60 gr ist för 40 , men det ska väl bara påverka trycket, inte hur den håller tätt??

Svar på tråden Tygblöjetråden 23