• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy
    Moson skrev 2010-03-05 17:20:24 följande:
    Anaiah och emindy Tack för tipsen Körde i tumlaren på syntetprogrammet (knappt någon värme alls) i 20 min. De verkar ha tovat sig lite lagom men ändå inte krympt :) Får testa och se om jag behöver göra det fler gånger.
    Jag tovade ihop ett par byxor jag stickat men som blivit alldeles för stora på det sättet, men det tog en tid innan de började krympa och sedan var jag för feg så de var fortfarande för stora när jag gav mig.
    Nu har jag satt i en midjeresår på byxorna vilket gjort att de sitter toppenbra över nattblöjor och blir inte ens fuktiga på utsidan när blöjan är genomblöt eftersom de är så ordentligt tovade
  • Ekorrfamiljen

Ni som har knubbisar och använder pockets AIO, vilken är er favorit och varför? Vilka blöjor gillar ni inte?

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Blå Flygare
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-06 00:15:35 följande:
    Ni som har knubbisar och använder pockets AIO, vilken är er favorit och varför? Vilka blöjor gillar ni inte?
    Min grabb är rund om magen men "normal" om benen. Mjuka Under funkar bra (perfekt det lilla jag testat), EcoBums är för små.
    Min dotter var tvärt om, rund om låren men inte magen, till henne passade BG, HH o BB. BG o BB satt även de bra på sonen när han var mindre o hade riktigt rund mage och rätt smala ben. Så de verkar ha bra passform för de flesta.
    Riktigt knubbiga är dock inte mina barn.
  • Ekorrfamiljen

Tack Blå Myran! Jag har ju köpt hem lite olika blöjor och testar och jag kan säga helt säkert att jag är nöjd med BG AIO, men jag vet inte riktigt om jag gillar de andra (MT?) De känns tighta om jag sätter fast dem ordentligt och läcker om jag istället sätter dem lite lösare.

• Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-06 00:15:35 följande:
    Första barnet hade vi BG org AIO och I.V AIO till, hun är en smalis men tvåan är en liten tjockis med rund mage och runda lår där är det svårt att få BG att sitta bra men I.V sitter helt fint på henne dessutom så fungerar I.v's blöjbyxor jättebra på henne de satt först bra på smalisen vid ett års ålder..
  • Ronjas mamma

Eldhav om allt går som det ska så ska jag över till din by omkring den 17 18 mars så kunde vi kanske ses ang ullbyxorna om de funkar..

• Ekorrfamiljen

Hmm, jag har bara IV AIO i strl. över den han kan ha nu så de glappar. Har starka funderingar på att köpa några i rätt storlek och prova dock, nu blev jag ännu mer motiverad.

På Vemund sitter BG organic AIO bäst av de AIO jag testat än så länge, men när det gäller vanliga pockets blev jag positivt överraskad av både Mommy's Touch och P'tit Easy. Baby Kangas var alldeles för tighta över låren och för korta också tyckte jag..

• Ekorrfamiljen

Just det, det var nog Pea Pods jag menade, inte P'tit Easy.. fast de kanske också satt bra.. {#lang_emotions_undecided} *förvirrad*

• IVFmamma

Nån här som är insatt i naturlig hudvård för barn? Min dotter har atopisk hy och blir ofta röd i rumpan och torr i huden, vi använder tygisar på henne som sagt och då ser hennes hud bäst ut även om den ibland blir röd. När hon är hos sin mormor så använder mormor engångsblöjor och hon blir knallröd och t.o.m får små sår ibland. Och vi har användt miniderm på hennes torra, lätt eksemiga hud men det fungerar ju inte så nu vill vi gå över till naturlig hudvård. Vad tipsar ni om? På tvaleriet.se
    så har de både ringblomssalva och läkesalva eller ska man satsa på det här "Earth Friendly Baby" som kan köpas på Imsevimse.se?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23