• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy
    Moson skrev 2010-03-04 11:38:19 följande:
    Har precis stickat färdigt ett par ullbyxor. Någon som har tips på hur man kan skynda på "tätningsprocessen"? Har ullkurat men dom läcker ju som ett soll så här i början.
    Fukta dem med vatten och kör i torktumlaren med ett par jeans och kanske några tennisbollar. Men pass på så de inte krymper såpass att de blir för små!
  • IVFmamma
    Git skrev 2010-03-05 10:58:32 följande:
    Tack för tipset!! Har mailat om några stycken...Nån som har använt Nikky ull?
    Det undrar jag oxå.. Vilka tänkte du köpa?
  • Git
    IVFmamma skrev 2010-03-05 11:06:38 följande:
    Det undrar jag oxå.. Vilka tänkte du köpa?
    Jag vet inte vilken storlek det blir, men jag behöver till 11kg ca. Killarna är ju snart 2.
    Du då? Hoppas att du inte behöver samma som jag....
  • IVFmamma

Nä jag vill ha de mindre, de från Bumpy 6-8kg och de från Nikky i small. Jag ska få bebis nr 2 i sommar och hade tänkt att h*n ska ha dem.

• Git
    IVFmamma skrev 2010-03-05 11:42:37 följande:
    Nä jag vill ha de mindre, de från Bumpy 6-8kg och de från Nikky i small. Jag ska få bebis nr 2 i sommar och hade tänkt att h*n ska ha dem.
    Perfekt! Då slipper vi ju slåss om dem!!{#lang_emotions_laughing}
  • Moson
    emindy skrev 2010-03-04 23:46:52 följande:
    Fukta dem med vatten och kör i torktumlaren med ett par jeans och kanske några tennisbollar. Men pass på så de inte krymper såpass att de blir för små!
    Tack, hoppas de inte krymper bara. De tog ju ett tag att sticka.
    Jag tror jag har lite marginal på ena paret iaf så jag ska testa.
  • Anaiah
    Moson skrev 2010-03-04 11:38:19 följande:
    Har precis stickat färdigt ett par ullbyxor. Någon som har tips på hur man kan skynda på "tätningsprocessen"? Har ullkurat men dom läcker ju som ett soll så här i början.
    Jag har blött dem i handfatet och sedan gnuggat byxan mellan mina handflator, det har funkat jättebra och det trots att jag sickade jätteglest (5,5-stickor när det skulle varit typ 3). Efter det har jag ullkurat dem igen.

Annars finns bra tips om skötselråd på tygisar.se
  • Moson

Anaiah och emindy

Tack för tipsen
    Körde i tumlaren på syntetprogrammet (knappt någon värme alls) i 20 min. De verkar ha tovat sig lite lagom men ändå inte krympt :) Får testa och se om jag behöver göra det fler gånger.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23