• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Plutteli
    IVFmamma skrev 2010-03-07 08:23:06 följande:
    Nån här som är insatt i naturlig hudvård för barn? Min dotter har atopisk hy och blir ofta röd i rumpan och torr i huden, vi använder tygisar på henne som sagt och då ser hennes hud bäst ut även om den ibland blir röd. När hon är hos sin mormor så använder mormor engångsblöjor och hon blir knallröd och t.o.m får små sår ibland. Och vi har användt miniderm på hennes torra, lätt eksemiga hud men det fungerar ju inte så nu vill vi gå över till naturlig hudvård. Vad tipsar ni om? På tvaleriet.se så har de både ringblomssalva och läkesalva eller ska man satsa på det här "Earth Friendly Baby" som kan köpas på Imsevimse.se?
    Babyolja är ju bland det bästa för torr bebishud! Jag gör en egen olja som vi använder varje gång dottern badar, både i vattnet och smörjer in extra efteråt, dessutom tar den bort rött i rumpan på bara nån timme!
    Jag blandar ca:
    2 dl olivolja
    0.5 dl Solrosolja
    0.5 dl rapsolja
    1 tesked vaniljsocker
    1 matsked honung

Vi har blandningen i en liten tvålpump, enkel förvaring och dosering! Dock måste man skaka om oljan när den skall användas så att honungen blandas ut igen. Denna olja fungerar kanonbra för oss och är billig att göra!
    Oljorna är mjukgörande och innehåller e-vitaminer som hjälper huden att förnyas på ett bra sätt, dessutom skyndar det på läkning av små sår och irriterad hud. Vaniljsockret gör att det lunktar gott av oljan samtidigt som det binder fukt. Honungen är lätt rengörande och dessutom antibakteriell vilket ju hjälper till att hålla små sår rena och förebygga bakterietillväxt!
  • IVFmamma

Jag har rapsolja i badet och smörjer henne efteråt och det fungerar kanon men ibland behöver jag nått extra när hon är narig i underlivet och rumpan vilket hon LÄTT blir..

• Plutteli
    IVFmamma skrev 2010-03-07 09:14:43 följande:
    Jag har rapsolja i badet och smörjer henne efteråt och det fungerar kanon men ibland behöver jag nått extra när hon är narig i underlivet och rumpan vilket hon LÄTT blir..
    Som sagt, testa med att ha i lite honung också eftersom det dödar bakterier och gör det lättare för det röda att läka ut. Sen tipsas det ju ofta om mandelolja (om jag mins rätt nu) här i tråden och att det ska vara jättebra också!
  • Nillan77

Nu har min bebis kommit ut (28/2) och jag har börjat lite smått med tygblöjor (imse vimses formsydda med blöjbyxor till). De blir genomblöta fort... men har inte läckt än så länge. Har mest kört med engångs just nu. Jag har lite svårt att röra mig obehindrat och vill inte ha en massa tvätt att ta hand om innan smärtan är mindre.

Hur ofta byter ni tygblöjor?

• Moson
    Nillan77 skrev 2010-03-07 10:08:58 följande:
    Nu har min bebis kommit ut (28/2) och jag har börjat lite smått med tygblöjor (imse vimses formsydda med blöjbyxor till). De blir genomblöta fort... men har inte läckt än så länge. Har mest kört med engångs just nu. Jag har lite svårt att röra mig obehindrat och vill inte ha en massa tvätt att ta hand om innan smärtan är mindre. Hur ofta byter ni tygblöjor?
    Vår tjej börjar gnälla så fort blöjan är våt så det blir ju till att byta direkt. Ibland går det en kvart emellan och ibland några timmar. Hon är 4 månader nu och vi varvar fortfarande med engångsblöjor. Vi brukar ha tygisar dagtid när vi är hemma än så länge. Har beställt pul till att sy pockets så det blir lite lättare att ha med sig och byta på stan också.
  • drWho
    Nillan77 skrev 2010-03-07 10:08:58 följande:
    Nu har min bebis kommit ut (28/2) och jag har börjat lite smått med tygblöjor (imse vimses formsydda med blöjbyxor till). De blir genomblöta fort... men har inte läckt än så länge. Har mest kört med engångs just nu. Jag har lite svårt att röra mig obehindrat och vill inte ha en massa tvätt att ta hand om innan smärtan är mindre.Hur ofta byter ni tygblöjor?
    Vi byter mer sällan än jag trodde skulle behövas, känns lite konstigt men än så länge har han inte blivit röd eller på något annats sätt visat att han mår dåligt av att det går länge mellan gångerna. Vi använder BG pockets, och de har ju ett torrskikt så även om det kiss i inlägget så är det torrt mot huden.

Iaf så byter vi dagtid när han bajsar, vilket kan vara sådär var fjärde timme. Till natten lägger jag i extra bambubooster och då kan han ha samma blöja i upp till 11 timmar (han bajsar inte på natten). Då försöker jag lufta ordentligt när jag byter på morgonen, men huden ser fin ut och de har inte läckt.
  • Git

Har ett pat blöjbyxor som läcker, någon som vet om de går att rädda?

• Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-09 11:47:36 följande:
    Har ett pat blöjbyxor som läcker, någon som vet om de går att rädda?
    PUL? I så fall så tumla dem torra efter nästa tvätt.
  • Git

jo, men, det blir billigare att köpa nya byxor än att köpa en tumlare...{#lang_emotions_wink}

Finns det nåt annat sätt? Funderar på att stryka, men vet inte om jag vågar...

Svar på tråden Tygblöjetråden 23