• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • FreeForAll
    Blå Flygare skrev 2010-03-09 20:53:37 följande:
    Vi har 3 st i rätt stl och sen två i mindre stl som vi kan ta till om det kniper. Det räcker om än lite snålt.
    Tack! Så om man har fyra bör det vara ok? Hur ofta byter ni dem?
    Jag är PK, skjut mig.
  • onoff

Behöver man bara 4 st??
    minns att lillasyster hade tygblöjor 98...

Antar att det är miljövänligt, skonsammare för barnet och billigare. Har jag rätt? Nån som har räknat ut hur mkt ni tjänar på att ha tyg istället för vanliga blöjor i månaden?

• Blå Flygare
    FreeForAll skrev 2010-03-09 21:14:34 följande:
    Tack! Så om man har fyra bör det vara ok? Hur ofta byter ni dem?
    De i PUL och fleece byter vi en gång om dagen förutsatt att det inte kommit bajs på dem (det gör det sällan sen vi introducerat puréer). Vi tvättar nästan en gång om dagen. 4 i var stl hade räckt till med marginal här.
  • FreeForAll
    onoff skrev 2010-03-09 21:16:55 följande:
    Behöver man bara 4 st?? minns att lillasyster hade tygblöjor 98... Antar att det är miljövänligt, skonsammare för barnet och billigare. Har jag rätt? Nån som har räknat ut hur mkt ni tjänar på att ha tyg istället för vanliga blöjor i månaden?
    Nej, vi menar ytterblöjorna. Innerblöjorna behöver man fler av.
    Jag är PK, skjut mig.
  • onoff

Jaha ok. Hur många innerblöjor behöver man ha då?

• Moson

Läste någonstans att man inte ska tvätta blöjor med fleeceinsida med tvättnötter. Stämmer det? Och vet någon i så fall varför?

• IVFmamma
    onoff skrev 2010-03-09 21:16:55 följande:
    Behöver man bara 4 st??minns att lillasyster hade tygblöjor 98...Antar att det är miljövänligt, skonsammare för barnet och billigare. Har jag rätt? Nån som har räknat ut hur mkt ni tjänar på att ha tyg istället för vanliga blöjor i månaden?
    I månaden vet jag ej men jag räknade ut att om man får 2 barn som har blöja dag som natt i 2 åroch 1 paket blöjor kostar 100kr och och det är 50 st. i varje paket så kostar det totalt ca.13500 och jag har köpt allt jag vill ha nu vad gäller tygisar och vi har då lagt ut ca.6000kr..
  • Git

Vi sparar en hel del. Skulle tro att vi gör av med 1½ paket i veckan, minst. Det är ca 150kr så 600 i månaden sparar vi. Gav 900 för allt som hade med blöjorna att göra när de var bebisar, vilket tjänades in på ett par månader,har nu kompletterat för 150kr. Kan tillägga att jag köpt begagnat och sytt en del själv.

• emindy
    IVFmamma skrev 2010-03-10 07:35:35 följande:
    I månaden vet jag ej men jag räknade ut att om man får 2 barn som har blöja dag som natt i 2 åroch 1 paket blöjor kostar 100kr och och det är 50 st. i varje paket så kostar det totalt ca.13500 och jag har köpt allt jag vill ha nu vad gäller tygisar och vi har då lagt ut ca.6000kr..
    hur många blöjor räknade du med att det går åt per dag då?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23