• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Blå Flygare
    onoff skrev 2010-03-09 22:09:27 följande:
    Jaha ok. Hur många innerblöjor behöver man ha då?
    Vi har 27, vet inte riktigt hur det blev så många {#lang_emotions_innocent} Men våra har lång torktid - ett dygn. Lägg sen på tvättid på det. Och han har känslig hud så jag byter nog lite oftare än de flesta. Då går det åt några.

Väntar på nya blöjor- kanske kommer de idag. Hoppas hoppas de passar. Synd man måste tvätta innan användning. Och synd det inte ingick inlägg!
    Och så väntar jag ju på en med fleece, ska bli intressant att se hur det funkar! Jag är ju impad av den blöjbyxa jag har i fleece förutom passformen så jag har höga förväntningar. Det blir visserligen varmt men är luftigare än PUL.
    Dyrt att byta till pockets, men känns inte som att vi har så mycket till val till "vilddjuret" och när han ska börja på dagis. Tur man kan sälja av lite! Väldigt synd att han inte klarade av dotterns blöjor, hade räknat med en nästan gratis blöjperiod denna ggn, men riktigt så blev det inte...
  • MammaEmilie

Hej jag funderar nu på att köpa ullbyxblöjor till vikblöjorna men hur gör man med storlekarna? Ska man köpa newborn eller small newborn är från 4-6kg och small är från 5-8kg det känns ju som att 4-6kg kommer bli urväxta väldigt snabbt men är 5-8kg för stora och läcker om han väger under 5kg? ( vet ju inte hur mycket han kommer väga vid födseln) är det någon som har haft samma dilemma?

• anirahtak

Dottern har kommit nu och vi varvar fortfarande engångs med tygblöjor, men när vi flyttar om några veckor och får egen tvättmaskin lär det bli enbart tygisar.
    Det fungerar bra men av vikisarna blir hon ju rätt blöt för de blir ju våta rakt igenom så då funderar jag på om man borde ha någotslags torrskikt mellan? Är det fleece man kan använda som torrskikt i t.ex vikisar?

• IVFmamma
    emindy skrev 2010-03-10 09:04:33 följande:
    hur många blöjor räknade du med att det går åt per dag då?
    5 blöjor/dag om jag inte minns fel
  • Plutteli
    Moson skrev 2010-03-09 23:03:50 följande:
    Läste någonstans att man inte ska tvätta blöjor med fleeceinsida med tvättnötter. Stämmer det? Och vet någon i så fall varför?
    Såpämnena i tvättnötterna täppter till fleecen vilket gör att kisset inte släpps igenom och blöjorna läcker. Av samma orsak ska man inte tvätta med sköljmedel.
  • Moson
    Plutteli skrev 2010-03-12 11:58:32 följande:
    Såpämnena i tvättnötterna täppter till fleecen vilket gör att kisset inte släpps igenom och blöjorna läcker. Av samma orsak ska man inte tvätta med sköljmedel.
    Men det gäller väl bara fleece eller hur? jag har inte märkt något med bomullsblöjorna än.
  • Plutteli
    Moson skrev 2010-03-12 15:59:17 följande:
    Men det gäller väl bara fleece eller hur? jag har inte märkt något med bomullsblöjorna än.
    Så vitt jag vet gäller det fleece och fuskmocka. Blöjor i bambu eller bomull skall inte påverkas av tvättnötter, däremot kan uppsugningen försämras av sköljmedel.
  • Moson
    Plutteli skrev 2010-03-12 17:44:54 följande:
    Så vitt jag vet gäller det fleece och fuskmocka. Blöjor i bambu eller bomull skall inte påverkas av tvättnötter, däremot kan uppsugningen försämras av sköljmedel.
    Skönt då kan jag fortsätta vara naturnörd ;)
  • Made in Taiwan

Till er som syr egna tygblöjor:

- Var köper ni ert PUL tyg? Någon som köper på nätet utomlandsifrån? Jag vet att jag för länge sen såg en bra sida från Australien med fina PUL tyger, men nu kan jag inte hitta igen den :(
    - KAM pressar från Kina? Är det någon som har köpt och vars på nätet har ni då hittat den?
    /A.
  • Made in Taiwan

Happy Heinys;

jag har hittat på nätet nya HH för 40 kr! One size med knappar. Jag kan knappt tro att det är sant, hon som säljer säger att det är HH men.... jag vet inte. Verkar va nåt mysko.... kan det vara nån gammal modell som säljes från Kina månntro? (vi bor ju i Taiwan så det är ju rätt nära, och nog för att dom tygblöjor som finns är billigare här än i Sverige men inte SÅ billiga).
    /A.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23