• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • emindy

stryka känns lite vanskligt, tänk om de klibbar ihop?
    Jag läste någonstans något om att man kunde köra dem i ugnen? Eller var det ullblöjbyxor?

• Blå Flygare
    emindy skrev 2010-03-09 16:31:34 följande:
    stryka känns lite vanskligt, tänk om de klibbar ihop? Jag läste någonstans något om att man kunde köra dem i ugnen? Eller var det ullblöjbyxor?
    Ullbyxor kan man köra i ugn för att bli av med svamp.
  • Blå Flygare
    Git skrev 2010-03-09 15:58:04 följande:
    jo, men, det blir billigare att köpa nya byxor än att köpa en tumlare... Finns det nåt annat sätt? Funderar på att stryka, men vet inte om jag vågar...
    Känner du inte någon med tumlare så du kan testa?
  • yrväder

Kan man stryka på pul? Har inte testat själv och funderar kring ett annat problem än läckage.

• MammaEmilie

Hej jag har BF 13 juni och har bestämt mig för att kör med tygblöjor.
    Jag hade tänkt köra vikblöjor med ullbyxa utanpå hade själv det när jag var bebis och min mamma rekomenderar det. Tänkte kanske sticka egna ullbyxor till är det någon som har bra mönster {#lang_emotions_gravid} 

• Git
    MammaEmilie skrev 2010-03-09 18:07:38 följande:
    Hej jag har BF 13 juni och har bestämt mig för att kör med tygblöjor.Jag hade tänkt köra vikblöjor med ullbyxa utanpå hade själv det när jag var bebis och min mamma rekomenderar det. Tänkte kanske sticka egna ullbyxor till är det någon som har bra mönster  
    Finns på tygisar.se. Vet dock inte hur det är, har inte testat själv...

Men, vikisar kan jag rekommendera. Hade jag när mina var bebisar.
  • Anaiah
    Hej jag har BF 13 juni och har bestämt mig för att kör med tygblöjor. Jag hade tänkt köra vikblöjor med ullbyxa utanpå hade själv det när jag var bebis och min mamma rekomenderar det. Tänkte kanske sticka egna ullbyxor till är det någon som har bra mönster  
    Ottobre har också ett bra mönster, jag gillar både deras och den "enkla" blöjbyxan som finns på Tygisar.se (har gjort flera av båda sorterna).
  • Moson
    Hej jag har BF 13 juni och har bestämt mig för att kör med tygblöjor. Jag hade tänkt köra vikblöjor med ullbyxa utanpå hade själv det när jag var bebis och min mamma rekomenderar det. Tänkte kanske sticka egna ullbyxor till är det någon som har bra mönster  
    Jag stickade den här i patentstickning, den blev bra.

www.mimmis.info/miasbyxa.html
  • FreeForAll

Hej! Hur många blöjbyxor behöver man ha i varje storlek? Hur ofta byter man dem? Inte lika ofta som "innerblöjorna" väl?

• Blå Flygare
    FreeForAll skrev 2010-03-09 20:44:51 följande:
    Hej! Hur många blöjbyxor behöver man ha i varje storlek? Hur ofta byter man dem? Inte lika ofta som "innerblöjorna" väl?
    Vi har 3 st i rätt stl och sen två i mindre stl som vi kan ta till om det kniper. Det räcker om än lite snålt.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23