• Maria K

Tygblöjetråden 23

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

• Svar på tråden Tygblöjetråden 23
  • Moson
    Made in Taiwan skrev 2010-03-13 11:25:18 följande:
    Till er som syr egna tygblöjor: - Var köper ni ert PUL tyg? Någon som köper på nätet utomlandsifrån? Jag vet att jag för länge sen såg en bra sida från Australien med fina PUL tyger, men nu kan jag inte hitta igen den :( - KAM pressar från Kina? Är det någon som har köpt och vars på nätet har ni då hittat den? /A.
    Jag väntar hem pultyger från Myllymuksut i Finland. Har funderat på att beställa en tång för KAMknappar också, de finns på Ebay har jag sett.
  • Anaiah
    Plutteli skrev 2010-03-12 11:58:32 följande:
    Såpämnena i tvättnötterna täppter till fleecen vilket gör att kisset inte släpps igenom och blöjorna läcker. Av samma orsak ska man inte tvätta med sköljmedel.
    Gah, är det därför vi haft så mycket problem med läckande blöjor den senaste tiden?! Fick hem tvättnötter förra veckan... Trist!
  • Made in Taiwan

Ingen som har tittat på tygerna/beställt från "Nappies covered"? Det verkar finnas hur mycket som helst, jättefina tyger, både polyester pul och bomullspul, mönstrade och enfärgade.... Samt allt annat man kan behöva för färgkoordination....

Jag är lite sugen.... (mycket)
  • FreeForAll

Jag har precis budat hem dessa cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll&item=230445896262&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Vad tror ni om dem? De är ju billiga "på riktigt" också så jag hoppas verkligen att de är något att ha. Googlade lite och de ska vara ok. Någon av er som testat dessa?

• Ekorrfamiljen

Men åhh, varför sätter alla blöjtillverkare knapparna så avigt nuförtiden? Jag vill göra som med engångare och dra fram snibben bakifrån och fästa mitt fram, men på nästan alla blöjor jag har ska man dra snibben bakåt och fästa på sidan! Dumt. Såg att även Muksut hade samma fåniga lösning. Bläärk!

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-13 19:12:19 följande:
    Men åhh, varför sätter alla blöjtillverkare knapparna så avigt nuförtiden? Jag vill göra som med engångare och dra fram snibben bakifrån och fästa mitt fram, men på nästan alla blöjor jag har ska man dra snibben bakåt och fästa på sidan! Dumt. Såg att även Muksut hade samma fåniga lösning. Bläärk!
    Är väll många som har knapparna fram på? Jag har det på mina, Mommys Toutch har det, BG, HH, FB, Wonderoos mfl...
    Är det nått specifikt du söker efter förutom knäppning på magen?
  • Blå Flygare
    Ticke skrev 2010-03-13 14:33:56 följande:
    Tjohoo nu kan man äntligen köpa Muksut blöjor från en svensk butik. littlebloom.se
    Jag har redan hunnit beställa, dock sitter de inget bra. Tog för stor modell, 10-15 kg som han har i andr märken, men de vill i princip falla av eftersom det är så kort kardborre. Inte alls nöjd med modellen. Har inte bestämt mig för om jag ska ta fram min symaskin och sy på mer kardborre eller om jag ska sälja/byta på sjalbarn. Blä!
  • Ekorrfamiljen
    Plutteli skrev 2010-03-13 19:27:00 följande:
    Är väll många som har knapparna fram på? Jag har det på mina, Mommys Toutch har det, BG, HH, FB, Wonderoos mfl...Är det nått specifikt du söker efter förutom knäppning på magen?
    Men ååhh.. Varför var jag då så osmart och köpte flera blöjor med knäppning på sidan? Hmm..

Det jag vill ha är smidiga AIO eller bra pockets som håller en bra stund (gärna över natten) för en storkissare på 4 månader och 9,5 kg!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-14 15:55:36 följande:
    Men ååhh.. Varför var jag då så osmart och köpte flera blöjor med knäppning på sidan? Hmm.. Det jag vill ha är smidiga AIO eller bra pockets som håller en bra stund (gärna över natten) för en storkissare på 4 månader och 9,5 kg!
    haha, ja det är inte lätt att vara klok alla gånger

Hmm... Imse vimses AIO är det ju många som gillar som nattblöja, men den har ju kardborre och inte knappar....
    Vi kör mest på formsydda på natten, med undantag för antingen mina egna pockets/aio (med bambu) eller Fuzzi bunz på natten..
Svar på tråden Tygblöjetråden 23