• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • Jollybolly

Jennie med ie skrev 2009-12-16 14:29:10 följande:

Nu missade du en rejäl bit, försök igen.
    jag köper den bilden som en generell sanning, ja! tror jag att det är den enda sanningen nej. vad missade jag?
  • honkie
    Jollybolly skrev 2009-12-16 14:27:29 följande:
    Jennie med ie skrev 2009-12-16 14:24:48 följande:
    var fjärde kvinna i europa blir misshandlad i sitt hem av sin partner nån gång under livet. det gör det inte okej att slå en man, absolut inte. men att påstå att män i allmänhet inte är större och eller starkare är inte sant.
    och antagligen är det fel av mig att önska att alla dessa kvinnor kommer ge tillbaka hårt någon gång, alltså mot den gällande mannen.
  • 3barnsmor

finns faktiskt kvinnor som är fruktansvärt elak mot sina män, så en lavett hade nog inte skadat:-P

• Jollybolly
    honkie skrev 2009-12-16 14:32:27 följande:
    och antagligen är det fel av mig att önska att alla dessa kvinnor kommer ge tillbaka hårt någon gång, alltså mot den gällande mannen.
    jag tycker inte att hämnd gör nånting gott. hon blir inte mindre misshandlad för att hon ger igen, däremot ska hon självklart försvara sig så gott hon kan i de situationer som kräver det.

jag tycker att de situationerna du beskrev låter som du handlat i självförsvar, framförallt den sista. men jag tycker aldrig att det är ok att använda mer våld än vad situationen kräver.
  • Semper Idem

Jag trodde alla var överens om att det inte är den fysiska styrkan och den uppkomna skadan som är relevant när det gäller hustrumisshandel. Det är kränkningen i sig att bli slagen.

Så om en kvinna slår en man så är det givetvis samma grad av kränkning.

• Jollybolly

Semper Idem skrev 2009-12-16 15:03:03 följande:

Jag trodde alla var överens om att det inte är den fysiska styrkan och den uppkomna skadan som är relevant när det gäller hustrumisshandel. Det är kränkningen i sig att bli slagen.Så om en kvinna slår en man så är det givetvis samma grad av kränkning.
    visst men vi diskuterar ju främst att slå tillbaka.
  • Jollybolly

och är kränkningen verkligen densamma om man inte är försvarslös i situationen?

• idiblon

Semper Idem skrev 2009-12-16 15:03:03 följande:

Jag trodde alla var överens om att det inte är den fysiska styrkan och den uppkomna skadan som är relevant när det gäller hustrumisshandel. Det är kränkningen i sig att bli slagen. Så om en kvinna slår en man så är det givetvis samma grad av kränkning.
    Jag håller med.
    Jollybolly skrev 2009-12-16 15:06:21 följande:
    och är kränkningen verkligen densamma om man inte är försvarslös i situationen?
    Ja.
  • Mad as snow

Man vet faktiskt inte hur många män som blir slagna av sina kvinnor. Detta bland annat eftersom det precis som i lesbiska relationer missas på akuten vem som är förövaren. Om jag och min man kommer in på akuten och han har en sprucken läpp så misstänkliggörs jag aldrig lika mycket som han automatiskt skulle göra om det var min läpp som var sprucken. Frågan "slår h*n dig?" dyker inte upp från sjukvårdspersonal, vilket är en av de viktigaste frågorna att ställa en människa som blir slagen. För att bli uppmuntrad att våga anmäla. I lesbiska relationer samma sak: den tröstande väninnan i väntrummet kanske lika gärna är den som har utdelat slagen, men hur ofta begriper man detta?

För män finns det inga forum att vända sig om man blir slagen, åtminstone inte lika lättillgängliga som för kvinnor. Däremot finns det flera forum för män som slår.

I en misshandelsrelation börjar det inte med ett slag, utan med psykisk misshandel. När väl det första slaget har kommit är vederbörande såpass kuvad och liten att storleken och muskelstyrkan fullständigt saknar betydelse.

Många kvinnor slår regelbundet sina män. I konflikter utdelas en örfil här och där, och det uppfattas som ett uttryck för sorg och vanmakt och inte alltid automatiskt en kränkning. Om mannen hade delat ut örfilar på samma sätt hade det betraktats på ett annat sätt.

Och ja. Om någon ger mig en örfil får vederbörande en tillbaka. Om jag ger min man en örfil så får jag acceptera att han ger mig en tillbaka. Det har inte med fortplantningsorgan att göra. Men det är rent hypotetiskt, eftersom jag aldrig någonsin kommer att höja handen mot honom.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Dorian Ertymexx
    Jollybolly skrev 2009-12-16 14:21:39 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 13:34:21 följande:
    jag är inte rädd att ta i. jag fixar gärna med grejer hemma och i jobbet får jag lyfta tungt. MEN det är en jäkla skillnad på att lyfta en 30kilos plasma tv(det gör jag lika bra som vilken karl som helst) och att hålla fast en 90kilos karl som dessutom gör motstånd. i det läget är jag försvarslös. jag tror inte att en kvinna som blir misshandlad eller våldtagen inte försvarar sig själv för att hon "är rädd att ta i".
    Jo, tyvärr är det ju så - psykologiskt är kvinnor lärda att hålla sig stilla för att inte få "mer" spö än de redan får.

Kan du lyfta en 30-kilos plasma TV har du muskler nog att åsamka en vuxen karl skada med ett knytnävsslag i ansikte eller mage. Om du tar i. Du har ben i händerna, du har momentum, du har muskelstyrka. Det enda du behöver är en smula teknik och mer sjävlförtroende. Vet du dessutom vilka som är de känsliga punkterna har en oförberedd karl inte en chans om du går till angrepp och träffar rätt från början.
Svar på tråden slå sin tjej