• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • guinevere
    FIame skrev 2009-12-16 12:22:05 följande:
    Verkligheten är precis tvärtom idag. Våld mot män förminskas till ingenting. Kvinnojourer får flera miljoner i bidrag från skattebetalare, mansjourer får inga bidrag alls, är det inte intressant? När en man anmäler misshandel så leder det sällan till undersökningar. Varför är det så? Gäller inte lika inför lagen när det kommer kön?
    Nej, verkligheten är inte precis tvärtom. Våld mot kvinnor är även det ett problem. Sen är det givetvis jättetragiskt att våld mot män inte tas på allvar. Våld i relationer är ett problem som bör tas på allvar oavsett vålsdverkarens kön. Men problemet är ju inte att kvinnojourer får bidrag utan att manjourer inte får det (eller kanske inte alls förekommer)
  • Dorian Ertymexx
    Fridayyy skrev 2009-12-16 12:24:36 följande:
    Men ofta är ju en man flera ggr starkare än en kvinna. Jag skulle ha svårt att slå min man så han blir skadad (om jag inte har nåt tillhygge) men han skulle ju kunna slå mig en gång och jag blir skadad. Jag skulle aldrig kunna hålla fast makens armar så han slutar men han skulle ju kunna stoppa mig. Så visst är det lite skillnad men därmed är ju inte sagt att det är lagligt eller rätt.
    Det där är en så sorglig gammal myt att jag bara vill gråta.

Ja, män har i genomsnitt ett visst procentantal mer muskelmassa, om det var 10% eller vad det var.

Det betyder att en man i snitt är 10% starkare - OM det är rätt sorts muskelfibrer och enbart den sortens muskelfibrer som står för mellanskillnaden. Tio procent starkare är inte "flera gånger starkare".

Låt mig berätta varför du inte kan skada din man - det är för att du inte TROR att du kan skada din man! Enbart därför, faktiskt. Kan du lyfta en matkasse full med mat har du styrka nog att skada honom med dina nävar, utan tillhyggen. Men eftersom du lärt dig sedan dina första stapplande steg att du är en svag "prinsessa" som inte kan klämma ihjäl en mygga så är det den självbild du bär med dig, och det påverkar givetvis dina chanser i handgemäng med män.

Det är en tråkig gammal myt som orsakar och vållar så otroligt mycket skada för kvinnor varje år.
  • Jennie med ie
    Jollybolly skrev 2009-12-16 12:11:34 följande:
    hon försvarar ju honom desutom och påstår att det var hennes fel. att han dessutom har slagit henne tidigare försvarar hon också. vet att du inte vill uttala dig i fallet men för mig låter det som det klassiska, och jag tycker kvinnovåld ofta rättfärdigas eller förminskas som problem. hon förtjänade det, hon hade inte berättat vart hon hade varit, hon provocerade fram det osv.
    jag stöter nästan aldrig på rättfärdigande av våld mot kvinnor i den kultur och det samhälle jag och nog de flesta här lever i. Däremot rättfärdigande och förminskande av kvinnors våld mot män, det är t o m humoristiskt....
  • Fridayyy

Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 12:35:15 följande:

Det där är en så sorglig gammal myt att jag bara vill gråta.Ja, män har i genomsnitt ett visst procentantal mer muskelmassa, om det var 10% eller vad det var.Det betyder att en man i snitt är 10% starkare - OM det är rätt sorts muskelfibrer och enbart den sortens muskelfibrer som står för mellanskillnaden. Tio procent starkare är inte "flera gånger starkare".Låt mig berätta varför du inte kan skada din man - det är för att du inte TROR att du kan skada din man! Enbart därför, faktiskt. Kan du lyfta en matkasse full med mat har du styrka nog att skada honom med dina nävar, utan tillhyggen. Men eftersom du lärt dig sedan dina första stapplande steg att du är en svag "prinsessa" som inte kan klämma ihjäl en mygga så är det den självbild du bär med dig, och det påverkar givetvis dina chanser i handgemäng med män.Det är en tråkig gammal myt som orsakar och vållar så otroligt mycket skada för kvinnor varje år.
    Äh, klart jag skulle kunna skada min man , om han ligger ner och jag sparkar honom i huvudet. Men hur ofta kommer män in på sjukhuset för att de är skadade av sin fru? Var 10:e dag DÖR en kvinna i Sverige av misshandel från sin man, är det lika vanligt bland män?

Men det är väl bra att jag inte tror att jag kan skada min man då, det gör kanske att kvinnor inte slåss lika ofta heller? Jag slår inte män, barn, djur (utom mygg), går hellre förbi myror än trampar ihjäl dem, släpper hellre ut flugor och spindlar än att döda dem. Det är väl i den änden vi ska börja för att minska våldet då. Men alla män kasnke ska börja anmäla när de blir slagna då och inte vara så fega och inte göra det. Det är ju många kvinnors problem, att de inte anmäler på grund av rädsla.

Men om nu min man bara har 10 % mer muskler, varför kan män lyfta mycket tyngre saker då?
  • nollåtta

Jag tycker det är patetiskt med brudar som slåss och som sen börjar grina för en örfil tillbaka. Sen är det en helt annan sak med systematisk kvinnomisshandel vilken en utdelad örfil efter x antal smällar inte klassas som.

• nollåtta

Jag tycker det är patetiskt med brudar som slåss och som sen börjar grina för en örfil tillbaka. Sen är det en helt annan sak med systematisk kvinnomisshandel vilken en utdelad örfil efter x antal smällar inte klassas som.

• jaghopparhögt
    Fridayyy skrev 2009-12-16 13:07:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 12:35:15 följande: Äh, klart jag skulle kunna skada min man , om han ligger ner och jag sparkar honom i huvudet.
    Det är ju klart du kan skada din man, det räcker ju att du slår honom hårt i ansiktet med knuten näve. Man behöver inte vara särskilt stark för det.
  • Toboas
    Fridayyy skrev 2009-12-16 13:07:55 följande:
    Men om nu min man bara har 10 % mer muskler, varför kan män lyfta mycket tyngre saker då?
    10% utgår ju från det givna. Män har lättare att bygga muskelmassa så jämför man två bodybuilders eller utövare av styrkegrenar så har männen ofta mycket mer än 10% övertag totalt sett. Dock om man jämför lika stora män och kvinnor (tex vid tyngdlyftning där man tävlar i viktklasser) så är det inte så jätte mycket som skiljer dem åt.

Sen tränar ju män oftare för att skaffa muskler medan tjejer vill ha "smala muskler" :)
  • riot

Det känns som debatten går lite i stöpet då alla verkar tala om olika saker. Om jag blev slagen skulle jag försöka avvärja det hela och om jag blev tvungen, försvara mig med våld. I ett sånt läge är det därför faktiskt relevant VEM som slår- jag skulle kanske kunna avvärja min kompis som är i samma storlek som mig. Jag skulle däremot inte kunna hålla fast en kompis som är större än mig, då har jag ingen chans. Och eftersom vi då har pratat om just fallet i TS så är det ganska jävla solklart att han hade klarat av att hålla fast henne, alternativt stannat bilen, slängt ur henne och åkt men istället valde han att bita och slå sönder hennes ansikte.

Jag mår lite illa när någon av tjejerna i Desperate Housewives delar ut en örfil till en partner och publiken gottar sig i det, "för han förtjänade det". Om jag skulle örfila en partner skulle jag förvänta mig en örfil tillbaka, jag tror däremot inte jag skulle förvänta mig att bli sönderslagen. Speciellt inte om min partner var betydligt fysiskt större än mig och istället enbart hade kunnat hålla fast mig, eller lämna situationen.

Jag menar, om vi bara ska tala om kränkningen och att vem som slår inte är relevant så är det ju lite som att jag då skulle slå tillbaka om min 10-åring skulle slå mig?

Svar på tråden slå sin tjej