Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 12:35:15 följande:
Det där är en så sorglig gammal myt att jag bara vill gråta.Ja, män har i genomsnitt ett visst procentantal mer muskelmassa, om det var 10% eller vad det var.Det betyder att en man i snitt är 10% starkare - OM det är rätt sorts muskelfibrer och enbart den sortens muskelfibrer som står för mellanskillnaden. Tio procent starkare är inte "flera gånger starkare".Låt mig berätta varför du inte kan skada din man - det är för att du inte TROR att du kan skada din man! Enbart därför, faktiskt. Kan du lyfta en matkasse full med mat har du styrka nog att skada honom med dina nävar, utan tillhyggen. Men eftersom du lärt dig sedan dina första stapplande steg att du är en svag "prinsessa" som inte kan klämma ihjäl en mygga så är det den självbild du bär med dig, och det påverkar givetvis dina chanser i handgemäng med män.Det är en tråkig gammal myt som orsakar och vållar så otroligt mycket skada för kvinnor varje år.
Äh, klart jag skulle kunna skada min man , om han ligger ner och jag sparkar honom i huvudet. Men hur ofta kommer män in på sjukhuset för att de är skadade av sin fru? Var 10:e dag DÖR en kvinna i Sverige av misshandel från sin man, är det lika vanligt bland män?
Men det är väl bra att jag inte tror att jag kan skada min man då, det gör kanske att kvinnor inte slåss lika ofta heller? Jag slår inte män, barn, djur (utom mygg), går hellre förbi myror än trampar ihjäl dem, släpper hellre ut flugor och spindlar än att döda dem. Det är väl i den änden vi ska börja för att minska våldet då. Men alla män kasnke ska börja anmäla när de blir slagna då och inte vara så fega och inte göra det. Det är ju många kvinnors problem, att de inte anmäler på grund av rädsla.
Men om nu min man bara har 10 % mer muskler, varför kan män lyfta mycket tyngre saker då?