• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • Jollybolly
    idiblon skrev 2009-12-16 11:37:50 följande:
    Eller avvärjning. Det är ju ungefär som att säga att det är värre att säga något kränkande om en man säger det till en kvinna än en kvinna till en man.
    nej det är ungefär som att säga att man blir mindre kränkt genom att ge tillbaka.
  • idiblon
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:41:04 följande:
    nej det är ungefär som att säga att man blir mindre kränkt genom att ge tillbaka.
    Ja, det kanske man blir om man sätter stopp och visar att man inte tar skiten.
  • guinevere

Jag tycker faktiskt inte att man kan svara ja eller nej på frågan utifrån infon i trådstarten. Jag är helt enkelt så tråkig att jag hänvisar till våra lagar som svar. Man använder minsta möjliga våld för att avvärja fara. Oavsett kön. Kan man så bör man ta sig från platsen eller hålla i personen tills den lugnar sig osv. Behöver man ta till våld som självförsvar så gör man det. Men det går inte att generalisera, det varierar ju från fall till fall. Självförsvar är ok, misshandel är det inte oavsett vem som började. Var gränsen går i olika fall måste man ta ställning till i varje fall.

• FIame
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:36:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 11:32:08 följande: hon var redigt sönderslagen i ansikte med blåmärken, sprickor i läppen osv. dessutom bitmärken på armen. ett solklart fall av misshandel enligt mig oavsett om hon hade slagit på honom först eller inte.
    Ja fast hennes misshandel var också solklart fall av misshandel om hon slog oavsett om hon blev slagen eller inte.
  • guinevere
    idiblon skrev 2009-12-16 11:41:46 följande:
    Ja, det kanske man blir om man sätter stopp och visar att man inte tar skiten.
    Personligen skulle inte jag bli mindre kränkt av att krönka tillbaka. Att lämna är ju också att sätta stopp.
  • idiblon
    guinevere skrev 2009-12-16 11:47:02 följande:
    Personligen skulle inte jag bli mindre kränkt av att krönka tillbaka. Att lämna är ju också att sätta stopp.
    Inte jag heller, ett hånskratt rakt upp i ansiktet på personen som började och sen vända på klacken hade gjort det för mig.

Men människor är ju olika, och situationer är olika.
  • Jollybolly
    FIame skrev 2009-12-16 11:46:13 följande:
    Ja fast hennes misshandel var också solklart fall av misshandel om hon slog oavsett om hon blev slagen eller inte.
    möjligtvis. så vitt jag vet finns det inga skador på honom? så misshandel är väl tveksamt, man får inte slå men vad tex ett slag med öppen hand mot en arm kallas i laglig term vet jag inte.
  • guinevere
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:48:25 följande:
    möjligtvis. så vitt jag vet finns det inga skador på honom? så misshandel är väl tveksamt, man får inte slå men vad tex ett slag med öppen hand mot en arm kallas i laglig term vet jag inte.
    Det är hur mottagaren av slaget uppfattar det som räknas, om jag har fattat rätt. Men sen är det ju oerhört avårt att bevisa att man inte kan uppvisa skador. Men uppfattar man sig som misshandlad så måste polisen ta upp en anmälan.
  • guinevere
    guinevere skrev 2009-12-16 11:50:54 följande:
    Det är hur mottagaren av slaget uppfattar det som räknas, om jag har fattat rätt. Men sen är det ju oerhört avårt att bevisa att man inte kan uppvisa skador. Men uppfattar man sig som misshandlad så måste polisen ta upp en anmälan.
    oerhört svårt att bevisa om man inte kan uppvisa skador ska det ju stå. Jisses vad svårt det kan vara att skriva...
  • Dorian Ertymexx
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:36:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 11:32:08 följande:
    hon var redigt sönderslagen i ansikte med blåmärken, sprickor i läppen osv. dessutom bitmärken på armen. ett solklart fall av misshandel enligt mig oavsett om hon hade slagit på honom först eller inte.
    Som sagt, jag har ingen koll på vad som hände, så jag uttalar mig inte i det enskilda fallet. Men inte tusan skulle jag dra mig för att ge tillbaka om någon försökte misshandla mig eller skada mig fysiskt på något annat vis. Kan jag hindra personen från att göra mig illa utan våld så är jag lycklig som bara den, men jag tänker inte låta mig bli blåslagen för att någon annan vill göra mig illa va...
Svar på tråden slå sin tjej