• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • Jollybolly
    riot skrev 2009-12-16 11:07:15 följande:
    Om man nu ska se till TS så är det inte alls så att Rihanna slog honom först. Hon hävdar att han inte gjorde det, INGET annat har sagts. Det är enbart spekulationer och givetvis kan det vara sant, men jag är ganska säker på att han hade utnyttjat det faktumet rätt rejält då.Men, åter till frågan. Om man tittar på fallet i TS och vi säger att det nu var så att hon slog honom först, så undrar jag ändå om hans vedergällning att slå sönder hennes ansikte och bita henne i örat då var okej? Att en man i hans storlek inte kunde stanna bilen, tvinga ut henne, hålla fast henne tills hon lugnade ner sig eller sonika lämna henne vid vägkanten? Man får absolut försvara sig och i situationer där man är rejält hotad och mycket svagare än hotet så förstår jag att man kan råka ta till för mycket våld, definitivt. Däremot så tycker jag det är en mkt bättre idé att enbart lämna situationen när vi pratar om t.ex partnervåld, och en örfil bör inte besvaras med något annat än en örfil om man nu agerar direkt på impuls.
    det är precis det jag menar. och män är så ofta så mycket fysiskt starkare än oss kvinnor. jag ser mig inte som direkt klen men min sambo är 30-40kg tyngre och 20cm längre. skulle jag nu mot all förmodan få för mig att slå på honom, skulle det inte vara självförsvar att från hans sida slå tillbaka.
  • idiblon
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:20:47 följande:
    det är precis det jag menar. och män är så ofta så mycket fysiskt starkare än oss kvinnor. jag ser mig inte som direkt klen men min sambo är 30-40kg tyngre och 20cm längre. skulle jag nu mot all förmodan få för mig att slå på honom, skulle det inte vara självförsvar att från hans sida slå tillbaka.
    Men kanske lika kränkande. Ett slag behöver knappt ens göra ont, det är inte bara det fysiska det handlar om.
  • Jennie med ie
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:20:47 följande:
    Det beror liksom på hur du slår och under vilka omständigheter. Även kvinnor kan orsaka betydande skada via fysiskt våld...
  • Jollybolly
    idiblon skrev 2009-12-16 11:24:51 följande:
    Men kanske lika kränkande. Ett slag behöver knappt ens göra ont, det är inte bara det fysiska det handlar om.
    fast är han mindre kränkt för att hon slår tillbaka? då är det hämnd vi pratar om.

Jennie med ie skrev 2009-12-16 11:26:10 följande:
    Det beror liksom på hur du slår och under vilka omständigheter. Även kvinnor kan orsaka betydande skada via fysiskt våld...
    alltså visst det är klart att om jag har dragit fram järnröret och börjar slå att jag kan skada honom. men här verkar det mer som att man har rätten att slå tillbaka bara för att hon slog ju först. det är ju inte det självförsvar handlar om.
  • Dorian Ertymexx
    Jollybolly skrev 2009-12-16 10:46:00 följande:
    jag måste bara fråga. ts tar ju upp rihanna och chris brown som exempel och menar sedan att det är okej att slå tillbaka på sin tjej som slagits först. alla ni som håller med, menar ni att chris browns handlande var rättärdigat? eller talar ni om helt andra situationer?
    Jag har nu knappt någon koll på vilka de tu är, än mindre vad som skett mellan dem. Men om man blir angripen måste man få försvara sig, oavsett kön på den som angriper en. Utöver det anser jag att våld i allmänhet är fel. Oavsett om det riktas mot en människa med penis eller en med vagina. Det gör lika ont oavsett vad man har mellan benen.
  • Jennie med ie
    Jollybolly skrev 2009-12-16 11:29:32 följande:
    alltså visst det är klart att om jag har dragit fram järnröret och börjar slå att jag kan skada honom. men här verkar det mer som att man har rätten att slå tillbaka bara för att hon slog ju först. det är ju inte det självförsvar handlar om.
    Nej det är nog de flesta av oss överens om, att slå tillbaka och självförsvar inte är synonymer. Men det är liksom en annan sak.
  • Dorian Ertymexx
    fast är han mindre kränkt för att hon slår tillbaka? då är det hämnd vi pratar om. Jennie med ie skrev 2009-12-16 11:26:10 följande:
    Hur är det inte självförsvar om hon slog först? tror du att kvinnor är så mycket svagare och har gummisskelett att det inte gör ont om man blir slagen av en? En spräckt mjälte är en spräckt mjälte oavsett om det var en man eller en kvinna som slog på den, vet du.
  • Jollybolly

Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 11:32:08 följande:

Jag har nu knappt någon koll på vilka de tu är, än mindre vad som skett mellan dem. Men om man blir angripen måste man få försvara sig, oavsett kön på den som angriper en. Utöver det anser jag att våld i allmänhet är fel. Oavsett om det riktas mot en människa med penis eller en med vagina. Det gör lika ont oavsett vad man har mellan benen.
    hon var redigt sönderslagen i ansikte med blåmärken, sprickor i läppen osv. dessutom bitmärken på armen. ett solklart fall av misshandel enligt mig oavsett om hon hade slagit på honom först eller inte.
  • idiblon
    fast är han mindre kränkt för att hon slår tillbaka? då är det hämnd vi pratar om.
    Eller avvärjning. Det är ju ungefär som att säga att det är värre att säga något kränkande om en man säger det till en kvinna än en kvinna till en man.
  • Jollybolly

Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 11:33:39 följande:

Hur är det inte självförsvar om hon slog först? tror du att kvinnor är så mycket svagare och har gummisskelett att det inte gör ont om man blir slagen av en? En spräckt mjälte är en spräckt mjälte oavsett om det var en man eller en kvinna som slog på den, vet du.
    jag menar som jag skrev i inlägg 71. i självförsvar eller nödvärn som det ju också kallas får du inte ta till mer våld än vad situationen kräver. kan du försvara dig själv genom att gå där ifrån eller genom att hålla fast en person är det inte självförsvar att slå tillbaka.
Svar på tråden slå sin tjej