• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • jaghopparhögt
    Fridayyy skrev 2009-12-16 17:43:11 följande:
    Jo det tror jag, men jag tror att han har ett övertag ändå. Jag tror att om jag skulle få stryk av en tjej som väger 60 kg och en man på 100 kg tror jag att jag blir mest skadad av mannen. Om de slår på samma sätt.
    Hur skulle han ha ett övertag? Om du går fram till honom och slår honom med allt kraft i ansiktet med knuten näve upprepade gånger. Enda sättet han kan få ett övertag då är om han slår eller sparkar emot dig.
  • Toboas
    jaghopparhögt skrev 2009-12-16 17:51:57 följande:
    Hur skulle han ha ett övertag? Om du går fram till honom och slår honom med allt kraft i ansiktet med knuten näve upprepade gånger. Enda sättet han kan få ett övertag då är om han slår eller sparkar emot dig.
    Jag vill hålla med och lägga till ett exempel. Jag håller på med karate och är "modell större". Om jag går in i närkamp - dvs brottning - så är det klart att min styrka och tyngd fäller avgörandet i de flesta kamper. Men på håll så finns det flera tjejer med kanske 60 kilos- och 15 centimeters "underläge" som gott skulle kunna oskadliggöra mig om jag misslyckades att blockera. De är inte supermänniskor eller särskilt starka - de är bara medvetna om sin förmåga och har en del träning att lägga bakom.

(Det ligger ju i sakens natur att jag - med tyngd och stryka - skulle kunna skada dem mer om jag slog först, men får de in den första smällen skulle jag inte få någon chans till det.)
  • Fratris

Jaha, jag läste de 10 första sidorna men orkade inte längre.

Jag blir väl den första och enda i denna tråd som tycker att en kille ALDRIG NÅGONSIN ska slå en tjej. Ever. (Om det inte nu är så att tjejen håller på o dödar dig, typ har en kniv).

• redneck girl

svårt det där.men om nån slår mig,så då får de tillbaka med samma mynt.

• Jennie med ie
    Fratris skrev 2009-12-16 18:42:33 följande:
    Jag blir väl den första och enda i denna tråd som tycker att en kille ALDRIG NÅGONSIN ska slå en tjej. Ever. (Om det inte nu är så att tjejen håller på o dödar dig, typ har en kniv).
    Nejdå, du är inte den först som tycker det. Skillnaden är kanske att jag menar detsamma om motsatsen, d v s att en tjej aldrig nånsinn ska slå en kille heller. Utöver i rent självförsvar alltså...

Däremot har jag en viss förståelse för att man slår tillbaka, på ren reflex eller i frustration, utan att för den delens skull mena att det är det rätta.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jaha, jag läste de 10 första sidorna men orkade inte längre. Jag blir väl den första och enda i denna tråd som tycker att en kille ALDRIG NÅGONSIN ska slå en tjej. Ever. (Om det inte nu är så att tjejen håller på o dödar dig, typ har en kniv).
    Ok, har du några förslag på vad ska jag göra om en tjej börjar svinga med knytnävar och sparkar mot mig (och träffar)?

Mitt förslag är att använda alla medel för att avbryta anfallet, om det innebär slag, sparkar eller annat våld, so be it. Detsamma gäller om det är en kille, eller en utomjording.
  • lennartsdotter
    idiblon skrev 2009-12-16 11:24:51 följande:
    Men kanske lika kränkande. Ett slag behöver knappt ens göra ont, det är inte bara det fysiska det handlar om.
    Han får känna sig hur kränkt som helst. En person som väger 30-40 kg behöver i regel inte bruka våld för att skydda sig!

Att man blir kränkt/sårad berättigar inte våld. Våld är endast OK om det föreligger ett reellt fysiskt hot.
  • honkie
    flikkanemil skrev 2009-12-16 17:18:01 följande:
    Om en tjej ger dig en örfil vad har du rätt att göra då? Ingenting i min mening. En örfil skadas du inte av och har då ingen anledning att försvara dig.
    antagligen ger jag en örfil tillbaka så länge jag vet att jag inte förtjänat den.
  • honkie
    Jaha, jag läste de 10 första sidorna men orkade inte längre. Jag blir väl den första och enda i denna tråd som tycker att en kille ALDRIG NÅGONSIN ska slå en tjej. Ever. (Om det inte nu är så att tjejen håller på o dödar dig, typ har en kniv).
    inte ens en liten örfil?
    i min bok heter det: slå ett slag, få två likadana tillbaka.
  • lennartsdotter
    jaghopparhögt skrev 2009-12-16 17:26:40 följande:
    Det är väl snarare för visa att man inte har rätt att örfila folk sådär bara. Står man bara och tar emot så lär sig personen som slår inget av situationen.
    Skulle min man ge mig en örfil skulle jag packa väskan, ta sonen och sätta mig på första bästa tåg hem till morsan.

Förhoppningsvis skulle han då lära sig läxan att inte använda våld.

Nu är vi tack och lov väldigt fredliga båda två och löser konflikter utan våld, även när vi är tokfulla.
Svar på tråden slå sin tjej