• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • Fridayyy
    Toboas skrev 2009-12-16 13:22:53 följande:
    10% utgår ju från det givna. Män har lättare att bygga muskelmassa så jämför man två bodybuilders eller utövare av styrkegrenar så har männen ofta mycket mer än 10% övertag totalt sett. Dock om man jämför lika stora män och kvinnor (tex vid tyngdlyftning där man tävlar i viktklasser) så är det inte så jätte mycket som skiljer dem åt.Sen tränar ju män oftare för att skaffa muskler medan tjejer vill ha "smala muskler" :)
    Nja min man tränar inte mer än att bära pellets och sånt då och då, och jag tränar nån gång i veckan men inte för att bygga armmuskler och han har mycket mer "grundmuskler" än mig, så det är nog olika mellan olika killar med. Och tjejer.

Men jag tycker inte heller det är OK att kvinnor slåss, men jag tror att en man kan skada kvinnan mer än tvärtom (med undantag). Det är ju skillnad på om en kvinna slåt så hårt hon kan på en man som är 190 och väger 100 kg än att slå en kvinna på 160 som väger 55 kg..eller? Och jag vet att det finns stora tjejer och små män också.
  • jaghopparhögt
    riot skrev 2009-12-16 13:26:40 följande:
    Det känns som debatten går lite i stöpet då alla verkar tala om olika saker. Om jag blev slagen skulle jag försöka avvärja det hela och om jag blev tvungen, försvara mig med våld. I ett sånt läge är det därför faktiskt relevant VEM som slår- jag skulle kanske kunna avvärja min kompis som är i samma storlek som mig. Jag skulle däremot inte kunna hålla fast en kompis som är större än mig, då har jag ingen chans.
    Fast avvärja våld mot en själv betyder ju inte att man ska hålla fast den som attackerar en. Finns ju betydligt bättre sätt att försvara sig på både för män som kvinnor.
  • riot
    jaghopparhögt skrev 2009-12-16 13:29:54 följande:
    Fast avvärja våld mot en själv betyder ju inte att man ska hålla fast den som attackerar en. Finns ju betydligt bättre sätt att försvara sig på både för män som kvinnor.
    Tolka avvärja som du vill, det är en synonym för att bl.a förhindra.
  • Dorian Ertymexx
    Äh, klart jag skulle kunna skada min man , om han ligger ner och jag sparkar honom i huvudet. Men hur ofta kommer män in på sjukhuset för att de är skadade av sin fru? Var 10:e dag DÖR en kvinna i Sverige av misshandel från sin man, är det lika vanligt bland män? Men det är väl bra att jag inte tror att jag kan skada min man då, det gör kanske att kvinnor inte slåss lika ofta heller? Jag slår inte män, barn, djur (utom mygg), går hellre förbi myror än trampar ihjäl dem, släpper hellre ut flugor och spindlar än att döda dem. Det är väl i den änden vi ska börja för att minska våldet då. Men alla män kasnke ska börja anmäla när de blir slagna då och inte vara så fega och inte göra det. Det är ju många kvinnors problem, att de inte anmäler på grund av rädsla.Men om nu min man bara har 10 % mer muskler, varför kan män lyfta mycket tyngre saker då?
    För att kvinnor inte TROR att de kan lyfta lika tungt. Och med "kvinnor" menar jag vissa kvinnor - jag vet många kvinnor som inte är rädda för att ta i som kan lyfta lika mycket som vilken karl som helst, och de är knappast biffiga på något vis. Men har man lärt sig att man är svag så tror man ju på det. Jag har själv varit med om just den "myten", fast på ett mer personligt plan. Jag trodde jag var svag, så jag var en fysisk mes. Nu vet jag bättre.
  • Jollybolly
    FIame skrev 2009-12-16 12:22:05 följande:
    Verkligheten är precis tvärtom idag. Våld mot män förminskas till ingenting. Kvinnojourer får flera miljoner i bidrag från skattebetalare, mansjourer får inga bidrag alls, är det inte intressant? När en man anmäler misshandel så leder det sällan till undersökningar. Varför är det så? Gäller inte lika inför lagen när det kommer kön?
    men det är precis detta jag menar.. det ÄR ovanligare att män misshandlas i hemmet, men givetvis ska de som råkar ut för detta bemötas på samma sätt som en kvinna i samma sits. däremot förminskar du kvinnovåldet genom att jämföra de två, jaja men det finns män som blir slagna också.. ja, och? 150 kvinnor blir misshandlade till döds varje år i sverige av sina män. och av alla de tusentals fall av kvinnomisshandel som anmäls är det få som leder till en fällande dom.
  • honkie

bästa defensiven är offensiven, eller hur heter det?
    jag tog upp incidenten mellan rihana och chris eftersom det var snacket på oprah som fick mig att tänka efter. eller det var rättare sagt oprahs äckliga uppfattning om att kvinnor aldrig förtjänar att bli slagna medan det finns en hel del män som förtjänar en käftsmäll, som väckte tanken.
    nu har jag inte delat ut rikligt med stryk till någon överhuvudtaget, förutom mina motståndare i ringen. den första tjejen fick två örfilar efter att ha stått och slagit mitt svullna ansikte ca femton gånger som redan fått stryk tidigare under kvällen. jag var för full för att gå därifrån, för trött för att ducka slagen och alldeles för arg för att inte göra något alls. andra tjejen fick första gången en örfil och en knuff så att hon skadade ryggen efter att ha delat ut knytnävar mot mitt ansikte. samma tjej fick ett par månader senare en spark i ansiktet efter att ha slagit mig, knuffat omkull mig och sparkat mig med spetsiga pumps mot ansikte och revben. jag slängde upp en spark i luften för att få bort henne, den råkade träffa hennes ansikte. ca 20 pers lite längre bort fick syn på detta och rusade mot mig för att ge mig rejält med stryk. för inte fan förtjänar väl en tjej att få en spark i ansiktet... eller?

• Jollybolly

Dorian Ertymexx skrev 2009-12-16 13:34:21 följande:

För att kvinnor inte TROR att de kan lyfta lika tungt. Och med "kvinnor" menar jag vissa kvinnor - jag vet många kvinnor som inte är rädda för att ta i som kan lyfta lika mycket som vilken karl som helst, och de är knappast biffiga på något vis. Men har man lärt sig att man är svag så tror man ju på det. Jag har själv varit med om just den "myten", fast på ett mer personligt plan. Jag trodde jag var svag, så jag var en fysisk mes. Nu vet jag bättre.
    jag är inte rädd att ta i. jag fixar gärna med grejer hemma och i jobbet får jag lyfta tungt. MEN det är en jäkla skillnad på att lyfta en 30kilos plasma tv(det gör jag lika bra som vilken karl som helst) och att hålla fast en 90kilos karl som dessutom gör motstånd. i det läget är jag försvarslös. jag tror inte att en kvinna som blir misshandlad eller våldtagen inte försvarar sig själv för att hon "är rädd att ta i".
  • Jennie med ie

Mans våld mot kvinna = 180 cm lång 90 kg tung person som matar hårda slag mot en 160 cm kort och 50 kg lätt försvarslös person.
    Kvinnas våld mot man = 160 cm kort och 50 kg tung person ger örfil eller kanske luggning till 180 cm 90 kg tung stark person.

Är det verkligen så många som köper den bilden som generell sanning som det verkar här på FL?

• Jollybolly

Jennie med ie skrev 2009-12-16 14:24:48 följande:

Mans våld mot kvinna = 180 cm lång 90 kg tung person som matar hårda slag mot en 160 cm kort och 50 kg lätt försvarslös person.Kvinnas våld mot man = 160 cm kort och 50 kg tung person ger örfil eller kanske luggning till 180 cm 90 kg tung stark person.Är det verkligen så många som köper den bilden som generell sanning som det verkar här på FL?
    var fjärde kvinna i europa blir misshandlad i sitt hem av sin partner nån gång under livet. det gör det inte okej att slå en man, absolut inte. men att påstå att män i allmänhet inte är större och eller starkare är inte sant.
  • Jennie med ie
    Jollybolly skrev 2009-12-16 14:27:29 följande:
    var fjärde kvinna i europa blir misshandlad i sitt hem av sin partner nån gång under livet. det gör det inte okej att slå en man, absolut inte. men att påstå att män i allmänhet inte är större och eller starkare är inte sant.
    Nu missade du en rejäl bit, försök igen.
Svar på tråden slå sin tjej