• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • honkie
    lennartsdotter skrev 2009-12-16 19:23:02 följande:
    Skulle min man ge mig en örfil skulle jag packa väskan, ta sonen och sätta mig på första bästa tåg hem till morsan. Förhoppningsvis skulle han då lära sig läxan att inte använda våld. Nu är vi tack och lov väldigt fredliga båda två och löser konflikter utan våld, även när vi är tokfulla.
    varför inte bara ge en örfil tillbaka, prata om saken och ha härligt "make-up-sex"? varför göra det så dramatiskt?
  • lennartsdotter
    honkie skrev 2009-12-16 19:25:57 följande:
    varför inte bara ge en örfil tillbaka, prata om saken och ha härligt "make-up-sex"? varför göra det så dramatiskt?
    Jag tolererar inte våld annat än i självförsvar (inte min man heller), punkt. När första slaget är avfyrat har förtroendet krossats. Dessutom handlar det inte bara om mig. Om min man slår över och går över gränsen på mig... hur ska jag lita på att han inte kan slå över när det gäller vårat barn?

Konflikter kan lösas på betydligt mer konstruktiva och skonsammare sätt.
  • honkie
    lennartsdotter skrev 2009-12-16 19:31:49 följande:
    Jag tolererar inte våld annat än i självförsvar (inte min man heller), punkt. När första slaget är avfyrat har förtroendet krossats. Dessutom handlar det inte bara om mig. Om min man slår över och går över gränsen på mig... hur ska jag lita på att han inte kan slå över när det gäller vårat barn? Konflikter kan lösas på betydligt mer konstruktiva och skonsammare sätt.
    visst, våld är aldrig kul. men OM det nu skulle inträffa så ser inte jag det som en konstruktiv lösning att packa in ungarna i bilen och lämna honom utan att ens prata om saken.
  • flemma24

Har inte öäst hela tråden men varför skulle det vara ok att tjejen slår:-/???

• lennartsdotter
    honkie skrev 2009-12-16 19:38:01 följande:
    visst, våld är aldrig kul. men OM det nu skulle inträffa så ser inte jag det som en konstruktiv lösning att packa in ungarna i bilen och lämna honom utan att ens prata om saken.
    Jag kan prata med honom senare men jag stannar inte och snackar med honom efter att han har slagit mig. Inte en chans att jag ger tillfälle för situationen att eskalera.
  • idiblon
    lennartsdotter skrev 2009-12-16 19:09:08 följande:
    Han får känna sig hur kränkt som helst. En person som väger 30-40 kg behöver i regel inte bruka våld för att skydda sig! Att man blir kränkt/sårad berättigar inte våld. Våld är endast OK om det föreligger ett reellt fysiskt hot.
    Ja, MEN: Lappar en tjej till en kille så ska han ha samma "rätt" eller "fel" att lappa tillbaka som en tjej skulle ha, det ska inte anses vara mer fel av honom. Det är just det här att det skulle vara mer berättigat för en tjej att örfila en kille än motsatsen som gör mig pissed. Sedan är våld lika oacceptabelt i vilket fall som helst.
  • Fratris
    Mayoranya skrev 2009-12-16 19:01:16 följande:
    Ok, har du några förslag på vad ska jag göra om en tjej börjar svinga med knytnävar och sparkar mot mig (och träffar)? Mitt förslag är att använda alla medel för att avbryta anfallet, om det innebär slag, sparkar eller annat våld, so be it. Detsamma gäller om det är en kille, eller en utomjording.
    Som kille kan man försöka göra allt för att hålla i tjejen och värja sig mot slag. Jag tycker ABSOLUT inte att det är rätt för en tjej att slå, det har jag aldrig sagt, men frågan här gällde inte tjejen utan killen. Och jag tycker ALDRIG en kille har rätt att slå tillbaks (så länge det inte gäller att slåss om liv eller död för att tjejen har vapen t.ex) eftersom det till 90% av fallen är killen som är större och starkare.

Jag skiter fullständigt i om jag har en förlegad syn på män/kvinnor, vi är inte likadana, vi är inte byggda likadana, och ja, jag tycker killen aldrig ska slå en tjej - PUNKT.

Min kille är 190+ och gymmar, om jag skulle slå honom med knytnäven (skulle aldrig hända) kanske han skulle få en tiny blåtira som mest - om han skulle slå mig med knytnäven rakt i ansiktet skulle förmodligen jag krossa näsan/käkbenet/youname it.
  • lennartsdotter
    idiblon skrev 2009-12-16 20:31:47 följande:
    Ja, MEN: Lappar en tjej till en kille så ska han ha samma "rätt" eller "fel" att lappa tillbaka som en tjej skulle ha, det ska inte anses vara mer fel av honom. Det är just det här att det skulle vara mer berättigat för en tjej att örfila en kille än motsatsen som gör mig pissed. Sedan är våld lika oacceptabelt i vilket fall som helst.
    Om du läst mitt första inlägg borde det stå klart att jag anser att våld är förkastligt oavsett vilket kön våldsverkaren tillkänner sig. Om vi undantar självförsvar är det ALLTID fel att slå och det är LIKA FEL att slå tillbaks som vedergällning.

Dvs. det är inte rätt att slå men om det sker är det likt förbannat inte rätt att slå tillbaks. Två fel ger inte ett rätt.
  • idiblon
    lennartsdotter skrev 2009-12-16 21:52:38 följande:
    Om du läst mitt första inlägg borde det stå klart att jag anser att våld är förkastligt oavsett vilket kön våldsverkaren tillkänner sig. Om vi undantar självförsvar är det ALLTID fel att slå och det är LIKA FEL att slå tillbaks som vedergällning. Dvs. det är inte rätt att slå men om det sker är det likt förbannat inte rätt att slå tillbaks. Två fel ger inte ett rätt.
    Jag förstår hur du menar. Jag ogillar bara att det skulle vara värre eller mildare om det är det ena könet som utför en handling.
  • ChoopChoopSong
    honkie skrev 2009-12-15 14:22:02 följande:
    jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man. det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag. har jag gjort helt jävla fel?
    Om du agerade i självförsvar har du inte gjort fel. Om du slog ändå, för att du tillslut blev så provocerad av deras smällar, har du gjort fel. Man löser inte våld med ännu mer våld... MEN tjejerna har naturligtvis gjort minst lika fel!

Har du aldrig slagit någon som inte har slagit dig först, tror jag inte att du behöver oroa dig för att vara någon hemsk våldsman eller dyl
Svar på tråden slå sin tjej