• honkie

slå sin tjej

jag kollade på Oprah för några veckor sedan. de snackade en hel del om incidenten mellan Chris Brown och Rihanna. de ville i princip ha ihjäl Chris för vad han gjort mot sin tjej. sen visade det sig att det faktiskt var hon som hade börjat slå honom, men oprah menade att men kvinna aldrig förtjänar att bli slagen av sin man.
    det fick mig att tänka. jag har slagit två tjejer vid tre olika tillfällen. alla gånger har jag tagit emot en hel del smällar innan jag delade ut mitt/mina slag.
    har jag gjort helt jävla fel?

• Svar på tråden slå sin tjej
  • M C

Floriano Lutrell skrev 2009-12-15 23:31:37 följande:

Ja det kan jag ju säga att den dagen nån hoppar på mig tänker jag inte fråga hur mycket stryk det krävs för att han ska sluta. Jag tänker heller inte fundera över hur mycket som krävs för att han inte ska komma springande efter mig två minuter senare. Jag rentav hoppas att jag i det läget går över på autopilot och gör det som krävs.
    Jag har fått "rullgardin" en gång. Dvs jag gjorde det som krävdes för att avvärja hotet.
  • Floriano Lutrell

M C skrev 2009-12-15 23:35:26 följande:

Floriano Lutrell skrev 2009-12-15 23:31:37 följande:
    Jag har fått "rullgardin" en gång. Dvs jag gjorde det som krävdes för att avvärja hotet.
    Det har faktiskt jag också. Det krävdes två fullvuxna vakter för att få loss mig från kraken. Finns inte en chans att man är analytisk i vissa situationer. Man slår tills hotet är avvärjt (and then some)
  • C060908

Jag har en killkompis som blev slagen helt blodig i hela ansiktet, tjejen drog ut örhänget på honom och spräckte ögon brynet och läppen på honom ja hela ansiktet var helt blodigt. Jag satt i samma rum och såg allting efter att hon spräckte läppen på honom så slog han till henne med en örfil så hon flög iväg. Han fick sys och hon fick ett blåmärke på kinden. Hon anmälde honom för misshandel och han blev dömd trots att han var värre skadad.

Hade jag varit honom och varit kille hade jag blivit ännu mer förbannad och frustrerad. Jag förstår inte och kommer nog aldrig förstå hur fan han orkade stå ut så länge.. Så ja jag tycker att om en tjej använder såpass mycket våld mot en kille så har han rätt att försvara sig på ett eller annat sätt.

• Floriano Lutrell
    C060908 skrev 2009-12-16 02:56:10 följande:
    Jag har en killkompis som blev slagen helt blodig i hela ansiktet, tjejen drog ut örhänget på honom och spräckte ögon brynet och läppen på honom ja hela ansiktet var helt blodigt. Jag satt i samma rum och såg allting efter att hon spräckte läppen på honom så slog han till henne med en örfil så hon flög iväg. Han fick sys och hon fick ett blåmärke på kinden. Hon anmälde honom för misshandel och han blev dömd trots att han var värre skadad.Hade jag varit honom och varit kille hade jag blivit ännu mer förbannad och frustrerad. Jag förstår inte och kommer nog aldrig förstå hur fan han orkade stå ut så länge.. Så ja jag tycker att om en tjej använder såpass mycket våld mot en kille så har han rätt att försvara sig på ett eller annat sätt.
    Varför gjorde han inte en anmälan för misshandel? Han hade ju till och med ett vittne.
  • JosieJosie

Oavsett kön så får man inte slå någon annan. Oavsett om de lappar till dig först.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    JosieJosie skrev 2009-12-16 09:51:33 följande:
    Oavsett kön så får man inte slå någon annan. Oavsett om de lappar till dig först.
    Väldigt kategoriskt måste jag säga. Om du menar som vedergällning (alltså att man slår tillbaka senare) så kan jag hålla med men om det handlar om försvar så kan jag inte göra det. Hur menar du?
  • Jollybolly

jag måste bara fråga.
    ts tar ju upp rihanna och chris brown som exempel och menar sedan att det är okej att slå tillbaka på sin tjej som slagits först. alla ni som håller med, menar ni att chris browns handlande var rättärdigat? eller talar ni om helt andra situationer?

• riot

Om man nu ska se till TS så är det inte alls så att Rihanna slog honom först. Hon hävdar att han inte gjorde det, INGET annat har sagts. Det är enbart spekulationer och givetvis kan det vara sant, men jag är ganska säker på att han hade utnyttjat det faktumet rätt rejält då.

Men, åter till frågan. Om man tittar på fallet i TS och vi säger att det nu var så att hon slog honom först, så undrar jag ändå om hans vedergällning att slå sönder hennes ansikte och bita henne i örat då var okej? Att en man i hans storlek inte kunde stanna bilen, tvinga ut henne, hålla fast henne tills hon lugnade ner sig eller sonika lämna henne vid vägkanten?

Man får absolut försvara sig och i situationer där man är rejält hotad och mycket svagare än hotet så förstår jag att man kan råka ta till för mycket våld, definitivt. Däremot så tycker jag det är en mkt bättre idé att enbart lämna situationen när vi pratar om t.ex partnervåld, och en örfil bör inte besvaras med något annat än en örfil om man nu agerar direkt på impuls.

• idiblon
    Jollybolly skrev 2009-12-16 10:46:00 följande:
    jag måste bara fråga. ts tar ju upp rihanna och chris brown som exempel och menar sedan att det är okej att slå tillbaka på sin tjej som slagits först. alla ni som håller med, menar ni att chris browns handlande var rättärdigat? eller talar ni om helt andra situationer?
    Nej, jag menar inte alls Chris Brown och Rihanna överhuvudtaget, jag är helt oinsatt i deras situation, så det är inte vad jag tänker på alls.
Svar på tråden slå sin tjej