• Me o Mike

Smaklös inredning?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som handlar om smaklösa kläder!!

Så nu undrar jag här om ni kan komma med exempel på riktigt smaklös inredning?? Vad är det värsta ni vet som man kan ha i hemmet???

Allt från tavlor till sänggavlar!

• Svar på tråden Smaklös inredning?
  • Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 13:52:20 följande:
    Me o Mike skrev 2009-12-18 11:47:52 följande: Och de bara "råkar" gilla precis det som är populärt och som alla andra har? Att ha precis som alla andra tyder på brist på smak. Då följer man inte sin egen smak utan vad som andra säger är snyggt. Även om man inbillar sig att man själv har det som en personlig smak. Alltså: dessa människor kommer om 5 år ha en helt annan stil hemma. För då har inredningsmodet ändrat sig, och tydligen även deras smak. Så konstigt!
    Ja men då kan man ju säga det om mkt då, som tex shabby chic och new england och allmänt lantligt som är så inne nu. Det gäller ju inte enbart den avskalade stilen.
    Dessutom så köper man inredningar så är det inte mkt svart/vitt och ek i dem. Och ja jag har letat lite inspiration eftersom jag gillar den stilen (fast inte eken då) men hittar mest om lantligt, shabby chic och new england.
  • Bonanza
    Pernilla3 skrev 2009-12-18 14:17:55 följande:
    Ja men då kan man ju säga det om mkt då, som tex shabby chic och new england och allmänt lantligt som är så inne nu. Det gäller ju inte enbart den avskalade stilen. Dessutom så köper man inredningar så är det inte mkt svart/vitt och ek i dem. Och ja jag har letat lite inspiration eftersom jag gillar den stilen (fast inte eken då) men hittar mest om lantligt, shabby chic och new england.
    Ja, det gäller också andra rent utarmade stilar. Men där tycker jag skillnaden är att de flesta i alla fall försöker vara personliga, man "fixar till" sina möbler efter egen smak och så. Istället för att köra på limegrön/lila accentfärg och sen tycka att man är superpersonlig.

Men ja, alla som köper en stil rakt av och kör den in absurdum har rätt så stor brist på smak. Sen tycker jag att den avskalade, gråa, är värst av alla - där kan man ju inte ens få in lite personlighet i pyntet, för det finns inget.
  • Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 14:20:15 följande:
    Ja, det gäller också andra rent utarmade stilar. Men där tycker jag skillnaden är att de flesta i alla fall försöker vara personliga, man "fixar till" sina möbler efter egen smak och så. Istället för att köra på limegrön/lila accentfärg och sen tycka att man är superpersonlig. Men ja, alla som köper en stil rakt av och kör den in absurdum har rätt så stor brist på smak. Sen tycker jag att den avskalade, gråa, är värst av alla - där kan man ju inte ens få in lite personlighet i pyntet, för det finns inget.
    Men vad definierar du som personligt då? Jag menar om man har den gråa avskalade stilen. vad tycker du skulle få den mer personlig då? (vill bara vara med på hur du menar)
  • Bonanza
    Pernilla3 skrev 2009-12-18 14:24:02 följande:
    Men vad definierar du som personligt då? Jag menar om man har den gråa avskalade stilen. vad tycker du skulle få den mer personlig då? (vill bara vara med på hur du menar)
    Tja du, det är ju svårt att svara på såhär på rak arm. Men kanske om man blandade lite? Jag tror att väldigt få inte har några speciella möbler som man ärvt/haft länge, eller någon prydnadssak som skulle passa bra eller en speciell radio som bara man själv har? Var gör man av de saker man hade innan man gjorde en vända på Mio (eller Jysk?) och köpte allt som passar in i stilen?
  • Pallas

Jag suger för övrigt på heminredning, någon med god smak får gärna komma hit och tipsa, möblera om och köpa hit grejer som passar. Såna där heminredningsprogram ni vet? Jag sitter alltid som en fågelholk på slutet, för jag saknar förmågan att föreställa mig designerns vision.

• Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 14:28:05 följande:
    Tja du, det är ju svårt att svara på såhär på rak arm. Men kanske om man blandade lite? Jag tror att väldigt få inte har några speciella möbler som man ärvt/haft länge, eller någon prydnadssak som skulle passa bra eller en speciell radio som bara man själv har? Var gör man av de saker man hade innan man gjorde en vända på Mio (eller Jysk?) och köpte allt som passar in i stilen?
    ja men då blir det ju kanske inte personligt för en själv, då ska man lägga till blandade saker för att det ska uppfattas som personligt av andra. Och vad blir det då? Jo opersonligt för en själv.

Själv har jag faktiskt inga ärvda saker, gillar inte prydnadssaker (har inte förstått tjusningen med det). Gillar själv svart,vitt grått i stora delar kommer ha det i vardagsrum/matrum/kök i nya huset. På övervåningen kommer jag dock ha beige/rött. Mycket familjefoton (dock inte svartvitt..har inte sett tjusningen med det än heller) Hur som helst jag själv gillar avskalat och rena linjer, men går ju kanske inte fullt ut med det, men som grund iaf.
  • Pallas

Vi har alltså:
    Kök:
    * Furuköksluckor
    * 70-tals-korkmatta i köket
    * Björkbord med raka linjer

Vardagsrum:
    * En oxblodsröd fejkskinnsoffa
    * En grå skinnsoffa
    * En upphittad "orientalisk" matta i vinrött
    * Ett skrivbord i björkfaner (silverben)
    * Ett skrivbord i eklaminat (bruna ben)
    * Två soffbord, LACK björk, minsta varianten
    * Hallonröda gardinlängder
    * Ett "sideboard" bestående av två banankartonger och en furubräda ovanpå
    * Två svarta, vräkiga 70-talsfåtöljer med skinndetaljer
    * En vit plåtkamin med mässingsluckor
    * Vit strukturtapet

Ja, osv osv osv. Ni fattar själva?

• Pernilla3
    Pallas skrev 2009-12-18 14:49:32 följande:
    [citat]
    Vi har alltså: Kök: * Furuköksluckor * 70-tals-korkmatta i köket * Björkbord med raka linjer Vardagsrum: * En oxblodsröd fejkskinnsoffa * En grå skinnsoffa * En upphittad "orientalisk" matta i vinrött * Ett skrivbord i björkfaner (silverben) * Ett skrivbord i eklaminat (bruna ben) * Två soffbord, LACK björk, minsta varianten * Hallonröda gardinlängder * Ett "sideboard" bestående av två banankartonger och en furubräda ovanpå * Två svarta, vräkiga 70-talsfåtöljer med skinndetaljer * En vit plåtkamin med mässingsluckor * Vit strukturtapet Ja, osv osv osv. Ni fattar själva?
    [/cita

Oj jag skulle nog få en allergisk reaktion om jag kom till dig :)
  • Pernilla3

äsch försökte göra en smiley men lär ju mig aldrig hur man gör.

• Milkina cerka
    Pernilla3 skrev 2009-12-18 15:07:28 följande:
    äsch försökte göra en smiley men lär ju mig aldrig hur man gör.
    : - ) fast utan mellanslag..
Svar på tråden Smaklös inredning?