• Me o Mike

Smaklös inredning?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som handlar om smaklösa kläder!!

Så nu undrar jag här om ni kan komma med exempel på riktigt smaklös inredning?? Vad är det värsta ni vet som man kan ha i hemmet???

Allt från tavlor till sänggavlar!

• Svar på tråden Smaklös inredning?
  • katja74
    FamBroberg skrev 2009-12-17 20:35:06 följande:
    Furu! Fy fan, det är det absolut fulaste jag vet! Och de människor som tycker om furu har alltid en tendens till att överkonsumera! Sen tycker jag att det är hemskt fult när man kommer hem till riktiga "barnfamiljer". Supergulligt, men fortfarande fult när hela köket är inrett i gediget FURU, och sedan alla sort prylar som barnen gjort på dagis/skola, ÖVERALLT! Lite, dagmamma-hem, om någon förstår vad jag menar??
    Är du också 70-talist?
  • massemus

Håller med om att furu är värst!
    Sen tycker jag att det finns många som köper saker som de tycker är snygga just då, och inte tänker på allt annat de har-dvs INGET passar ihop, allt blir rörigt.
    Jag avskyr när människor inte har en känsla för stil, inredning och dyl. Isf kan de vill anlita, eller rådfråga någon annan!

Man måste se till den platsen man bor på, vad passar för stil där? Och sen välja möbler och diverse inredning EFTER tapetsering/målnig...osv osv...Finns SÅ mycket som stör mej...

• Pallas

Furu gillar jag, det är ett vackert och lättarbetat och ändå hållbart träslag. Däremot är det inte så himla kul när det gulnat och allt är orange... Vi har just flyttat till ett hus med köksluckor i furu och de är rättså dominerande. Vi har ett köksbord i massiv björk och det skär sig något så för grönjävligt! Funderar på att fråga om vi får vitlasera luckorna, det skulle bli fint, tror jag.

Vi har också pizzavalv och rosaskimrande sovrumstapeter med blommig bård i rosa/grönt, vad ska man ha för gardiner, tro?

• massemus

Luktar lite ironi eller kanske tom troll..

• Joona

Smaklöst är väl när det saknas en rödtråd i inredningen, eller helt saknas en tanke eller gillande bakom hur ens hem är uppbyggt! Shabby chic är ju en stil och kan inte kallas smaklös, man kan däremot ogilla den!

Jag gillar inte när ramar skiljer sig, svartmetall bredvid en guldram eller när tavlorna sitter för högt på väggen, det är smaklöst och ogenomtänkt!
    Två st av allt, likadana fönster, likadana lampor osv, trist!

Gardinkappor, helst med puff och silkespapper, huhu

Plafonder ála veckad plast, gärna gulnad under 15år, huhu

Oxblodsfärgade skinnsoffor, rysligt

Men smaken är som ...

• grynet80

Den där fula hunden i plast som alla verkar ha.. ful och dammsamlande. Säkert dyr också.

• idiblon
    massemus skrev 2009-12-17 23:50:23 följande:
    Håller med om att furu är värst! Sen tycker jag att det finns många som köper saker som de tycker är snygga just då, och inte tänker på allt annat de har-dvs INGET passar ihop, allt blir rörigt. Jag avskyr när människor inte har en känsla för stil, inredning och dyl. Isf kan de vill anlita, eller rådfråga någon annan! Man måste se till den platsen man bor på, vad passar för stil där? Och sen välja möbler och diverse inredning EFTER tapetsering/målnig...osv osv...Finns SÅ mycket som stör mej...
    Vad måste man, sa du? Det är väl trivas man måste, inte rätta sig efter andra?
  • CherryD

Hörnskinnsoffa (som oftast inte är i äkta skinn) och sådana bord med vev på och kakelplattor på bordsskivan är bland det fulaste som finns! Helst med en sån där lampa med massa armar som sträcker sig från bakom hörnsoffan och ut över bordet BLÄ!

• idiblon
    CherryD skrev 2009-12-18 09:15:21 följande:
    Hörnskinnsoffa (som oftast inte är i äkta skinn) och sådana bord med vev på och kakelplattor på bordsskivan är bland det fulaste som finns! Helst med en sån där lampa med massa armar som sträcker sig från bakom hörnsoffan och ut över bordet BLÄ!
    Haha, jag ligger dubbelvikt, du beskrev just vårt TV-rum exakt på pricken!

Att vi har det så är dock främst för att det känns meningslöst att slänga ut pengar för att behaga andra, när det är fullt fungerande och praktiskt att använda det gamla man redan har. Men det var kul att det var så träffsäkert! Nästan så man skulle lägga ut en bild... Haha.
  • idiblon
    CherryD skrev 2009-12-18 09:15:21 följande:
    Haha, jag ligger dubbelvikt, du beskrev just vårt TV-rum exakt på pricken!

Att vi har det så är dock främst för att det känns meningslöst att slänga ut pengar för att behaga andra, när det är fullt fungerande och praktiskt att använda det gamla man redan har. Men det var kul att det var så träffsäkert! Nästan så man skulle lägga ut en bild... Haha.
Svar på tråden Smaklös inredning?