• Me o Mike

Smaklös inredning?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som handlar om smaklösa kläder!!

Så nu undrar jag här om ni kan komma med exempel på riktigt smaklös inredning?? Vad är det värsta ni vet som man kan ha i hemmet???

Allt från tavlor till sänggavlar!

• Svar på tråden Smaklös inredning?
  • CherryD
    idiblon skrev 2009-12-18 09:18:10 följande:
    Haha, jag ligger dubbelvikt, du beskrev just vårt TV-rum exakt på pricken! Att vi har det så är dock främst för att det känns meningslöst att slänga ut pengar för att behaga andra, när det är fullt fungerande och praktiskt att använda det gamla man redan har. Men det var kul att det var så träffsäkert! Nästan så man skulle lägga ut en bild... Haha.
    Smaken är som baken och tur är väl det för annars hade väl allas vardagsrum sett likadana ut
  • CherryD
    idiblon skrev 2009-12-18 09:18:10 följande:
    Haha, jag ligger dubbelvikt, du beskrev just vårt TV-rum exakt på pricken! Att vi har det så är dock främst för att det känns meningslöst att slänga ut pengar för att behaga andra, när det är fullt fungerande och praktiskt att använda det gamla man redan har. Men det var kul att det var så träffsäkert! Nästan så man skulle lägga ut en bild... Haha.
    Smaken är som baken och tur är väl det för annars hade väl allas vardagsrum sett likadana ut
  • idiblon
    CherryD skrev 2009-12-18 09:20:46 följande:
    Nja, det är inte min smak heller direkt, men jag anser att det är mer smaklöst att som många handla på avbetalning och vara desperat för att visa vilken "god smak" man har (speciellt när det ofta handlar om att ha det exakt likadant som alla andra, fast med en "personlig" detaljtouch) än att ta vad man har och nöja sig med det.
  • Stackhouse

Det som jag tycker är snyggt tycker mina föräldrar att är skitfult eftersom de hade det när de var unga
    Jag tycker att all 80-90 tals inredning är kräksfult

• Mariohn
    massemus skrev 2009-12-17 23:50:23 följande:
    Håller med om att furu är värst! Sen tycker jag att det finns många som köper saker som de tycker är snygga just då, och inte tänker på allt annat de har-dvs INGET passar ihop, allt blir rörigt. Jag avskyr när människor inte har en känsla för stil, inredning och dyl. Isf kan de vill anlita, eller rådfråga någon annan! Man måste se till den platsen man bor på, vad passar för stil där? Och sen välja möbler och diverse inredning EFTER tapetsering/målnig...osv osv...Finns SÅ mycket som stör mej...
    Eh? Smaken är som ditt inlägg brukar man säga.
  • lillie
    Joona skrev 2009-12-18 01:11:04 följande:
    Smaklöst är väl när det saknas en rödtråd i inredningen, eller helt saknas en tanke eller gillande bakom hur ens hem är uppbyggt! Shabby chic är ju en stil och kan inte kallas smaklös, man kan däremot ogilla den! Jag gillar inte när ramar skiljer sig, svartmetall bredvid en guldram eller när tavlorna sitter för högt på väggen, det är smaklöst och ogenomtänkt! Två st av allt, likadana fönster, likadana lampor osv, trist! Gardinkappor, helst med puff och silkespapper, huhu Plafonder ála veckad plast, gärna gulnad under 15år, huhu Oxblodsfärgade skinnsoffor, rysligt Men smaken är som ...
    Vad kännetecknar att man har en röd tråd i inredningen?
  • Pernilla3

Tycker det är rätt lustigt att många sitter och räknar upp saker som de tycker är fult och att just opersonligt verkar vara ett populärt, återkommande ord. det är opersonligt med panelgardiner, malmbyrå från ikea, möbler från ikea och svart/vita hem a la styleroom. Men om man gillar den stilen då? Ska man för att räknas personlig anta en helt annan stil? So what om det säljs många ikea-saker tex och många har en malm-byrå exempelvis, eller är det så viktigt att vara orginell?
    Om man inreder med sånt man själv gillar och tycker är snyggt oavsett om det är ikeamöbler, panelgardiner eller blanda gammalt med nytt så är det väl ändå personligt? Om man nu gillar och trivs med inredningstidningsstilen så är det väl ens personliga stil?

Opersonligt blir det väl först när man inreder för att andra ska acceptera och tycka om det istället för en själv?

Själv gillar jag inte när man blandar stilar och har för mkt plåtter och det är saker överallt. Jag gillar inte vitt överallt och jag gillar fondtapet :) av den enkla anledningen att det händer lite utan att ta över. Jag gillar enkelhet och gärna svart/vitt med accentfärger, ganska kalt och rent för jag blir stressad och tycker det är stökigt annars. har inte så många tavlor gillar mer fotografier att pryda väggarna med främst på barnen då:)

Men om jag ska svara exakt på ts om vad som är smaklös inredning så blir mitt svar när man har massor av olika saker och inget riktigt hänger ihop med det andra.

• Stackhouse
    lillie skrev 2009-12-18 09:34:54 följande:
    Vad kännetecknar att man har en röd tråd i inredningen?
    Jag vet hur det ser ut om man INTE har en "röd tråd"...

Vi hade så förut när vi höll på och flyttade runt, tror vi bodde på fem ställen på ett år och hade en massa olika stilar och möbler och material ihopplockat som vi lånat/fått av folk. Vi flyttde från en etta till en femma till en trea osv... Kändes inte så kul och jag är så glad att vi hittat VÅRT hus nu så man slipper ha en massa möbler man inte gillar eg bara för att det inte ska va tomt
  • Pernilla3
    Stackhouse skrev 2009-12-18 09:40:56 följande:
    Jag vet hur det ser ut om man INTE har en "röd tråd"... Vi hade så förut när vi höll på och flyttade runt, tror vi bodde på fem ställen på ett år och hade en massa olika stilar och möbler och material ihopplockat som vi lånat/fått av folk. Vi flyttde från en etta till en femma till en trea osv... Kändes inte så kul och jag är så glad att vi hittat VÅRT hus nu så man slipper ha en massa möbler man inte gillar eg bara för att det inte ska va tomt
    Min svärmor sa såhär när vi köpt vårt hus som är nästan dubbelt så stort som vi bor nu. Köp nu inga nya möbler det är onödigt, vi har ju en del i garaget som ni kan ta av först. Ryser fortfarande vid tanken..
  • lillie

Jag är nyfiken på vad ni menar med att inredningen är genomtänkt, röd tråd osv

Svar på tråden Smaklös inredning?