• Me o Mike

Smaklös inredning?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som handlar om smaklösa kläder!!

Så nu undrar jag här om ni kan komma med exempel på riktigt smaklös inredning?? Vad är det värsta ni vet som man kan ha i hemmet???

Allt från tavlor till sänggavlar!

• Svar på tråden Smaklös inredning?
  • Stackhouse
    lillie skrev 2009-12-18 09:48:59 följande:
    Jag är nyfiken på vad ni menar med att inredningen är genomtänkt, röd tråd osv
    Tex att man har en viss sorts stil, säg 70 talstema på inredningen eller att det är en färg som är återkommande eller så.
    Man märker ganska lätt om man kommer in i ett hem som har en tanke bakom hur de möblerat och om man INTE gör det
  • lillie
    Stackhouse skrev 2009-12-18 09:50:45 följande:
    Tex att man har en viss sorts stil, säg 70 talstema på inredningen eller att det är en färg som är återkommande eller så. Man märker ganska lätt om man kommer in i ett hem som har en tanke bakom hur de möblerat och om man INTE gör det
    Fast en tanke bakom hur man möblerat brukar man ju ha, utifrån praktiska förutsättningar. Det är ju sällan man ser att nån bara slängt in möblerna i ett rum.
  • Pernilla3

Mina föräldrar har ett hem där de valt saker de tycker är fint, men som inte hänger ihop med varndra. de har vanliga gamla tavlor, konstiga prydnadssaker (som hängt med i alla år) samtidigt som de har canvastavlor (de utan ram så att säga) med ex buddha på (för att den var så fin) och Rolf Lidberg troll som mamma samlar på. Det är ju visserligen deras egna stil och den kännetecknas ju av allt möjligt som de tycker är fint, men för mig som inte delar deras åsikt om vad som är fint blir det mer rörigt och att det inte hänger ihop alls med varandra.

• Bonanza

Ett hus som är helt i vitt, med ekgolv. Svart/grå divansoffa med svart/grått soffbord. Ljuslyktor på bordet, någon rolig "accentfärg" (gärna limegrönt), någon matta och så gardiner i accentfärgen. Bara svartvita kort på familjen som konst (i svarta ramar), högblankt kök och svartvittek i hela jävla huset.

Gud vad det är smaklöst i ordets rätta betydelse. Då har man verkligen ingen egen smak utan hakar på det som ALLA andra har. Det här är samma människor som på 80-talet hade haft aprikosfärgade väggar, stora skinnsoffor och spegelbord och bardisk. Men nu sitter de och hånar sånt för de "har ju inte så dålig smak". Eh jo.

• Stackhouse
    lillie skrev 2009-12-18 09:53:29 följande:
    Fast en tanke bakom hur man möblerat brukar man ju ha, utifrån praktiska förutsättningar. Det är ju sällan man ser att nån bara slängt in möblerna i ett rum.
    Finns dem som inte alls tänker efter också. Tryck på "visa endast" på mitt namn så hittar du ett inlägg om ett hus vi var och tittade på förut Jag undrar hur det såg ut MED möbler...
  • lillie
    Stackhouse skrev 2009-12-18 10:13:32 följande:
    Finns dem som inte alls tänker efter också. Tryck på "visa endast" på mitt namn så hittar du ett inlägg om ett hus vi var och tittade på förut Jag undrar hur det såg ut MED möbler...
    Fast dom kanske hade tänkt efter, dom kanske tyckte det var snyggt. Sen låter det inte som något hus jag skulle vilja bo i, hu.
  • Stackhouse
    lillie skrev 2009-12-18 10:18:20 följande:
    Fast dom kanske hade tänkt efter, dom kanske tyckte det var snyggt. Sen låter det inte som något hus jag skulle vilja bo i, hu.
    Jag förstår inte hur man då tänker om man köper en så stor möbel att den sitter fast i en bidé och det blir ett hörn på 1kvm som man inte kommer in i hahah ångrar att vi inte fotade :)
  • Flytning

Just nu avskyr jag alla som målar om gamla möbler vita för att sedan slipa så att det ser gammalt ut. Det känns så otroligt fantasilöst och uttjatat. Vill man ha shabby chick så ska det för tusan vara äkta också. Det förstörs när man har slitna möbler med vilje. Usch, vad upprörd jag blir bara av tanken. Alla ska ha lika. Vitt, slitet, rosigt, zinkkrukor och annat gulligull. Jag blir så äcklad så att jag spyr.

Om man har bra smak så lyckas man kombinera ihop något eget som inte får se alltför krystat ut.

Något annat horribelt är flammiga, terracotta-tapeter eller illblåa. De flesta som har ett vardagsrum med terracotta-tapeter brukar faktiskt också ha ett illblått sovrum. Och förutom det, en massa billiga prydnadssaker överallt och fula billiga tavlor från ikea. Detta är ändå höjden av smaklöshet!

• Me o Mike

Fast du skriver ju helt galet nu!! Du skriver att dom som har så har ingen egen smak!! Hur kan du säga så?? Det är ju DERAS smak!! Dom gillar den enkla, rena stilen!!

Bonanza skrev 2009-12-18 10:08:19 följande:
    Ett hus som är helt i vitt, med ekgolv. Svart/grå divansoffa med svart/grått soffbord. Ljuslyktor på bordet, någon rolig "accentfärg" (gärna limegrönt), någon matta och så gardiner i accentfärgen. Bara svartvita kort på familjen som konst (i svarta ramar), högblankt kök och svartvittek i hela jävla huset.Gud vad det är smaklöst i ordets rätta betydelse. Då har man verkligen ingen egen smak utan hakar på det som ALLA andra har. Det här är samma människor som på 80-talet hade haft aprikosfärgade väggar, stora skinnsoffor och spegelbord och bardisk. Men nu sitter de och hånar sånt för de "har ju inte så dålig smak". Eh jo.
  • Pernilla3

Me o Mike skrev 2009-12-18 11:47:52 följande:

Fast du skriver ju helt galet nu!! Du skriver att dom som har så har ingen egen smak!! Hur kan du säga så?? Det är ju DERAS smak!! Dom gillar den enkla, rena stilen!!
    Ja precis. Håller med dig.
Svar på tråden Smaklös inredning?