• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • TezzyBump

jäkligt sällan, gör oftast egen. sambon har jobbat som kock och vi båda är mattokiga!

fuskbea och fuskhollandaie

1brk creme fraiche
    1 buljongtärning(kött el grönsak till bea och fisk till hollandaie)
    salt, peppar
    citron (till hollandaie)
    dragon, oregano (till bea)
    lite smör om man vill

ädelsostsås

1brk cremefraiche
    1 gräddädelost

smält ihop, ljuvlig till pasta, kött, kyckling osv

• Joggi

Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 21:37:42 följande:

Nej det är inte ofta. Hemmagjorda såser tycker jag är godast... MEN jag tycker att det är bra att pulversåser finns. Varför?? jo ALLA kanske inte har intresse av matlagning utan tycker att man vill ha sås men man kan inte eller vill inte göra egen sås.Jag tycker i alla fall att det är fantastiskt att man kan välja så mycket saker i vårt samhälle. Det finns liksom alternativ för alla smaker. Fattar inte alls varför folk bemödar sig med att skriva att det är tragiskt att ja-sidan leder. Folk kan välja, det är inte tragiskt utan nåt man borde vara tacksam över (valfriheten alltså)... jag tar hemmagjord sås!!
    Jag tycker att det är tragiskt.. Jag tycker halvfabrikat är tragiskt över huvudtaget och gör gärna maten från grunden. Och det pga att halvfabrikaten idag innehåller så otroligt mkt skit..
  • Elsans
    Joggi skrev 2009-12-20 21:42:33 följande:
    Jag tycker att det är tragiskt.. Jag tycker halvfabrikat är tragiskt över huvudtaget och gör gärna maten från grunden. Och det pga att halvfabrikaten idag innehåller så otroligt mkt skit..
    Men du använder ju buljongtärning. är inte det halvfabrikat???
  • Kan inte bli bättre än såhär

En gång på 100 kanske, inget jag tycker om alls.

• Kan inte bli bättre än såhär

En gång på 100 kanske, inget jag tycker om alls.

• Glitter2

Nej aldrig! Jag använde det förr innan jag kom på hur lätt det var att göra själv och sen vi fick barn är jag extremt känslig för alla tillsatser, jag vill verkligen inte att mitt barn får i sig tex glutamat

• Trollet Ludenben
    Joggi skrev 2009-12-20 21:42:33 följande:
    men du behöver inte äta den liksom. Jag gillar inte det mesta av halvfabrikat. Jag köper sånt som krossasde tomater mm men helst inte färdiga rätter. Men den som gör det, fine liksom. Var och en gör som man vill utan att det är tragiskt. Däremot kan man tycka att det är så dålig mat att man själv inte vill äta den men att tycka till om andra... näää.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Joggi

Åsa A skrev 2009-12-20 21:43:20 följande:

Men du använder ju buljongtärning. är inte det halvfabrikat???
    Jo det är det, och jag tänkte skriva att vissa halvfabrikat använder jag med. En sås är ändå en sås med många ingredienser. Jag ser nog buljong mer som en krydda..
    Och vad är lite buljong i en riktig sås om man jämför med pulversås?
  • Joggi

Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 21:45:06 följande:

men du behöver inte äta den liksom. Jag gillar inte det mesta av halvfabrikat. Jag köper sånt som krossasde tomater mm men helst inte färdiga rätter. Men den som gör det, fine liksom. Var och en gör som man vill utan att det är tragiskt. Däremot kan man tycka att det är så dålig mat att man själv inte vill äta den men att tycka till om andra... näää.
    Nej tack för det..
    Dålig mat är för mig tragisk. Men du får ju såklart tycka som du vill, precis som jag..
Svar på tråden Använder ni pulversås?