• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Virriga Vera
    Joggi skrev 2009-12-20 21:33:30 följande:
    Jag skulle faktiskt inte servera mina barn pulversås ens en gång. Tycker det är lite tragiskt att ja-stapeln leder=(
    Varför är det tragiskt, att ja stapeln leder betyder ju faktiskt inte att de enbart använder pulversås. Jag gör 99 ggr av 100 egen sås, men Bea gör jag inte, då blir det färdig eller pulver. Så jag svarade ja, jag använder pulver sås.
  • LilaRos

Ja

Beanese har jag inte vågat mig på att göra egen, så den är pulver.

Gör brunsås, löksås och currysås själv.

• Virriga Vera
    Joggi skrev 2009-12-20 21:42:33 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 21:37:42 följande: Jag tycker att det är tragiskt.. Jag tycker halvfabrikat är tragiskt över huvudtaget och gör gärna maten från grunden. Och det pga att halvfabrikaten idag innehåller så otroligt mkt skit..
    Hur kan du säga att halvfabrikat är tragiskt när både hel och halvfabrikat i stort sett är nödvändiga idag. Jag kan garantera att du har köket fullt med både hel och halvfabrikat.
  • Stårschan

Ja, vi har alltid pulversås hemma som nödsås. Jag tycker bättre om att göra egen, men ibland hinner man inte, eller så har man inte alla önskvärda ingredienser hemma. Då är det skönt att vispa ihop en påse kantarellsås till köttet.

Pulversås är också lysande som utflyktsmat på exempelvis fjällvandringar. Man kokar upp vatten på spritköket, vispar ner en påse såspulver, och kokar ihop med två nävar snabbris och lite medhavd knaperstekt bacon. Underbart gott!

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Lajkie

Försöker skippa det. Men hörrni - buljongtärning är lika illa som pulversås! Krydda med rena kryddor istället.

• SuzR

never, över min döda kropp. godare att göra själv och roligare

• Vasen

Nej, inte pulversås. Men sån där färdig i tetra eller plastburk använder vi, jag antar att det inte skiljer sig direkt innehållsmässigt från pulvervarianterna, men smaken är bättre .

• With a devilish smile

Nej, använder i stort sett aldrig pulversås , går så snabbt att göra egen.

Enda gången jag använder påse är när jag gör bea.sås ;)
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • Trill

Brukade använda pulverpåsar av ren lathet.
    Nu har jag upptäckt de små tetrapacken med färdiga såser så nu kan jag vara ännu latare

E-nummer och elände i både pulverpåsar och tetra, men de tetrapack jag köper är faktiskt lite bättre än pulverpåsarna. De innehåller grädde o.dyl.

Den enda sås jag gör själv är äggsås till kokt torsk. (Gör en egen bechemelsås, som jag lägger i hackat ägg och persilja i.

Buljongtärningar skyr jag som pesten. Kan du säga E621?

Svar på tråden Använder ni pulversås?