• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 13:18:27 följande:
    En riktigt bra fisksås ska faktiskt inte behöva glutamat, enligt vad jag har läst mig till..   Men oftast så görs fisksåsen för snabbt och slarvigt och då behövs det förstås. 
    Vi pratar inte om samma produkt: www.tiparos.co.th/products.htm
    Orientalisk fisksås innehåller glutamat naturligt, i hög koncentration.
  • Silme

Nej, varför skulle jag, finns ingen som helst anledning till att använda varken pulversåser eller kalla såser på burk. Bättre att göra själv så vet man vad som finns i den.
    Vi köper inte heller färdiga kryddblandningar (t.ex. tacokrydda, guacamolekrydda, etc) utan gör även dom själva.

Mamma till Oskar 090730 - jenny.eklof.nu
  • Tidvis

Svarade ja, men vanlig brunsås gör jag själv. Men bearnaisesås kör vi på pulver, dock inte ofta vi äter det.

• Joggi
    Hedebris skrev 2009-12-26 19:41:01 följande:
    jag gjorde en jätegod fisksås igår.ca 50g smörca 2-3dl mjölk1dl grädde2 fiskbuljongtärningar1msk pressad citronmaizenaredninginga andra kryddor, enkelt, supergott och väldigt uppskattat
    Lät jättegott! Ska provas=) Kul att det kommer lite recept i tråden!
  • Shmone

Vi äter pulversås ibland.. bernaise, kantarell och karl-johan.. Det finns inte att köpa här (utomlands) utan vi får från svenskar som kommer o hälsar på. Här får man inte tag på annan svamp än champinjoner.. och man kan inte göra egen bernaise från scratch pga salmonellarisken (ej helt upphettat ägg i ju)

Men oftast gör jag egen sås.. det är bara när jag vill ha dessa speciella såser jag använder pulver.

• Joggi
    Trolovade skrev 2009-12-27 13:02:21 följande:
    Tycker inte att TS sås låter så mycket bättre än pulversås, både buljongtärningar och maizena innehåller mycket e-ämnen osv...
    Maizena använder jag för att jag är glutenallergisk och JO det är ändå bättre än pulversås, tro mig.

Ett tips till alla är Gorgonzolasås, smält ner gorgonzola och i med lite soya, riktigt gott!!
  • SweetLilly
    Joggi skrev 2009-12-27 16:08:45 följande:
    Maizena använder jag för att jag är glutenallergisk och JO det är ändå bättre än pulversås, tro mig.Ett tips till alla är Gorgonzolasås, smält ner gorgonzola och i med lite soya, riktigt gott!!
    fast det är väldigt mycket tillsatser och sånt i buljong, om man nu inte hittar nån sort som är bättre...
  • Joggi
    SweetLilly skrev 2009-12-27 16:15:58 följande:
    fast det är väldigt mycket tillsatser och sånt i buljong, om man nu inte hittar nån sort som är bättre...
    Det finns buljong utan glutamat, ska kolla efter sån! Tyvärr så använder jag med=( Har inte alls tänkt på det innan faktiskt..
    Men men, det är ju liten del ändå i en egen sås om man tänker på alla de som äter mamma scans köttbullar med pulversås=)
  • SweetLilly
    Joggi skrev 2009-12-27 16:20:32 följande:
    Det finns buljong utan glutamat, ska kolla efter sån! Tyvärr så använder jag med=( Har inte alls tänkt på det innan faktiskt.. Men men, det är ju liten del ändå i en egen sås om man tänker på alla de som äter mamma scans köttbullar med pulversås=)
    ja jag har hittat en utan socker och glutamat faktiskt! det är en ekologisk, jag köper den på ica maxi!
  • Joggi
    SweetLilly skrev 2009-12-27 16:22:42 följande:
    ja jag har hittat en utan socker och glutamat faktiskt! det är en ekologisk, jag köper den på ica maxi!
    Tack för tipset=) Ska kolla det!
  • Millan83

Ey, nån måste ju!

Jag gillar den jag skrev om, och skiter fullständigt i vad den innehåller! Vi ska alla dö förr eller senare och jag dör hellre och har ätit sånt jag tyckt om, än dör och har avstått! Det är ju en lose, lose sit, men med en roligare väg! :P

Freddan skrev 2009-12-21 16:03:06 följande:
    Helt underbart med en hyllning till pulversåserna! Aldrig sett det förut.
  • Linny
    Joggi skrev 2009-12-27 16:26:23 följande:
    Tack för tipset=) Ska kolla det!
    Systrarna Voltaire gör också en helt utan smakämnen. Lantbuljong heter den. I en grön- och vitrandig burk. De har oftast en helt egen hylla, med olika grejer på..
  • FruSabbi

Någon som kan ge recept på god bearnaisesås? Är så sjukt sugen på att testa och göra såser själv, blir mumma mumma =)

• Lilja84

Ja det gör jag , vatten + pulver + vispa = färdigt .

Men när jag orkar gör jag hemmagjord sås , inte för att det tar längre tid så att göra själv , men det är mer mäta och så ska man smaka av osv , det är där det tryter för mig

• Dilong
    FruSabbi skrev 2009-12-29 21:06:14 följande:
    Någon som kan ge recept på god bearnaisesås? Är så sjukt sugen på att testa och göra såser själv, blir mumma mumma =)
    Valfri kokbok, recepten skiljer sig inte mycket.

Det du ska tänka på är att ha samma temperatur på äggulor och smör, mycket viktigt. Och värm inte för mycket så att gulorna koagulerar.

Första gångerna kan man använda lite mindre smör än vad receptet säger, då minskar risken för att såsen ska skära sig.

Men som sagt, och glöm inte det: Samma temperatur på gulor och smör!

Lycka till. Efter att du slagit en bea några gånger så går det lika snabbt som en pulverdito
Svar på tråden Använder ni pulversås?