• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • konkelbär

Att göra en sås på färdig mix är inte sämre än att slänga i en buljongtärning i en hemmaredd sås.

• Amora Branca Sylvestre

Jag har inga problem med att använda pulversås :)

• Lantani

Ja det gör vi tyvärr, men vill mer och mer komma ifrån det nu när sonen äter såpass mtycket av våran mat.

• Freddan
    Stårschan skrev 2009-12-21 08:31:34 följande:
    Pulversås är också lysande som utflyktsmat på exempelvis fjällvandringar. Man kokar upp vatten på spritköket, vispar ner en påse såspulver, och kokar ihop med två nävar snabbris och lite medhavd knaperstekt bacon. Underbart gott!
    Jag som haft den största respekt för dig hittills...och så kommer du med det där nu. Jag känner mig sviken.
  • Lil W

Aldrig i mitt liv att jag skulle använda mig av Maizena redning jag använder mjöl och visst finns det pulversås i mitt skåp men använder det dock väldgt sällan.

• pluppfamiljen

Nej gud nej ingen pulver såss kommer innanför mina dörrar. inte färdiga köttbullar heller eller falukorv eller annan färdig mat typ mamma scans jag har boken hemliga kocken men hittade den hära beskrivningen om vad färdig köpta köttbullar innehåller. Ps förlåt om jag viker från ämnet men förut så bjöd jag på mamma scans köttbullar pulver sås och pasta.

Visste ni till exempel att den karaktäristiskt motbjudande lukten och smaken från färdigstekta köttbullar – barnens favoriter – kommer sig av den kotalg som köttbullarna friterats i. Kotalg är en slaktprodukt som även används till fågelmat och lim. Personligen har jag svårt att tänka mig Mamma Scan, vem hon nu är, stå lutad över ett kar med kokande kotalg. Det är mer en bild som passar Stephan Goldner.

5 barns mamma
  • logg81

ja... både pulver och hemmagjord görs...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Morrdraken

Enda gången vi använder pulversås är när vi ska äta Bearnaise, vilket barnen inte är särskilt förtjusta i, så de brukar äta gräddfil istället.

Annars gör vi sås från grunden. Bättre med eftersom barnen är laktosintoleranta.

Svar på tråden Använder ni pulversås?