• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Mälaröbo

Ibland pulver, ibland inte. Brun-, grädd- , fisk- och sås till kyckling gör jag oftast själv, men bearnaise blir pulver eller påse.

• Champagne

Om det ska gå fort så använder jag pulversås. Hemmagjord rödvinsås gör jag sällan själv en onsdagskväll , inte heller bearnaise. Men har jag gäster så gör jag riktig sås från grunden.

• isisisis

Generellt gör jag 90 % av såserna själv.Med grundsås/skysås/toppredning som botten.
    Men jag HAR även pulversås hemma.
    Jag använder pulversås till Bearnaissås och ibland har jag brunsås till köttbullar av ren lathet

• Majsan70

Ja det händer ibland. Fast då är det inte valig enkel sås o troligen har jag inte gjort nåt somgenererat steksky heller.
    Sås på annat än steksky är helt oätbar tycker jag så därför kan jag ibland röra ihop en pulversås med tex. bearneis eller murklor/champinjoner. Utöver det så blir det ingen pilversås.

• Lussekatten87

Nej!
    Vi använde det dock mycket innan vi fick barn,vi var väl ännu latare då kanske...
    Men inte nu längre,godare att göra egen sås!!

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • karenina28

nej jag gör aldrig pulversås med undantag av bearniesås (stavas?) den kan jag inte göra själv, annars alltid

• Butterscotch

Nån gång ibland, men oftast gör jag egen sås alternativt köper färdig sås (om det är lite krångligare såser såsom rödvinssås eller bearnaisesås som ska serveras). Den sås som oftast inhandlas på pulver är chili-lime-såsen som jag måste ha till fiskpinnar, annars tycker jag inte att de (fiskpinnarna alltså) är goda.

• Frk Svår

Har nästan aldrig sås men ska det vara sås blir det pulversås. Är alldeles för lat och ointresserad för att göra egen. Men jag KAN göra egen, jag har ju Rutiga kokboken och följa recpet kan jag göra

Svar på tråden Använder ni pulversås?