• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • helene306

Det hände innan att jag gjorde pulversås och isf endast bearnaise. Nu gör jag allt själv, inget mer pulver här inte.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • bambu

Det värsta jag vet bland halvfabrikat så är det pulversåser - har aldrig gillat det, någon konstig bismak som jag inte klarar. Urk. Hellre en klick t ex Creme fraiche/gräddfil, ev smaksatt med någon god chutney, eller fetaost, eller kryddor & vitlök... Om det ska gå riktigt snabbt och vara enkelt

• susannemalmö

Nä, fast jag tycker att många smakar helt ok och har ingenting emot att få det hos andra.

Men det är rätt kul med folk som dissar pulversås för att det är dålig mat och sen använder buljongtärningar som bara består av tillsatser, snacka om dålig koll. Haha, det var kvällens goda skratt för mig.

• Dr Mupp
    Joggi skrev 2009-12-20 22:18:38 följande:
    Åsa A skrev 2009-12-20 22:11:53 följande: Är verkligen buljong halvfabrikat? Har ingen förpckning hemma så kan inte läsa innehållet, men ska lätt göra det imorn på jobbet..
    Vad tror du halvfabrikat är?
  • susannemalmö

Typ mjöl och allt som är processat på något sätt. Blir alltid så fascinerad av folk som inte använder halvfabrikat, jobbigt att ha en egen kvarn på balkongen och stå och laga all mat från grunden hela dagarna.

Dr Mupp skrev 2009-12-20 22:41:07 följande:
    Vad tror du halvfabrikat är?
  • Dr Mupp
    susannemalmö skrev 2009-12-20 22:43:16 följande:
    Typ mjöl och allt som är processat på något sätt. Blir alltid så fascinerad av folk som inte använder halvfabrikat, jobbigt att ha en egen kvarn på balkongen och stå och laga all mat från grunden hela dagarna. Dr Mupp skrev 2009-12-20 22:41:07 följande:
    Precis, låter väldigt jobbigt.
Svar på tråden Använder ni pulversås?