• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • Lina W

Han kommer vara 5 mån drygt i april... Men sen är han ju iofs 3,5 vecka tidigt född, vet inte om dom tar hänsyn till det, men i så fall är han ju drygt 4 mån i april.

Himla skit-RS!! Hoppas att det kan bli operation i april i alla fall och att det inte behöver vara så farligt med infektionen... Just nu är han lite trött och ville inte äta. Tror han har ont i halsen efter hostandet. Ska genom lite panodil och se om det kan hjälpa...

• mrsjo

Lina W: Emma var nästan 11 månader när de gjorde fjäderoperationen och det gick alldeles utmärkt. Det kommer gå bra för er med men väntan kan vara lång

• MammaMila

Hm... fjädern i Castors panna är väldigt framträdande... hoppas den går att ta bort efter 4mån istället för 6

Någon sa att det inte syns så mycket på deras barn... på Castor ligger den utanpå skallbenet och syns verkligen mycket. Se bild om ni vill...
  • lilyanna

Jodå, jag ser den tydligt. Alvins fjäder syns jättetydligt den med, dock så sitter ju den längre bak.

Oliver 070327, Alvin 090804
  • Lovali

Ja fjädern syntes väldigt tydligt. Erics syntes inte alls så mkt. Man kan se de 2 bilderna på sidan 3 under mina standardbilder, där ser man dem vagt som 2 lodräta streck med ca 3 cm emellan. Jag förstår bara inte var Erics fjädrar låg då om Castors ligger på ett annat ställe? Hade Erics legat UNDER skalbenet så hade de ju inte kunnat synas alls väl? De syntes tydligt men absolut inte som på Castor.

• Shanti1981
    Lina W skrev 2010-03-02 12:40:31 följande:
    Någon som vet gränsen för hur gamla dom får vara för att göra fjäderoperationen?
    Läkarna brukar säga att skallbenet "mognar" kring 6 månader. Aron var dock 8 månader när man gjorde op med fjäderinplantat. det gick jättebra. när man öppnade upp och gjorde ytterligare justering samt tog bort fjädrarna när han var 15 månader konstaterade läkarna att skallbenet fortfarande var relativt omoget. (Han är dock liten till växten på grund av bla. medfött hjärtfel).

Så det har lite att göra med utveckling, vikt osv oxå. Men generellt brukar gränsen gå kring 6 månader.

Jag kan säga att vi har gått igenom båda op typerna. Läkarna kommer att göra det som blir bäst för ditt barn, oroa dig inte om det skulle visa sig att det inte längre går med fjädrarna. (vilket det säkert ändå gör.. skallbenet mognar ju inte på pricken på 6 månadersdagen {#lang_emotions_wink})

Det är viktigare att ditt barn är frisk vid operationstillfället!!
  • Shanti1981
    MammaMila skrev 2010-03-03 23:17:23 följande:
    Bilden under Starka bilder... "Fjädern - 2v. efter operation". Hoppas ni ser den?
    Arons fjädrar både syntes och kändes rejält!! det finns någon bild när han sitter i min sambos knä i mitt bildgalleri, framförallt syns den han hade på sidan av pannan där.

Aron har/hade redan då så mycket hår så fjädrarna som satt mitt på huvudet syntes inte så mycket tack vare håret.. men kändes desto mer. Det var som att fjädrarna skulle ploppa ut..  {#lang_emotions_sealed}
  • MammaMila
    Lovali skrev 2010-03-04 08:40:03 följande:
    Ja fjädern syntes väldigt tydligt. Erics syntes inte alls så mkt. Man kan se de 2 bilderna på sidan 3 under mina standardbilder, där ser man dem vagt som 2 lodräta streck med ca 3 cm emellan. Jag förstår bara inte var Erics fjädrar låg då om Castors ligger på ett annat ställe? Hade Erics legat UNDER skalbenet så hade de ju inte kunnat synas alls väl? De syntes tydligt men absolut inte som på Castor.
    Jag tittade på dina bilder förut och trodde att Castor skulle se ut som Eric... men tydligen inte
    Fjädern är mer framträdande än ärret nu eftersom det syns framifrån på alla bilder. Det är lite tråkigt. Men Giovanni sa att den skulle bli mycket framträdande så...Eric måste ha haft fjädern på annat sätt eller så har de ändrat fjäderns utseende? Den är är ju som en hästsko och du sa att det var två sträck bara?
  • MammaMila

Det här med fjäder op eller inte.... Jag trodde jag förstod skillnaden men nu gör jag inte det. Jag trodde att fjädern betydde att de inte behövde ta bort ben eller skulptera om så mycket. Vad är egentligen skillnaden? (Ska fråga mer på återbesöket... när vi var på op var ju allt så omtumlande)

Blir de lika svullna vid andra op? (borttagningen av fjädern) Och hur mycket av ärret öppnar de?
Svar på tråden Kraniosynostos #9