• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • MammaMila

Testa nu... jag hade inte valt "Visa i bildgalleriet" :-P

Jag tycker ärret i ditt galleri ser ut som Castors... Castor har nästa fler gropar tror jag. Tråkigt att vissa gropar blir kvar Det hade jag inte räknat med
    Men du har rätt i att om man får välja har man valt rätt
  • Lovali
    MammaMila skrev 2010-02-25 11:26:27 följande:
    Har du några bilder på hur ärret ser ut idag?
    Nu såg jag dina bilder. Känner precis igen det där ärret, så såg ju Erics ut också Jag har tänkt ta ngn bild på hans ärr nu, för just nu är han ganska kortklippt så får ni se. Skall försöka komma ihåg det ikväll. Säger till när jag lagt in.
  • Lovali

Jag hittade en bild på Eric o mormor från förra sommaren och där ser man ärret. Ligger först i mitt vanliga bildgalleri nu. Skall dock ta bilder idag ändå så du får se mer, 29oktober

• MammaMila

Tack Lovali

Ja du... jag tänkte först att det syns mer för att Eric har ljust hår men jag tror nästan det kan synas mer om man har mörkt som Castor. Det syns ganska tydligt tycker jag... Tråkigt eftersom killar ofta har kort hår...
    Blev ärret infekterat på den sidan man ser?
    Undra om ärret blir bredare när huvudet växer eller om det syns mindre? Sitter slutet på ärret fortfarande nära örat eller längre upp på sidan av huvudet?
  • MammaMila

Dekan ju transplantera in hår i ärret om det blir för brett... om de vill när de blir äldre menar jag

• uppdragmamma

Angående ärret, vi gjorde fjäder op på lill killen för 6 månader sedan (ska snart ta ut fjädrarna) och man ser inte ärret om man inte ger sig in mot håtbotten och letar efter det.
    Våran lille kille har ganska mycket ljust hår men ingen yvig kaluffs...
    Har inte fotat hans huvud, men det som man kan märka op på är "hästskon" dvs den tredje fjädern som sitter längst bak på huvudet. Men det är inte alla som ser den heller =) folk brukar mest reagera om de råkar känna den.

Just nu sitter jag och väntar o väntar på den där kallelsen som ska komma en månad innan operationen! Igentligen borde den ha kommit redan om det datum vi fick som ungefärligt stämmer...

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • MammaMila
    uppdragmamma skrev 2010-02-25 13:25:15 följande:
    Angående ärret, vi gjorde fjäder op på lill killen för 6 månader sedan (ska snart ta ut fjädrarna) och man ser inte ärret om man inte ger sig in mot håtbotten och letar efter det. Våran lille kille har ganska mycket ljust hår men ingen yvig kaluffs... Har inte fotat hans huvud, men det som man kan märka op på är "hästskon" dvs den tredje fjädern som sitter längst bak på huvudet. Men det är inte alla som ser den heller =) folk brukar mest reagera om de råkar känna den. Just nu sitter jag och väntar o väntar på den där kallelsen som ska komma en månad innan operationen! Igentligen borde den ha kommit redan om det datum vi fick som ungefärligt stämmer...
    Hade han sagittal? Castor har ju metopica så fjädern syns i pannan tyvärr...
    Ring och kolla med op.koordinatorn så ni får op. i tid
    Giovanni sa att 4 eller 6mån berodde på om de hade op. tider... jag ska isf försöka få efter ca. 4-5mån istället för 6mån. Vad tror ni om det?
  • tess863

Hej allihopa.
    Vad mycket jag har missta nu...
    Kul att få se allas bilder.
    Jag har precis träffat Giovanni idag igen... Han tyckte inte att det var någon fara alls med Alex infektion. Det var bara ytligt så det var inget oroande.
    Jag fick med mig plåster och aqucel (tror att det heter så? grej som suger upp blod och vätska från såret), så jag tvåtta såret och plåstra om honom här hemma två gånger i veckan tills såret inte vätskar mer.
    Jag valde att göra det hemma istället för att åka till gbg så ofta.

Angående stygn och skorpor och läkning osv, så har faktiskt nästan alla stygn och skorpor lossnat redan nu, ca 1½månad efter op. (förutom längst bak där knuten satt, en kirurg på mitt lokala sjukhus fick dra bort det sista trådarna med pincett och sax pga infektionen).
    Ärret ser lite bredare ut just mitten på huvudet, där det drar som mest i huden och bredaste delen av fjädarna sitter.

Är det en väldigt skillnad på op vid sagittal synostos eller metopica?
    Är det någon mer som op en diademplastik (där dom kortat ner huvudet vid en sagittal synostos?)

Svar på tråden Kraniosynostos #9