• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • MammaMila

Clavi: Hur gick det med huvudomfånget? Castors huvud är 45cm... alltså som en normal 9mån fast han bara är 5mån. De har ju överkompenserat när de opererade. Jag beställde en mössa för 4-9mån och den var för liten :-P Hoppas det växer normalt också...

• amia01

Fler med stort huvud här, men Axel har legat över översta kurvan sedan han föddes. Inte för att han egentligen har stort huvud, utan för att det ju blir mycket "större" eftersom det är så avlångt. Senaste huvudmåttet när han fyllde 1 var 52 cm. Har också ett antal mössor som han knappt hunnit använda, och resten passar ju inget vidare ändå... men det ska ju förhoppningsvis snart bli bättre .

• amia01

29Oktober: Tack för bra tips! Ordnar sig nog med allt bara vi kommer iväg. Känns bara som om precis alla är förkylda just nu, och det är inte lätt att låta bli att oroa sig för att vi ska bli sjuka igen Även om vi försöker hålla oss hemma, tvätta händerna osv. Men man kan ju inte isolera sig helt. Ja, det enda är väl att fortsätta hålla i tummarna och hoppas det hjälper.

• MammaMila
    amia01 skrev 2010-03-16 07:09:17 följande:
    29Oktober: Tack för bra tips! Ordnar sig nog med allt bara vi kommer iväg. Känns bara som om precis alla är förkylda just nu, och det är inte lätt att låta bli att oroa sig för att vi ska bli sjuka igen Även om vi försöker hålla oss hemma, tvätta händerna osv. Men man kan ju inte isolera sig helt. Ja, det enda är väl att fortsätta hålla i tummarna och hoppas det hjälper.
    Jag hoppas ni håller er friska, man kan bara göra sitt bästa. I värsta fall blir det flyttat en mån eller så... ingen panik det heller
  • Clavi
    MammaMila skrev 2010-03-15 23:15:21 följande:
    Clavi: Hur gick det med huvudomfånget? Castors huvud är 45cm... alltså som en normal 9mån fast han bara är 5mån. De har ju överkompenserat när de opererade. Jag beställde en mössa för 4-9mån och den var för liten :-P Hoppas det växer normalt också...
    Det går inge vidare. Måttet var 47,3 och han har i princip inte växt något det senaste året. PT skulle överlägga med Claes Lauritzen och återkomma.
  • lilyanna

Nu har ju Alvin opererats för sagittal synostos, men jag ser som sagt att ni pratar huvudomfång i tråden.
    Alvin har sen han föddes legat högt över på huvudomfånget, dock börjar det lugna ner sig nu ett par månader efter operationen som tur är.
    Vid 6 månader så mätte det 46,5cm iaf och nu börjar det alltså lugna sig lite...men i jämförelse med sin bror så har han stort huvud (oliver 3 år har nämligen bara 50 i omfång).

Oliver 070327, Alvin 090804
  • MammaMila
    Clavi skrev 2010-03-16 10:01:00 följande:
    Det går inge vidare. Måttet var 47,3 och han har i princip inte växt något det senaste året. PT skulle överlägga med Claes Lauritzen och återkomma.
    Vad är normalt i hans ålder då?
    Fanns det något tryck i hjärnan eller såg allt bra ut annars?
    Överkompenserade de vid operationen för er också så huvudmåttet var större för hans ålder?
  • MammaMila

Huvudet växer väll som mest första året eller så... Castors kommer säkert att vara nästa lika stort som Alvins när han är 6mån (5mån nu). Jag hoppas det avstannar och växer normalt sen... eller kommer det vara stort för alltid? Jag tror inte det...

Man för väll skriva upp det som en fråga till återbesöket...
  • lilyanna
    MammaMila skrev 2010-03-16 10:55:14 följande:
    Huvudet växer väll som mest första året eller så... Castors kommer säkert att vara nästa lika stort som Alvins när han är 6mån (5mån nu). Jag hoppas det avstannar och växer normalt sen... eller kommer det vara stort för alltid? Jag tror inte det... Man för väll skriva upp det som en fråga till återbesöket...
    Hur stort va Castors huvud när han föddes då?
    Oliver 070327, Alvin 090804
  • Clavi
    MammaMila skrev 2010-03-16 10:50:43 följande:
    Vad är normalt i hans ålder då? Fanns det något tryck i hjärnan eller såg allt bra ut annars? Överkompenserade de vid operationen för er också så huvudmåttet var större för hans ålder?
    Jag vet inte vad som är normalt men han ligger iaf under den streckade linjen på kurvan. PT sa att eftersom Hugos kombination av synostoser är ovanlig så kna man inte heller vänta sig att han följer standard så att säga.
    Man gjorde en CT under narkos på honom i juni förra året och då såg man att det var lite trångt men inte så trångt att det var någon fara.
Svar på tråden Kraniosynostos #9