• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno

om det är någon seriös människa som fortfarande orkar läsa i tråden finns det intressant forskning från Umeå om just detta med läkarstudenter och gynekologiska undersökningar.
    Man frågade i efterhand om kvinnorna hade velat få reda på att det skulle vara en kandidat med vid undersökningstillfället. Det visade sig att kandidatens närvaro inte uppfattades som något problem.

• Freja10

Har inte läst artikeln, men:

Ja, jag skulle gå med på att blir undersökt av någon som studerar till gynekolog.
    Hur ska annars de gyn. som ska hjälpa mig i framtiden kunna sin sak.

Jag utgår från att undersökningen utförs under överinseende av utbildad gynekolog och att kvaliteten på undersökningen inte försämras pga students utförande/medverkan. Men det ska inte ens behöva nämnas.

• Jalapeno

och ha betydligt sämre medellivslängd

konkelbär skrev 2009-12-29 22:43:57 följande:
    Den skulle se enkelspårig ut. Ointressant, tråkig.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:45:51 följande:
    om det är någon seriös människa som fortfarande orkar läsa i tråden finns det intressant forskning från Umeå om just detta med läkarstudenter och gynekologiska undersökningar. Man frågade i efterhand om kvinnorna hade velat få reda på att det skulle vara en kandidat med vid undersökningstillfället. Det visade sig att kandidatens närvaro inte uppfattades som något problem.
    Inte för någon av de tillfrågade kvinnorna? :-O
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 21:51:23 följande:
    Jag: "Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ." Pejgan:" Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven." Här läser jag att jag har rätt att avstå organdonation och gynundersökning av studenter. Men jag saknar rätten att bli sur. Nu har jag läst igen och drar samma slutsats. Jag får göra vad jag vill men jag får inte bli sur.
    Jag tolkade som att du ska vara jävligt medveten om situationen. Visst får du bli sur, men du har ju ingen anledning egentligen då du är medveten om situationen och själv inte donerar. Så ditt barn får helt enkelt dö för att fler tänker som du.
  • hymafr

Om jag ändå ska gynundersökas under narkos så bryr jag mig inte om att läkarstuderande också får vara "där" för att lära sig. Anledningen till att jag i så fall är sövd förmodar jag borde vara ett ingrepp som inte kan göras utan narkos och då måste ju läkarstuderande få en rimlig chans att lära sig hur det känns/ser ut "där".

Men jag vill absolut ge mitt medgivande innan!

• konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:46:51 följande:
    och ha betydligt sämre medellivslängd
    Ja, eftersom att jag inte vill donera organ så skulle ju medellivslängden minska extremt lite, med tanke på att de allra flesta människor i världen inte har tillgång till organdonationer varesig de vill eller ej. Så någon avsevärd förminskning av medellivslängden talar vi inte om.

Å andra sidan, jag röker inte, dricker inte och äter inte kött. Ett leverne som minskar behovet av organdonationer och förlänger medellivslängden.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 22:49:33 följande:
    Jag tolkade som att du ska vara jävligt medveten om situationen. Visst får du bli sur, men du har ju ingen anledning egentligen då du är medveten om situationen och själv inte donerar. Så ditt barn får helt enkelt dö för att fler tänker som du.
    Det beror helt på hur man värderar livet i sig. Det är HELT otänkbart för mig att donera organ. Jag räknar inte med att få några heller. Det skulle jag inte göra oavsett. Det är också ett etiskt dilemma: alla dessa fattiga barn runt om i världen som inte har tillgång till organdonation då? Är inte det väldigt orättvist? Var går gränsen och hur ska man resonera? Varför ska jag ha rätt att få organ när de allra flesta faktiskt inte får det?
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 22:49:33 följande:
    För övrigt "ska jag". Uppläxningen kan du spara åt någon annan. Jag har rätt till mina åsikter. Du har däremot inte rätt att behandla mig hur som helst baserat på mina åsikter.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?