• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno
    Fru U skrev 2010-01-04 16:22:12 följande:
    När började man med särskilda möten inför operation? Och vilken typ av operationer gäller det?
    när vet jag inte. vi har kört i några år
    snabb googling utan att avslöja exakt vad jag jobbar med eller var....
    Gastric bypass på StGöran
    Höftleds och kläledsproteser i Småland och Skåne
    Ögonoperationer lite varstans
    Filmvisning är inne och borde funka bra tillsammans med muntlig och skriftlig info
    om du kollar de här tjejernas referenser kanske du hittar mer
  • Fru U

Tack för svaret. Var mest nyfiken då jag inte hört talas om det (men så är det iofs 9 år sen jag genomgick en större planerad op).

Det låter i varje fall mycket positivt

Svaren bor i hjärtat
  • Epeemaster

Jag skulle inte vilja bli undersökt av någon som är under narkos. Men jag tror inte läkarstudenter är kapabla till att undersöka någon, när de är under narkos. Så egentligen är detta inte ett problem alls.

Fast det kan ju vara så att frågan egentligen är tänkt att vara "Skulle du samtycka till gynundersökning under narkos av läkarstudenter?"

Då blir det ju en helt annan sak, för då är ju jag sövd och inte läkarstudenterna... och man kanske inte kan lita på läkarstudenterna....

Det är väl upp till var och en att använda språket som de vill. Just denna formuleringen har en syftning på läkarstudenter under narkos. Fast vem vet, det kanske var min svensklärare som hade fel....

• Lonicera

Nej då, jag har funderat över formuleringen efteråt och också funderat på om jag skulle gå in och ändra i trådstarten efteråt för att korrigera frågan. Eftersom man inte kan ändra i själva omröstningsfrågan så tyckte jag till slut att det var bäst att inte formulera om frågan för att inte röra till det. Det fanns ju också bakgrundsinfo till frågan.

Man får väl anta att folk inser det orimliga i att läkarstudenter gör några undersökningar alls om de själva är sövda.

Man skulle också kunna tolka frågan ännu VÄRRE om man bortser från bakgrundsinfon: som att man som patient skulle få frågan om man ville undersöka läkarstudenter som är i narkos...

Så ett tag var jag inne på att lägga in "utförd av läkarstudenter", men tänkte att folk är kloka nog att inse det absurda i den frågan... Om jag hade gjort det så hade jag ändå missat din misstolkning av frågan.

Det är svårt med språk och svårt att ställa bra frågor som ryms i en rubrik. Som tur är jobbar jag inte på SIFO.

• Runa

Nu valde jag ja men det är förstås inte ovillkorat. Jag har ganska stort kontrollbehov men deltar såklart gärna i utbildning.

För att samtycka vill jag gärna veta exakt vilka personer det är, jag vill helst ha hälsat på dem i vaket tillstånd och fått en "bra känsla" av dem och den behandlande läkaren. Viktigt är att allt inte känns väldigt uppstressat eller att jag känner mig obekväm eller inte litar på personalen.
    Det får heller inte vara för många personer. Ett par stycken studenter går väl bra men 4-5 eller kanske rentav 10 känns faktiskt obehagligt. Det är trots allt en väldigt utlämnande och på något sätt intim och privat situation och jag vill känna mig som en patient och människa inte någon sorts försökskanin.
    Jag tror jag hade föredragit om det ibland fanns en extra person med vid t.ex. en vanlig gynundersökning då man själv är vaken och känner att man har större möjlighet att påverka situationen.
    Kan också tillägga att jag inte skulle vilja ha ett flertal läkarstudenter som petade i mig vid t.ex. operation heller utan att jag blivit tillfrågad, så det har inte bara att göra med att det gäller underlivet.

• Jalapeno

det går inte att ha med hur många människor som helst på operation av ventilationsskäl. I de flesta op-salar får man bara vara runt 7 pers. Patient, undersköterska, narkos, operatör, opsköterska är fem. Två studenter är max, oavsett var i rummet de befinner sig och vilken utbildning de går. Högar av studenter förekommer alltså aldrig.

• Runa
    Runa skrev 2010-01-05 20:54:11 följande:
    Nu valde jag ja men det är förstås inte ovillkorat. Jag har ganska stort kontrollbehov men deltar såklart gärna i utbildning.För att samtycka vill jag gärna veta exakt vilka personer det är, jag vill helst ha hälsat på dem i vaket tillstånd och fått en "bra känsla" av dem och den behandlande läkaren. Viktigt är att allt inte känns väldigt uppstressat eller att jag känner mig obekväm eller inte litar på personalen.Det får heller inte vara för många personer. Ett par stycken studenter går väl bra men 4-5 eller kanske rentav 10 känns faktiskt obehagligt. Det är trots allt en väldigt utlämnande och på något sätt intim och privat situation och jag vill känna mig som en patient och människa inte någon sorts försökskanin.Jag tror jag hade föredragit om det ibland fanns en extra person med vid t.ex. en vanlig gynundersökning då man själv är vaken och känner att man har större möjlighet att påverka situationen.Kan också tillägga att jag inte skulle vilja ha ett flertal läkarstudenter som petade i mig vid t.ex. operation heller utan att jag blivit tillfrågad, så det har inte bara att göra med att det gäller underlivet.
    Har läst på lite mer nu och inser att det handlar om en undersökning som bara kan göras på en nedsövd patient, så att jag föredrar att vara vaken är ju knappast relevant...
    Övrigt står jag fast vid, vill bli tillfrågad innan och vill inte att det handlar om väldigt många studenter.
  • Månskugga

Jag säger absolut nej till gynundersökning i nedsövt tillstånd. Har haft läkarstudent under min förlossning och det gick bra, eftersom jag blev tillfrågad och var vaken och därmed var det på mina villkor. 
    Men att inte bli tillfrågad först, som det framgår av artikeln i aftonbladet, är lika med ett övergrepp! Tycker det säger en del om hur vissa läkare fungerar..... Blir så förbannad och framför allt ledsen för de kvinnor som utsatts för dessa övergrepp.
    Hur ska jag någonsin kunna lita på att jag blir värdigt behandlad när jag behöver sövas under en gynoperation när jag vet att man i vissa fall skiter fullständigt i människan som ligger där! Man blir äcklad.

Känner personligen att sådana här händelser får mig att säga nej till läkarestudenter när jag förmodligen kunnat säga ja om det inte hade varit för att tilliten nu är totalförstörd. Om dessa läkare hade respekterat sina patienter så inte sådana här hemskheter hade förekommit så kanske 20% hade svarat nej i denna fråga och resterande svarat ja. Blir ju bra mycket enklare att känna sig trygg i en sådan miljö och känna tillit om man vet att inga läkare tillåter övergrepp.................. 

• Lonicera
    Månskugga skrev 2010-01-14 20:03:21 följande:
    Känner personligen att sådana här händelser får mig att säga nej till läkarestudenter när jag förmodligen kunnat säga ja om det inte hade varit för att tilliten nu är totalförstörd. Om dessa läkare hade respekterat sina patienter så inte sådana här hemskheter hade förekommit så kanske 20% hade svarat nej i denna fråga och resterande svarat ja. Blir ju bra mycket enklare att känna sig trygg i en sådan miljö och känna tillit om man vet att inga läkare tillåter övergrepp.................. 
    Jag skulle också kunna tänka mig att många svarat nej av den anledningen som du nämner. Men det kan även vara en anledning att svara ja på frågan, för att uppmuntra att de fortsättningsvis efterfrågar samtycke före undersökningen.

Man kan lugnt säga att de spelat ett spel med höga insatser när de utan samtycke låtit läkarstudenter utföra gynundersökningar på sövda kvinnor som ej tillfrågats före. Man har ju riskerat att förlora både förtroendet hos allmänheten och riskerat att förlora läkarstudenternas lärotillfällen.

Jag läste någonstans att någon tyckte att det var ett sekretessbrott att avslöja "hemlighetsmakeriet". Då har man ju helt missat poängen...
  • Vi 2 blir 3

Som dom allra flesta vill jag bli tillfrågad, även om jag är en patient och kanske i deras fall ett "sjukdomsfall" och har något att fokusera på oavsett om jag har konstigheter i vaginan eller ett svårstucket kärl - Ja givetvis kolla på, undersök på - de finns ju handledare till hands och sövd eller inte.

De viktiga är att jag fortfarande möts på ett respektfulltsätt och faktiskt får behålla min integritet.

Självklart måste sköterska eller läkare få möjligheten att lära sig, dom som faktiskt säger blankt nej till ALLT ska heller inte klaga på okunnig personal.

Är själv sjukvårdspersonal.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?