• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno

yrke är mycket att säga , men visst det får ersättning för den tid de lägger ner. Finns i tex Linköping. Fungerar skitbra. En trygg patient ger en trygg(are) kandidat och ett mycket bra inlärningstillfälle. Patienten kan instruera kandidaten själv så att vederbörande känner det de ska känna.

Lonicera skrev 2009-12-30 15:54:02 följande:
    Intressant! Det är alltså personer som inte arbetar inom vården som har som yrke att vara "försökspatienter" och får betalt för det?
  • uniMog
    Jalapeno skrev 2009-12-30 16:25:34 följande:
    yrke är mycket att säga , men visst det får ersättning för den tid de lägger ner. Finns i tex Linköping. Fungerar skitbra. En trygg patient ger en trygg(are) kandidat och ett mycket bra inlärningstillfälle. Patienten kan instruera kandidaten själv så att vederbörande känner det de ska känna.
    coolt. kan man anmäla sig till sånt?
    I can Cum Lauder
  • Jalapeno

ja. Min kompis mamma ställde upp som proffspatient. Jag tror hon blev tillfrågad av sin ordinarie gynekolog som var inblandad i undervisningen av kandisar. Jag vet inte om de börjat med det i Sthlm men de borde.

Pejgan skrev 2009-12-30 16:29:28 följande:
    coolt. kan man anmäla sig till sånt?
  • Stinky
    pepprar skrev 2009-12-30 15:49:57 följande:
    Nej naturligtvis inte, hur i världen kan man tro något sådant???
    Med tanke på att du tyckte att det var sådan tur att han var med. 
    Själv skulle jag inte ens kunna tänka mig att ha min sambo med hos gyn. Vad ska han där att göra?
  • enny signatur
    Lonicera skrev 2009-12-30 13:27:12 följande:
    Klart att det blir mycket känslor. Det blir slitningar mellan individens integritet, den allmänna nyttan och vetenskapen: Inom vården ska man respektera varje patients egenvärde, man behandlar kvinnan för hennes egen skull, men samtidigt behöver vården ständigt förbättras och vetenskapen gå framåt. Man kan också fundera över vad ett samtycke är värt och om ett godkännande i efterhand räcker för att uppfylla patientens rätt till medbestämmande i vården. Jag anser att ett samtycke i efterhand i praktiken inte är något samtycke alls. Ett samtycke är en uttrycklig viljeyttring där man godtar en behandling. Viljeyttringen gäller något som ska ske, inte något som har skett. I grundlagen (Regeringsformen 2:6, www.riksdagen.se/templates/R_PageExtended____...) står det tack och lov i alla fall att "varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp". Så ingen kan tvinga någon annan att samtycka till en gynundersökning utförd av läkarkandidater för att det ligger i det allmännas intresse.

6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande. Lag (1976:871).

Men kroppsvisitation kan ske i vissa fall, hemlig avlyssning utan problem med...

• enny signatur
    Jalapeno skrev 2009-12-30 14:23:51 följande:
    Besöker man ett universitetssjukhus räknar man väl med att det ska finnas studenter? jag kan inte tycka att det är så kontroversiellt att i efterhand meddela patienter att hälften av er fick reda på i förväg att det skulle vara med en student och hälften av er fick inte denna information i förväg. I vissa lägen måste vi som arbetar i vården agera helt utan samtycke. Det gäller framförallt akuta situationer när det inte finns tid för diksussion eller patienten är så påverkad att det inte går att informera och diskutera. Sen har vi tvångslagstiftningen. Det finns forskning som visar vad de som vårdats i enlighet med LPT tyckte om det. Alltså i efterhand när de kommit ur sin psykos. ja, man ska alltid fråga och informera i förhand om kandidater, studenter, procedurer, operationer osv osv osv. I praktiken fungerar inte alltid detta. Men som moi skriver, när många icke insatta blir upprörda blir det ofta ganska snett.
    Ja det finns tvångsvård, det är inte vidare godtyckligt dvs det är inget man hipp som happt drar till med "nej men patienten ville inte ha min medicin, vi tar till lite tvång!"
    Detta hade inte varit svårt att informera om, man kan fårga folk per automatik om man så önskar (och sedan hålla sig till de som svarat ja)...
    När jag kommer in på Akademiska förväntar jag mig att det finns studenter där ja, men att jag själv avgör om någon extra ska vara med vid undersökningen. Jag har alltid rät tatt neka vård. Jag kan vända i dörren med min halvavhuggna fot om jag vill, men detta ska inte gälla på studenter?
    Jalapeno skrev 2009-12-30 15:40:39 följande:
    en mycket stor del av landets akutmottagningar bemannas nattetid med endast AT-läkare på tex kirurgkliniker finns det studenter under 35-40 veckor per år. Jag vet att det är ett provocerande uttalande att man får vara beredd på studenter om man söker sig till universitetssjukhus. Tack och lov är det inget större problem för studenter att få undersöka patienter inom de flesta områden. Men det kan vara problem för manliga kandidater på just gyn. På många håll har man proffspatienter som känner sig tillräckligt bekväma med sina kroppar att de kan låta sig bli undersökta av blivande läkare. Som tex distriktsläkare måste man kunna utföra en gynekologisk undersökning. Man måste "ha i fingrarna" hur det SKA kännas för att identifiera när det känns fel. Det är för mig skrämmande att 60 % svarar nej på frågan i TS "Om du tillfrågades: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? " Jag är också övertygad om att ultraljudet som beskrevs i ett tidigare inlägg gjordes av en legitimerad läkare som bad en äldre mer erfaren om hjälp. Under grundutbildningen eller AT har jag aldrig hört talas om någon som självständigt gjort ett ultraljud på en patient. Fru U skrev 2009-12-30 14:53:02 följande:
    Och 40%  som svarar ja... räcker inte det? Måste det vara fritt fram?
  • Fru U

Jag vet att många akutmottagningar bemannas med i princip enbart at-läkare. Jag vet också vilka problem detta ställer till med (att sjukvården jämt är överbemannad hjälper inte till)

Svaren bor i hjärtat
  • pepprar
    Stinky skrev 2009-12-30 18:29:45 följande:
    Det var en krissituation , därför var han med.
    Tycker ändå att du resonerade väldigt underligt, det kan väl finnas en massa olika skäl till att man har någon med sig till gynekologen.
  • Fru U

Tyvärr används tvångsmedicinering i fler fall än bara i de där patienten vårdas med stöd av lagen

Visst kan tvånget diskuteras men att ge patienter mediciner (dropp, sprutor mm) utan att patienten direkt givit sitt medgivande är fel hur man ser på det. Tvång måste inte innebära "med våld"

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?