• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:31:21 följande:
    tycker du att världen blir en bättre plats om alla tyckte som du? eller tycker du världen blir en bättre plats med färre människor med dina åsikter?
    Tror du att världen skulle bli en bättre plats om människor fick vård baserat på deras etiska värderingar?

Tror du att världen skulle bli en bättre plats om nedsövda kvinnor fortsatte att användas som studiemateriel, mot sin vilja?
  • Jalapeno

skulle du vilja leva i en värld där alla tyckte som du?

konkelbär skrev 2009-12-29 22:32:48 följande:
    Nej, jag tror att världen behöver oliksinnade människor. Det besvarar båda dina frågor.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:34:37 följande:
    skulle du vilja leva i en värld där alla tyckte som du?
    Nej.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:37:15 följande:
    varför inte?
    Därför att jag tror att världen blir en mer intressant plats att leva på om människor är oliksinnade.
  • Jalapeno

människor får vård baserat på deras religiösa och etiska värderingar (med undantag av psykiatrins tvångslagstiftning och barn under 18 år som kan omhändertas av samhället. Du kan nog lagstiftningen)
    Om någon sagt att han eller hon inte vill bli undersökt ska de inte bli undersökta mot sin uttalade vilja.
    konkelbär skrev 2009-12-29 22:33:55 följande:

Tror du att världen skulle bli en bättre plats om människor fick vård baserat på deras etiska värderingar? Tror du att världen skulle bli en bättre plats om nedsövda kvinnor fortsatte att användas som studiemateriel, mot sin vilja?
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:40:22 följande:
    människor får vård baserat på deras religiösa och etiska värderingar (med undantag av psykiatrins tvångslagstiftning och barn under 18 år som kan omhändertas av samhället. Du kan nog lagstiftningen) Om någon sagt att han eller hon inte vill bli undersökt ska de inte bli undersökta mot sin uttalade vilja. konkelbär skrev 2009-12-29 22:33:55 följande:
    Kalas.
  • Jalapeno

hur tror du världen skulle se ut om alla hade samma etiska värderingar som du?konkelbär skrev 2009-12-29 22:38:00 följande:

Därför att jag tror att världen blir en mer intressant plats att leva på om människor är oliksinnade.
  • Eisa

Själv skulle jag inte ha nåt problem med det men jag förstår om andra har det, och jag tycker därför det är fel.

• konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:42:28 följande:
    hur tror du världen skulle se ut om alla hade samma etiska värderingar som du?konkelbär skrev 2009-12-29 22:38:00 följande:
    Den skulle se enkelspårig ut. Ointressant, tråkig.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?