• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno

självklart måste blivande läkare få känna med sina händer under operationer och undersökningar . Oavsett om operationen är gynekologisk eller något annat. Hur ska de annars lära sig?

• pepprar
    Mei skrev 2009-12-29 17:47:35 följande:
    Fast det är ju just sådär det brukar vara...två som undersöker ist för en. Att de är män och snygga är förstås ingen garanti. Men det brukar inte vara gäng som glor.
    Fyra stycken var det enligt artikeln i Aftonbladet. Ingenting för mej. Nej två är lagom om mannen är med och då vill jag vara vaken. Och jag tror inte jag vill vara med om det igen.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab
  • Stinky
    pepprar skrev 2009-12-29 17:43:51 följande:
    Jag svarade Nej. Vill absolut inte ha ett gäng studerande glo mellan benen på mej vare sig jag var vaken eller sov. Jag blev däremot undersökt av två unga snygga och trevliga manliga gynekologer en gång och det var helt okej, men det berodde på att min man var med.
    Skulle du känt dig otrogen om han inte hade varit med?
  • Modesty Blaise

Ja, för mig är det okay.
    Jag är bara intresserad av att bli fixad och kunna checka ut i friskt läge. Vem eller vilka som som tittar, klämmer och känner är för mig helt egalt.

• Stinky

Jag ser att jag bara fått två svar på min fråga. Så återigen: ni som säger nej - vill ni ha sämre läkare i framtiden?

• konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 19:52:48 följande:
    Jag ser att jag bara fått två svar på min fråga. Så återigen: ni som säger nej - vill ni ha sämre läkare i framtiden?
    Vi förlitar oss på att andra ställer upp på studenternas utbildning.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:05:36 följande:
    Ja, det kan jag gott tänka mig. Tur att ni har oss då.
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:05:36 följande:
    Och om du skulle råka få en sjukdom vars diagnos kräver erfarenhet, en sjukdom där man får möjlighet att skaffa sig den erfarenheten kanske tio gånger på år i hela landet. Skulle du då tacka nej och lita på att just de här studenterna lyckas pricka in någon av de andra 9 patienterna eller bara rycka på axlarna och tycka att det är någon annans problem... och om du då väljer alt. 2 skulle du bli upprörd eller förstå om DIN läkare inte var erfaren nog att ställa en diagnos beroende på att andra tänkt precis som du?
    I can Cum Lauder
  • Louvre

Nej, inte under narkos men jag har aldrig nekat en elev att undersöka när jag blivit tillfrågad i vaket tillstånd.
    Varför gör de undersökningar på sövda kvinnor som inte blivit tillfrågade när det finns så många som säger att det är ok i vaket tillstånd?

• konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:20:16 följande:
    Och om du skulle råka få en sjukdom vars diagnos kräver erfarenhet, en sjukdom där man får möjlighet att skaffa sig den erfarenheten kanske tio gånger på år i hela landet. Skulle du då tacka nej och lita på att just de här studenterna lyckas pricka in någon av de andra 9 patienterna eller bara rycka på axlarna och tycka att det är någon annans problem... och om du då väljer alt. 2 skulle du bli upprörd eller förstå om DIN läkare inte var erfaren nog att ställa en diagnos beroende på att andra tänkt precis som du?
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?