• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • uniMog
    My Girls skrev 2009-12-29 15:32:21 följande:
    Bra fråga Jag förstår öht inte varför det blev sådana rabalder om det Klart att diskussioner får gå utanför ursprungsfrågan, bara man helt diskuterar ot. Tex drar iväg till veterinärer
    Självklart men man kan ju inte bli upprörd över folks svar baserat på en helt annan fråga som bara finns i ens eget huvud.

Typ....
    Lisa: Tycker ni att Take That gjorde bra musik?
    Stina: Jag tycker att de hade dålig smak i kläder.
    Anna: Ja, jag älskar deras musik!
    Stina: Men! Ser ni inte hur fula byxor de hade?
    I can Cum Lauder
  • gamlingen

Jag svarade "ja".

En förutsättning är att man litar på sjukvården över huvud taget. När man låter sig sövas lämnar man ju över sig helt och hållet till vårdteamet.

Om jag ska kunna lita på vården så inser jag att läkare måste ha utbildning. Jag skulle ha mycket svårare att låta mig undersökas och behandlas av en nyutbildad gynekolog som bara läst teoretiskt om kvinnans könsorgan och sjukdomar.

Om en läkarstudent medverkar i behandling/undersökning utgår jag från att en erfaren läkare också är med.

• Krätchen

Ja.
    Under förutsättning att jag tillfrågades innan.

• Bling

Har bara läst TS. Jag röstade nej. Däremot skulle de få undersöka mig när jag inte var sövd.

• Barcelona08

Tänkte skriva några rader, men hänsvisar till föregående skrivare istället. Precis samma svar från mig.

• pönz
    Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:06:36 följande:
    Gäller det alla undersökningar eller bara just gynundersökningar?
    Hmm, det är känsligast vid gynundersökningar. Jag tycker alltid att de ska fråga oavsett vilken kroppsdel det är och sen spelar det ingen roll vid en öronundersökning (typ) om jag sover, men just vid gynundersökningar vill jag vara vaken. Om det inte handlar om en sådan undersökning som helt enkelt är svårare att genomföra i vaket tillstånd, men jag vill ändå ha träffat läkaren först.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • pepprar

Jag svarade Nej. Vill absolut inte ha ett gäng studerande glo mellan benen på mej vare sig jag var vaken eller sov.
    Jag blev däremot undersökt av två unga snygga och trevliga manliga gynekologer en gång och det var helt okej, men det berodde på att min man var med.

• pönz
    Mei skrev 2009-12-29 12:46:39 följande:
    Dvs ska man som kandidat få lära sig att med händerna "se" tex cancerutbredning, känna hur den känns jämfört med normal vävnad etc så ger det oändligt mycket mer om man ser det strikt ur den blivande läkarens perspektiv. Fortsätter man att hålla sig till den blivande läkarens perspektiv kan det också vara så att det är lättare att undersöka bra och fullständigt när man inte behöver oroa sig för att patienten i fråga lider av det man gör. Dessutom finns möjlighet att diskutera det man känner utan att patienten ifråga behöver bli rädd över de frågor som ställs och svar som ges i undervisningssituationen och inte heller behöver känna sig som ett objekt som det pratas om medan hon lyssnar. Att fråga medan man står med händerna på plats och handledaren kan känna efter vad man känner så det går att jämföra gör också att man lärt sig mer. Det går inte att avhandla i korridoren efteråt. Sett ur patientens perspektiv kräver det förstås att man blivit tillfrågad. Dessutom är det alltid en medicinsk risk att söva någon, det är förenat med visst obehag och det är dyrt så det är inget man gör på folk för att de ska vara "försökskaniner" som vissa uttrycker det. Dvs motivet till sövningen är tex gyncancer som ska undersökas eller kirurgisk abort. Fortfarande ska kvinnan tillfrågas.
    Men shit, då är det ju en HELT annan sak!
    Fortfarande gäller förstås att patienten ALLTID måste tillfrågas om studenter ska undersöka eller ens närvara, det faller inte ifrån, men scenariot blir ju ett helt annat.
    I tidningen låter det ju liksom som att kvinnan var där för en annan undersökning/operation och då samtidigt så passade ett gäng studenter på att stoppa upp fingrarna och "känna hur en kvinna känns" typ. Det stod att undersökningen som gjordes var en "där man stoppade upp två fingrar" och vad låter det som?? Men det är ju typiskt tidningar att vinkla det.
    Om denna undersökning som studenterna gjorde, ändå skulle göras och ändå krävde sövning, då ser jag liksom inget större konstigt i det, mer än att hon skulle tillfrågas först.
    Jag trodde som sagt att de undersökte på ett annat sätt och i annat syfte, och att de passade på medans hon var sövd för att hon typ inte skulle kunna säga ifrån. Det har ju låtit så.

Jag tycker ändå dock att det är kränkande att ha personer som man inte har godkänt mellan benen och jag hade blivit rasande.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Mei
    pepprar skrev 2009-12-29 17:43:51 följande:
    Jag svarade Nej. Vill absolut inte ha ett gäng studerande glo mellan benen på mej vare sig jag var vaken eller sov. Jag blev däremot undersökt av två unga snygga och trevliga manliga gynekologer en gång och det var helt okej, men det berodde på att min man var med.
    Fast det är ju just sådär det brukar vara...två som undersöker ist för en. Att de är män och snygga är förstås ingen garanti. Men det brukar inte vara gäng som glor.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?