• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno

jag kommer inte ihåg exakt, men avhandlignen finns nog att få tag på från Umeås universitet.
    Det kontroversiella som gör att jag kommer ihåg den var att försökspersonerna informerades i efterhand att de varit just försökspersoner. Det går emot sedvanlig forskningsetik.
    Min minnesbild är att dessa kvinnor uppgett att det inte spelade någon roll om de blev informerade i förväg om kandidatens närvaro eller inte.

konkelbär skrev 2009-12-29 22:49:06 följande:
    Inte för någon av de tillfrågade kvinnorna? :-O
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:58:17 följande:
    jag kommer inte ihåg exakt, men avhandlignen finns nog att få tag på från Umeås universitet. Det kontroversiella som gör att jag kommer ihåg den var att försökspersonerna informerades i efterhand att de varit just försökspersoner. Det går emot sedvanlig forskningsetik. Min minnesbild är att dessa kvinnor uppgett att det inte spelade någon roll om de blev informerade i förväg om kandidatens närvaro eller inte.
    Okej.
  • Jalapeno

nu var det faktiskt inte organdonation jag tänkte på i första hand utan din motvilja att låta dig bli undersökt av sjukvårdspersonal under utbildning.

konkelbär skrev 2009-12-29 22:52:36 följande:
    Ja, eftersom att jag inte vill donera organ så skulle ju medellivslängden minska extremt lite, med tanke på att de allra flesta människor i världen inte har tillgång till organdonationer varesig de vill eller ej. Så någon avsevärd förminskning av medellivslängden talar vi inte om. Å andra sidan, jag röker inte, dricker inte och äter inte kött. Ett leverne som minskar behovet av organdonationer och förlänger medellivslängden.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 23:00:06 följande:
    nu var det faktiskt inte organdonation jag tänkte på i första hand utan din motvilja att låta dig bli undersökt av sjukvårdspersonal under utbildning.
    Ja, det beror på att jag blivit utsatt för sexuella övergrepp och vill ha kontroll. Dvs jag vill inte vara sövd. I vaket tillstånd vore det okej.
  • Jalapeno

ok, jag uppfattade att du inte ville bli undersökt av någon under utbildning, oavsett när var hur. Som en generell ståndpunkt.

• Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 22:56:51 följande:
    För övrigt "ska jag". Uppläxningen kan du spara åt någon annan. Jag har rätt till mina åsikter. Du har däremot inte rätt att behandla mig hur som helst baserat på mina åsikter.
    Du har rätt till dina åsikter, såsom jag har rätt till mina. Problem med det?
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 23:04:23 följande:
    Du har rätt till dina åsikter, såsom jag har rätt till mina. Problem med det?
    Aldrig haft, kommer aldrig att ha.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 23:01:06 följande:
    Ja, det beror på att jag blivit utsatt för sexuella övergrepp och vill ha kontroll. Dvs jag vill inte vara sövd. I vaket tillstånd vore det okej.
    Jag har varit utsatt för flera sexuella övergrepp, men jag litar på sjukvården för det. Det är inte de som varit på mig. Det är snarare de som hjälpt mig.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 23:07:05 följande:
    Jag har varit utsatt för flera sexuella övergrepp, men jag litar på sjukvården för det. Det är inte de som varit på mig. Det är snarare de som hjälpt mig.
    Jättebra för dig. Tyvärr har det blivit annorlunda för mig.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 23:08:32 följande:
    Jättebra för dig. Tyvärr har det blivit annorlunda för mig.
    Tråkigt.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?