• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:27:33 följande:
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
    Självklart. Men du bör vara medveten om att vården blir sämre ju fler som säger nej. Det är inte speciellt svår logik. Ju fler som säger ja desto bättre läkare i framtiden.  Det handlar inte om att jag missunnar dig något utan att jag försöker få dig att förstå orimligheten i det hela. Om alla säger nej kommer vi få läkare som enbart sett en vagina (exempelvis) på bild eller på sina sexpartners. Eller möjligen på lik.
    I can Cum Lauder
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:27:33 följande:
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
    Argument utan betydelse?! Tycker den vägde tungt, jag.
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:29:23 följande:
    Självklart. Men du bör vara medveten om att vården blir sämre ju fler som säger nej. Det är inte speciellt svår logik. Ju fler som säger ja desto bättre läkare i framtiden.  Det handlar inte om att jag missunnar dig något utan att jag försöker få dig att förstå orimligheten i det hela. Om alla säger nej kommer vi få läkare som enbart sett en vagina (exempelvis) på bild eller på sina sexpartners. Eller möjligen på lik.
    Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 20:30:09 följande:
    Argument utan betydelse?! Tycker den vägde tungt, jag.
    Inte för mig som inte vill ha några studenter petandes i mitt underliv.
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:30:19 följande:
    Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ.
    Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven.
    I can Cum Lauder
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:32:43 följande:
    Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven.
    Varför får jag inte bli sur över det? Jag får bli sur för vad jag vill.
  • Stinky
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:32:43 följande:
    Precis.
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:33:49 följande:
    Varför får jag inte bli sur över det? Jag får bli sur för vad jag vill.
    Ja självklart får du det. Du får gå ut och skälla på kassörskor om du vill det också men du kommer framstå som en idiot.
    I can Cum Lauder
  • Venna

Har bara läst ts.

Skulle inte samtycka till undersökningar under narkos...Eller vänta nu, om jag vet om det i förväg skulle det kanske vara ok. Men då skulle jag nog vilja veta exakt vad de gjorde.

Men helst skulle jag vilja vara vaken förstås, så jag ändå hade koll på vad de studerade och hoppas på att själv lära mig ett och annat!

Skulle inte ha några problem att låta läkarstudenter inspektera mig, men då vill jag som sagt vara vaken och veta vad de gör.

• konkelbär

Det är ju faktiskt så att andras kroppar existerar inte för min skull. Eller för mina barns skull.

Är det så att jag som kryssat i "nej" som organdonator inte får bli ledsen när mitt barn dör pga att inga organ finns att tillgå?
    Får inte jag bli ledsen om min livmoder måste tas bort fast jag kanske vill ha fler barn? Varför säger ni att jag inte har rätt till mina känslor bara för att jag vägrar studenter och vägrar donera organ?!

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?