• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Jalapeno
    Fru U skrev 2009-12-31 16:44:08 följande:
    Säger du det så. Jag har dock aldrig upplevt att det skulle vara stora grupper som ser det så.
    enorma grupper, tyvärr
    Senaste passet på akuten tittade en kollega förbi och frågade i korridoren vad jag skulle göra på kvällen. Jag svarade att jag hade två xxx att operera. Jag sa inte två människor, två patienter utan jag sa diagnosnamnet. Tror du då inte det sitter en tant bredvid och högt och ljudligt säger "åhh, här är vi inte MÄNNISKOR utan xxx". 
    Det är ett jättebra sätt att irritera sjukvårdspersonal på. Det är ingen idé att förklara att vi inte får nämna namn i korridorer av sekretessskäl och att det inte är någon relevant information om hur min kväll kommer att te sig om jag säger "jag har en fru andersson och en liten Tobias att operera"
  • vampyria2

Om jag fick träffa studenten i vaket tillstånd så skulle det vara okej, har god känt det tidigare när jag har varit vaken så jag är inte så kinkig på sånt...är ju bra att de får lära sig {#lang_emotions_dreamer}

• Fru U

Jag förstår att det irriterade dig men jag antar att du också förstår varför kvinnan irriterade sig.

Som patient är man i en väldigt utsatt situation och det är nog inte många som känner sig verkligt trygga på ett sjukhus. (trygga som i hur man känner sig med sina föräldrar, livsparter osv)

Svaren bor i hjärtat
  • Jalapeno

och jag antar att vetrinärer, frisörer, sömmerskor, trädgårdsmästare, arkitekter och alla andra människor i alla andra yrken också får höra varje dag:

"förra gången jag/min morfar/grannens katt träffade en vetrinär/ frisör/sömmerska/trädgårdsmästare/arkitekt gjorde han/hon fel" 
    Naturligtvis förstår alla som arbetar inom sjukvård att människor är rädda för sjukhus, oroliga för smärta, känner osäkerhet och obehag av situationen och känslan av att vara i underläge. Vi visar förståelse, tar emot skiten med ett leende men det är varken roligt eller särskilt trevligt. 
  • Fru U

Jag förstår att det inte är trevligt att dömas för vad andra gjort men så är ju livet. Vi drar lärdomar och får erfarenheter baserat på det vi är med om och det går ju inte att plocka bort ur jaget.

Oavsett hur negativ jag än låter här (och är, upprepade felbehandlingar tenderar att göra en person kritisk) så ger jag faktiskt all ny personal som jag stöter på en chans. Naturligtvis inte en helt objektiv chans för, som jag skrev, vi är summan av våra erfarenheter, men så mycket som jag bara kan (och jag arbetar på att bli bättre på det)

Gott nytt år

Svaren bor i hjärtat
  • enny signatur
    Jalapeno skrev 2009-12-31 17:08:45 följande:
     Naturligtvis förstår alla som arbetar inom sjukvård att människor är rädda för sjukhus, oroliga för smärta, känner osäkerhet och obehag av situationen och känslan av att vara i underläge. Vi visar förståelse, tar emot skiten med ett leende men det är varken roligt eller särskilt trevligt. 
    Jag upplever faktiskt inte att alla har den förståelsen och vekligen inte att alla kan hantera det. nånga säger "ja det gör ju ingen" och slängeriväg ett falskt eleende i enhalvsekund och sedan "men det får man ju stå ut med!" eller liknande. Många försåtr och försöker, men långtifrån alla. Jag har bättre exempel från tandläkarvärlden, jag går helt enkelt inte längre till vanliuga tandläkare för de kan inte hantera det. En del av jobbet är att hantera patienterna och då ingår bagaget.
    Jalapeno skrev 2009-12-31 12:42:14 följande:
    Alla ni som säger nej, hur tror ni att en undersökning i narkos går till? Hur våldsamma, oetiska, korkade, klntiga, oseriösa, fnissande tror ni att blivande läkare är när de under handledning ska lära sig en undersökningsteknik de måste kunna? 
    Det handlar inte om det utan att jag inte vill att något extra görs när jag är nedsövd. I vissa fall kan jag nog tänka mig att även där får en eller två studenter vara med, men inte i en gynekologisk undersökning just nu.
    Jag tror att det helt enkelt görs extra saker och jag vill inte utsättas för det. Jag vill helt enkelt ha väldig koll om jag ska sövas och kommer ha väldigt många fler krav än de flesta skulle jag tro. tex så skulle jag inte acceptera några sprutor efter jag vaknat....
  • Fru U

Jag tror att de flesta som argumenterar här och arbetar inom vården bryr sig om patienten och "bagaget" och därmed kanske det är svårare att greppa det dåliga bemötande som många pratar om.

Svaren bor i hjärtat
  • bridezilla
    Fru U skrev 2009-12-31 20:55:21 följande:
    Jag tror att de flesta som argumenterar här och arbetar inom vården bryr sig om patienten och "bagaget" och därmed kanske det är svårare att greppa det dåliga bemötande som många pratar om.
    Oh nej då, självklart märker vi när våra kolleger bemöter ngn illa, eller när det blir fel för oss själva (jag är säker på att en del upplevt mig som en hemsk, oempatisk sjuksköterska för att jag inte hanterat situationen rätt just då, så blir det nog för alla då och då). Men vi ser också att det är en liten del och att det ibland bara beror på att det blir fel, inte på att personalen i fråga är oempatisk/elak/hemsk. Men det är ju de gånger som märks och som kommer ihågs och då får man ibland en generaliserad bild av vårdpersonal baserat på ett undantag.
  • Fru U

Fast ni ser ju inte hur de beter sig på mottagningen, när de träffar patienterna själv.

Ja, ni har en uppfattning och "vi andra" en annan. Tyvärr har jag mötts av otrevlig personal för ofta för att tro på enbart dåliga dagar (och nej, det är inte jag som beter konstigt och därmed hjälper till att skapa en negativ situation, tyvärr - för då hade jag kunnat ändra på det)

Svaren bor i hjärtat
  • bridezilla
    Fru U skrev 2009-12-31 22:10:27 följande:
    Fast ni ser ju inte hur de beter sig på mottagningen, när de träffar patienterna själv. Ja, ni har en uppfattning och "vi andra" en annan. Tyvärr har jag mötts av otrevlig personal för ofta för att tro på enbart dåliga dagar (och nej, det är inte jag som beter konstigt och därmed hjälper till att skapa en negativ situation, tyvärr - för då hade jag kunnat ändra på det)
    Nej självklart finns det rötägg i vården, det finns det ju i alla brancher. Men de är inte i majoritet, vilket är vad jag försöker säga. Och jo, vi kan nog avläsa vilka som är bryska mot patienterna på mottagningsrummen, de ändrar sig ju i regel inte när vi har att göra med dem, och om inte annat så hör man från patienterna själva efteråt
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?