Jalapeno skrev 2009-12-31 17:08:45 följande:
Naturligtvis förstår alla som arbetar inom sjukvård att människor är rädda för sjukhus, oroliga för smärta, känner osäkerhet och obehag av situationen och känslan av att vara i underläge. Vi visar förståelse, tar emot skiten med ett leende men det är varken roligt eller särskilt trevligt.
Jag upplever faktiskt inte att alla har den förståelsen och vekligen inte att alla kan hantera det. nånga säger "ja det gör ju ingen" och slängeriväg ett falskt eleende i enhalvsekund och sedan "men det får man ju stå ut med!" eller liknande. Många försåtr och försöker, men långtifrån alla. Jag har bättre exempel från tandläkarvärlden, jag går helt enkelt inte längre till vanliuga tandläkare för de kan inte hantera det. En del av jobbet är att hantera patienterna och då ingår bagaget.
Jalapeno skrev 2009-12-31 12:42:14 följande:
Alla ni som säger nej, hur tror ni att en undersökning i narkos går till? Hur våldsamma, oetiska, korkade, klntiga, oseriösa, fnissande tror ni att blivande läkare är när de under handledning ska lära sig en undersökningsteknik de måste kunna?
Det handlar inte om det utan att jag inte vill att något extra görs när jag är nedsövd. I vissa fall kan jag nog tänka mig att även där får en eller två studenter vara med, men inte i en gynekologisk undersökning just nu.
Jag tror att det helt enkelt görs extra saker och jag vill inte utsättas för det. Jag vill helt enkelt ha väldig koll om jag ska sövas och kommer ha väldigt många fler krav än de flesta skulle jag tro. tex så skulle jag inte acceptera några sprutor efter jag vaknat....