• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Fru U

Då måtte jag haft världens otur för tyvärr är det nästan majoriteten av all vårdpersonal som jag haft kontakt med varit mindre bra eller rent ut sagt dålig (och då pratar jag inte bara om tillfällen då det gällt mig själv)

Det har dock blivit värre ju mindre tid och pengar som politikerna avsätter till sjukvården.

Attityden idag är att det är ett jobb som alla andra och det tror jag bidrar till att många har en negativ uppfattning för det är inte ett jobb som alla andra, alla är inte lämpade för att jobba med omhändertagande (dvs vård). Jag har dock ingen lösning på det för om vi skulle återgå till att bara de som känner sig "kallade" skulle arbeta inom vården så skulle bara en bråkdel av befolkningen få vård.

Svaren bor i hjärtat
  • Stinky
    Fru U skrev 2009-12-31 22:21:28 följande:
    Då måtte jag haft världens otur för tyvärr är det nästan majoriteten av all vårdpersonal som jag haft kontakt med varit mindre bra eller rent ut sagt dålig (och då pratar jag inte bara om tillfällen då det gällt mig själv)Det har dock blivit värre ju mindre tid och pengar som politikerna avsätter till sjukvården.Attityden idag är att det är ett jobb som alla andra och det tror jag bidrar till att många har en negativ uppfattning för det är inte ett jobb som alla andra, alla är inte lämpade för att jobba med omhändertagande (dvs vård). Jag har dock ingen lösning på det för om vi skulle återgå till att bara de som känner sig "kallade" skulle arbeta inom vården så skulle bara en bråkdel av befolkningen få vård.
    Vet du vad jag tror? Att du går in med den negativa inställningen mot vårdpersonal redan innan du ens träffat dem. Att så fort nån personal gjort det minsta "fel" i dina ögon, stämplar du dem och hela yrkeskåren. En självuppfyllande profetia, skulle jag kalla det för.
  • särart

Nej, det skulle jag inte samtycka till. I ett vaket tillstånd där stämningen kändes bra så skulle jag troligen göra  det.

Oövervinnlig idag besegrad imorgon.
  • Fru U
    Stinky skrev 2010-01-01 13:50:13 följande:
    Vet du vad jag tror? Att du går in med den negativa inställningen mot vårdpersonal redan innan du ens träffat dem. Att så fort nån personal gjort det minsta "fel" i dina ögon, stämplar du dem och hela yrkeskåren. En självuppfyllande profetia, skulle jag kalla det för.
    Tro du det. Annan vårdpersonal har varit med och bekräftat att det inte är jag, men som sagt du tror vad du vill
    Svaren bor i hjärtat
  • Stinky
    Fru U skrev 2010-01-01 23:10:30 följande:
    Tro du det. Annan vårdpersonal har varit med och bekräftat att det inte är jag, men som sagt du tror vad du vill
    Det där får du gärna förklara lite närmare, för jag förstår inte.
  • Maggis
    Fru U skrev 2009-12-31 22:21:28 följande:
    Då måtte jag haft världens otur för tyvärr är det nästan majoriteten av all vårdpersonal som jag haft kontakt med varit mindre bra eller rent ut sagt dålig (och då pratar jag inte bara om tillfällen då det gällt mig själv)Det har dock blivit värre ju mindre tid och pengar som politikerna avsätter till sjukvården.Attityden idag är att det är ett jobb som alla andra och det tror jag bidrar till att många har en negativ uppfattning för det är inte ett jobb som alla andra, alla är inte lämpade för att jobba med omhändertagande (dvs vård). Jag har dock ingen lösning på det för om vi skulle återgå till att bara de som känner sig "kallade" skulle arbeta inom vården så skulle bara en bråkdel av befolkningen få vård.
    Rent generellt så tror jag du har fel om attityden att det bara är ett jobb som alla andra. Under alla de år jag arbetat inom vården ( ca 20) och alla de år jag varit patient (också runt 20 år med kronisk sjukdom) så har jag bara träffat några få som anser det och de faller också ifrån efter ett tag; söker sig annorstädes.

Det vi vill är att arbetet vi gör ska värderas som just det och inte något vi gör för att vi är kallade; eftersom synen att det är ett kall oftast ställt till det för oss i form av dåliga löner och pissiga arbetstidsavtal. Däremot så har jag få kollegor som inte tycker att deras jobb är världens bästa och de gör verkligen allt och lite till för att göra patientens situation lite bättre. Detsamma gäller majoriteten av de läkare och undersköterskor jag arbetat med. Om man kan kalla det att vara kallad så är det nog just det vi är. Vi vill bara inte att alla andra ska tycka att vi får stå ut med vad som helst bara för att vi råkar vara det. Förstår du?

Nu vet jag ju att du vill se det som att jag är blind för felen eftersom jag är sjuksköterska själv men till saken hör att jag också är patient. Jag har, sedan 19 år tillbaka en kronisk magtarmsjukdom och de flesta som har det kan nog intyga att det kan vara en riktigt jobbig sjuka att ha eftersom man ofta får kämpa i motvind, kan vara ordentligt svårbehandlad samt att undersökningarna är ganska så integritetskänsliga. Väl i klass med gynundersökningar. Värre, tillochmed, tycker jag personligen. Och ja, visst har jag träffat min beskärda del av direkt olämpliga representanter för vårdapparaten på min resa men de har varit i en klar minoritet.

Så jag kan bara beklaga din upplevelse och fundera på vad den beror på. Är det så att alla som är superinkompetenta flockas kring just dig eller är det så att du, pga dina upplevelser, har svårare att se det som är bra? För det är i så fall förståeligt om än jättetråkigt.
    //Maggis
  • HonSomHarDetLångaStörigaNicket
    Lonicera skrev 2009-12-28 15:04:50 följande:
    Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.abTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.Om du tillfrågades:Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
    I sövt tillstånd ja i vaket nej. Jag är svår att undersöka för den mest erfarne i vaket tillstånd pga gynskräck och smärtor.
    Vill att det ska gå fort och smidigt. Däremot i sövt tillstånd skulle jag känna mig trygg i vetskapen att jag slipper vara medveten och då kvittrar det för mig vem som rotar runt, bara jag informerats om det innan.
    Jag utgår ifrån att studenter gör sitt bästa vill lära sig och inte göra bort sig.

Hade jag i sövt tillstånd agerat omedvetet  vaginalt studieobjekt så skulle jag ta väldigt illa vid.
  • Fru U

Jag har crohns, är op:ad flera gånger. Och felbehandlad flera gånger.

Jag ser den personal som är bra, jag har också varit med om att flera ssk och annan personal kämpat för att jag ska få rätt vård av läkare som inte riktigt brytt sig.

Jag är fullt medveten om att det finns bra personal och det har jag också skrivit om men det är som om alla vill tro att svensk sjukvård fortfarande är världsbäst och fungerar optimalt och så är det inte längre. Ingen tycks vilja se det negativa och jag är inte rädd för att ge det negativa en röst och låta andra förstå att vården inte är så bra som den en gång varit.

Stinky, oavsett vad jag säger så kommer du att tro att det är min attityd som är problemet och jag tänker inte lägga ner någon avsevärd tid för att försöka få dig att tro annorlunda. Annan vårdpersonal som varit med vid en del av de tillfällen som varit negativa har bekräftat att mitt beteende inte varit det som skapade ett negativt vårdtillfälle/dåligt bemötande/kränkning/felbehandling eller om man så vill uttrycka sig - det har inte varit mitt fel.

Svaren bor i hjärtat
  • Stinky
    Fru U skrev 2010-01-02 19:41:55 följande:
    Jag har crohns, är op:ad flera gånger. Och felbehandlad flera gånger. Jag ser den personal som är bra, jag har också varit med om att flera ssk och annan personal kämpat för att jag ska få rätt vård av läkare som inte riktigt brytt sig. Jag är fullt medveten om att det finns bra personal och det har jag också skrivit om men det är som om alla vill tro att svensk sjukvård fortfarande är världsbäst och fungerar optimalt och så är det inte längre. Ingen tycks vilja se det negativa och jag är inte rädd för att ge det negativa en röst och låta andra förstå att vården inte är så bra som den en gång varit. Stinky, oavsett vad jag säger så kommer du att tro att det är min attityd som är problemet och jag tänker inte lägga ner någon avsevärd tid för att försöka få dig att tro annorlunda. Annan vårdpersonal som varit med vid en del av de tillfällen som varit negativa har bekräftat att mitt beteende inte varit det som skapade ett negativt vårdtillfälle/dåligt bemötande/kränkning/felbehandling eller om man så vill uttrycka sig - det har inte varit mitt fel.
    Har du anmält till patientnämnden? Om inte, så tycker jag att du ska göra det.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?