Villemol skrev 2010-01-26 09:35:41 följande:
Ja, jättekul! Det var ju några år sedan sist... En fråga om vattnet man ska få i sig om dagen. Är det för att hålla sig mätt eller varför är det så viktigt för viktminskningen att dricka så mkt? Jag har jättesvårt att få i mig allt vatten...Har långt till toaletter på jobbet och blir så himla kissenödig...
Kroppen behöver vätska helt enkelt

Jag har också svårt med vatten. Tycker att jag dricker jätte mycket men ändå hade jag bara en vätske procent på 34% när jag mätte och när jag 2 månader senare mätte igen (efter att jag ökat intaget massor) hade vätskenivån bara gått upp till 34,5%. Vi behöver ligga mellan 50-60% i vätskenivå.
Lite info om vatten:
Vatten stillar hunger. Det är lätt att feltolka törst som hunger. Vatten hjälper till att transportera alla fibrer som vi äter (eller bör äta) genom mage och tarm. Vatten hjälper till att reglera kroppstemperaturen och transporterar slaggprodukter ut ur kroppen. Vatten förebygger uttorkning och uttorkning får en att känna sig trött och hängig. Har man dessutom ökat den fysiska aktiviteten för att förbruka mer energi, behöver du dricka ännu mer för att kompensera det du förlorar när du svettas. Vatten spolar igenom kroppen och gör av med överflödig vätska, vilket kan orsaka uppsvälldhet. För vissa kvinnor kan vatten reducera besvär vid premenstruella besvär (PMS).