• Lilja07

Viktväktartråden med ProPoints

Någon mer som ska börja eller har börjat med VV ProPoints?
    Någon som vill vara med & följas åt?

Jag ska börja nu i dagarna.  Vi stöttar & hjälps åt, byter recept osv.

**Mamma till Sanna & Felicia **
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 21:06
    Här är recepttråden. Skriv gärna in era goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50070044.html
  • Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints
  • Mumu
    Villemol skrev 2010-02-01 18:16:26 följande:
    Filippa K: Men psykologiskt orkar jag inte börja om... Fastän jag gått ner mina kilon så känns det som att jag får börja om igen med två kilon som jag redan förlorat... Låter veligt va... Jag trodde ju att jag var nedanför 80 strecket och så var jag inte det...min våg har lurat mig . Jag förstår ju att jag gått ner de kilon jag redan förlorat men det känns så surt ...
    Förstår så väl. Själv har jag också en "snällvåg" här hemma, jämfört med viktväktarnas elaka, elaka våg. Men det är bara att bita ihop och acceptera då, jag kan ju liksom inte sparka deras våg under sängen . Men jag väger mig fortfarande hemma då och då, naken på morgonen för trevligast möjliga siffror . Så känns det lite trevligare än när man kommer till VV och får deras monstersiffror framför sig.
    Bäst just nu: HIMYM
  • Mumu
    anniki81 skrev 2010-02-01 19:14:04 följande:
    Usch, vågar inte gå och väga mig i morgon. Har syndat massor den här veckan, ätit gräddtårta, Chips och potatisgratäng. Dock har jag inte använt all vecko bonus. Hoppas hoppas hoppas att jag gått ner :-S
    Det ska ju vara medräknat i programmet att man ska kunna äta veckobonusen och gå ner i vikt, så det är säkert ingen fara. Håller tummarna för dig!
  • Mumu
    LillaMiss Piggy skrev 2010-02-01 18:12:50 följande:
    Hejsan! Nu är oxå dags för mig att viktväkta. Har 25 kg som ska försvinna. 4kg har redan försvunnit nu i Januari Har inte haft tid att skriva in mig än men jag har varit medlem tidigare. Kan någon berätta vad som gäller nu med propoints? Stor skillnad? Har fastnat för en musli men skulle vilja veta hur många points det går åt. Kan någon hjälpa?  per 100g : 330 kcal 3,3 fett  Lycka till denna vecka
    Jättestor skillnad. Man räknar på ett helt annat sätt, så det går inte att översätta points till propoints alls. Men det gamla sättet funkar ju också bra, så kör man hemma så kan man ju lika gärna räkna så. 
    Med propoints så räknar vv på en formel baserat på både fett, kolhydrater, proteiner och fibrer. Så det innebär att vissa livsmedel fått ett högre pointsvärde än tidigare och vissa ett lägre. Man äter istället fler propoints per dag, jag har tex 29 per dag jämfört med tidigare 20. Dessa ska man äta upp, får inte spara av. Sen har man dessutom en veckobonus som man får spendera om man vill och hur man vill under veckan. Jag har 49 extra propoints i veckan att göra av med om jag vill!
    En annan nyhet är att all färsk frukt är fri.
    Tja, det är säkert mer nytt också som jag inte kommer på just nu. 
  • ebbebulan

fick min "5%-present" idag, wiihiii. vågen visade -0,6 kg o det får jag vara nöjd med eftersom jag låg sjuk större delen av förra veckan. 

hinner inte lägga ut receptet på tårtan idag, gör det imorgon. 
    Villemol: ja den var riktigt mastig. 
    ♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Lilja07
    ebbebulan skrev 2010-02-01 21:14:12 följande:
    fick min "5%-present" idag, wiihiii. vågen visade -0,6 kg o det får jag vara nöjd med eftersom jag låg sjuk större delen av förra veckan.  hinner inte lägga ut receptet på tårtan idag, gör det imorgon.  Villemol: ja den var riktigt mastig. 
    jätte bra ju!
  • Aiwendil

Har räknat en vecka nu och bara gått ner 0,2kg
    Känns helpruttigt när det gick så bra med vanliga pointssystemet.

Jag ammar och sonen har börjat få smakportioner men tuttar lika mycket ändå (känns det som) men jag kanske inte ska äta 14 amningspoints utan bara 7 ?
    Vad tror ni?

En annan fråga...
    Min man vill också räkna och tänkte köpa sig en kalkulator utan att gå till vv.
    Kan man räkna ut på kalkulatorn hur många propoints samt vecokbonus han ska äta eller måste en konsulent räkna ut det åt honom?

Minus 10,6 kg
  • LillaMiss Piggy
    Mumu skrev 2010-02-01 20:24:55 följande:
    Jättestor skillnad. Man räknar på ett helt annat sätt, så det går inte att översätta points till propoints alls. Men det gamla sättet funkar ju också bra, så kör man hemma så kan man ju lika gärna räkna så.  Med propoints så räknar vv på en formel baserat på både fett, kolhydrater, proteiner och fibrer. Så det innebär att vissa livsmedel fått ett högre pointsvärde än tidigare och vissa ett lägre. Man äter istället fler propoints per dag, jag har tex 29 per dag jämfört med tidigare 20. Dessa ska man äta upp, får inte spara av. Sen har man dessutom en veckobonus som man får spendera om man vill och hur man vill under veckan. Jag har 49 extra propoints i veckan att göra av med om jag vill! En annan nyhet är att all färsk frukt är fri. Tja, det är säkert mer nytt också som jag inte kommer på just nu. 
    jasså, så stor skillnad?? Måste ta mig tiden och gå på ett möte

Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur mycket musli kostar????
    100g 330kcal  3,3 fett
  • Lilja07
    LillaMiss Piggy skrev 2010-02-02 09:52:09 följande:
    jasså, så stor skillnad?? Måste ta mig tiden och gå på ett möte Någon som kan hjälpa mig räkna ut hur mycket musli kostar???? 100g 330kcal  3,3 fett
    men måste veta protein, fiber, portion / g.....
  • Finbus

Jag vill gärna hänga här med er, var till VV igår för första gången på länge. Var här inne och läste innan och blev nyfiken ProPoints.

Gick med i VV för första gången för ca 10 år sedan, lyckade då gå ned från 91,7 kg till 78 kg. Nådde aldrig någon målvikt men kände mig rätt nöjd. Sedan ett par år senare skrev jag in mig igen för då hade jag gått upp till 85 kg, gick ganska bra att gå ned till runt 80 igen. En gång efter det funderade jag på att gå med men på invägningen vägde jag 79 kg så kände mig så nöjd med mig själv så jag struntade i det.

När jag var gravid gick jag inte upp så mycket, vägde runt ca 82 när jag blev gravid och 80 kg efter förlossningen. Ammade dock varannan timme dygnet runt de första månaderna, skaffade mig ovanor för att orka och gick snabbt upp några kilon igen. Har sedan vacklat runt 82 kg i något år. Senaste 8 månaderna har varit jobbiga med mycket stress och min mammas cancer kom tillbaka, mycket tröstätande så kände att jag behövde göra något. Igår vägde jag inte mig på 90,1 kg!!! Hur har jag kunnat låta mig bli så tjock igen

Känns i alla fall kul med ett lite nytt program, lite det som motiverade mig till att börja igen. Vem vet, denna gång kanske jag orkar hela vägen till målvikt.

• Finbus

Hoppsan blev lite fel. Önskar att det var inte 90,1 kg, men det var det.

Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints