LillaMiss Piggy skrev 2010-02-01 18:12:50 följande:
Hejsan! Nu är oxå dags för mig att viktväkta. Har 25 kg som ska försvinna. 4kg har redan försvunnit nu i Januari Har inte haft tid att skriva in mig än men jag har varit medlem tidigare. Kan någon berätta vad som gäller nu med propoints? Stor skillnad? Har fastnat för en musli men skulle vilja veta hur många points det går åt. Kan någon hjälpa? per 100g : 330 kcal 3,3 fett Lycka till denna vecka
Jättestor skillnad. Man räknar på ett helt annat sätt, så det går inte att översätta points till propoints alls. Men det gamla sättet funkar ju också bra, så kör man hemma så kan man ju lika gärna räkna så.
Med propoints så räknar vv på en formel baserat på både fett, kolhydrater, proteiner och fibrer. Så det innebär att vissa livsmedel fått ett högre pointsvärde än tidigare och vissa ett lägre. Man äter istället fler propoints per dag, jag har tex 29 per dag jämfört med tidigare 20. Dessa ska man äta upp, får inte spara av. Sen har man dessutom en veckobonus som man får spendera om man vill och hur man vill under veckan. Jag har 49 extra propoints i veckan att göra av med om jag vill!
En annan nyhet är att all färsk frukt är fri.
Tja, det är säkert mer nytt också som jag inte kommer på just nu.