Nyligen hemkommer från vägning. Hade gått ner 0,6kg. Känner mig nöjd eftersom jag inte räknat poängen utan mer haft dem i bakhuvudet och så har det blivit en del godis också fast i medvetna mängder. Tror det hjälper mycket att jag tränar 3ggr/vecka.
Vår konsulent sa en så bra grej idag!
Hon drog fram en tabell som såg typ ut såhär:
Nedgången vikt/v kg/halvår kg/år
1hg 2,6 5,2
3hg 7,8 15,6
5hg 13 26
7hg 18,2 36
Sen motiverade hon med att man skulle bli mäktigt imponerad ifall man träffade någon man inte sett på ett tag och den hade gått ner ca 20 kg i vikt och att man fick reda på att hon/han gjort det på ca 1år. Då har hon/han gått ner ca 0,4hg/vecka. Och tänker man så är man ju inte lika missnöjd över att man inte snittar på mer än 0,6hg som jag gjort.
Hon rekommenderade även att man räknar ut sitt nedgångssnitt (antal kg delat i antal vekor) och på så sätt vet man om man ligger på det snittet man vill ligga på eller om man ev behöver ta några intensiva veckor lite nu och då för att ligga på det. Samma gäller åt andra hållet. Har man ett högt snitt men känner att man inte orkar hålla den levnadsstilen i det långa loppet så kan man tänka över situationen och klura fram vilket snitt man vill ligga på och ändra livet därefter. Jag kom fram till att jag är mer än nöjd om jag ligger på 0,6kg. Vilket även innebär att jag borde ta några intensiva veckor lite nu och då med att inte röra bonus och röra mig mycket så att jag kan hålla mitt snitt de veckor som det är tex kalas eller när jag har gått ner så pass mycket att jag inte längre lika lätt kan förlora lika mycket vikt som nu.
Så klura på det tjejer! Tänk på vad ni vill ligga på för snit och kolla upp hur mycket ni ligger på nu och jämför med tabellen och se vad ni får för reslutat i det långa loppet om ni håller snittet!