• Lilja07

Viktväktartråden med ProPoints

Någon mer som ska börja eller har börjat med VV ProPoints?
    Någon som vill vara med & följas åt?

Jag ska börja nu i dagarna.  Vi stöttar & hjälps åt, byter recept osv.

**Mamma till Sanna & Felicia **
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 21:06
    Här är recepttråden. Skriv gärna in era goda recept!

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50070044.html
  • Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints
  • Mumu
    Mian80 skrev 2010-02-18 17:04:15 följande:
    Vi öppnade bloggen lite tidigare. Välkomna in o kika! enlattarevecka.wordpress.com/
    Tummen upp! Det var faktiskt flera recept där som jag skulle kunna tänka mig att prova, och då ska jag ändå säga att jag är väldigt kräsen. Inte kräsen när det gäller VAD jag äter, utan att det ska vara bra mat lagad på ett bra sätt. Det var många recept därinne i min smak ! Och SÅ skönt och bekvämt att propointsen redan är uträknade! Ni har en återkommande besökare i mig, skulle jag tro.
    Bäst just nu: HIMYM
  • tessanpower

Åh jag kommer inte iväg till kvällens vägning på grund av all snö :(

Vågen här hemma är inte tillförlitlig. En gång visade den 4 hg för mkt, en annan 6 hg för mkt och en gång 9 hg för mkt. Dessutom visar den lite olika beroende på hur man ställer sig på den :( Alltså kan jag inte få nån vikt denna vecka. Gäller att hitta lite motivation ändå. Hur som verkar jag ha gått ned, frågan är bara hur mkt.

Jag är ju månadsmedlem men vad kostar det om man bara kör online?

• tessanpower

Ni som använder er av onlineverktygen. Jag tänkte fylla dagens mat där (har inte använt den tidigare utan då slagit upp livsmedeln i butiksguiden och fyllt i på papper)
    Jo nu försökte jag slå in 4 dl yougurt som enligt listan är 1pp/dl men när jag fyller i 4 dl står det 6 pp? Jag förstår inte. Någon?

• 1977Maria Therese

Åt en vv rätt idag och gud vad lite mat det var....Bara slibbig ostsås någon pasta bit urk...Ska man äta så små port enligt vv? Jag äter fyr-tiodubbla port när jag har lagat maten.

Har prövat några rätter och är besviken på både smak och strl på rätterna.

• Mumu
    1977Maria Therese skrev 2010-02-18 18:35:36 följande:
    Åt en vv rätt idag och gud vad lite mat det var....Bara slibbig ostsås någon pasta bit urk...Ska man äta så små port enligt vv? Jag äter fyr-tiodubbla port när jag har lagat maten. Har prövat några rätter och är besviken på både smak och strl på rätterna.
    Jag har inte provat nån sån rätt, men vadå äta så små portioner enligt VV? Man ska ju äta sina propoints och väljer man energitätare livsmedel blir det små portioner och använder man energisnålare livsmedel kan man ju få äta hur stora som helst... Det är ju hur man väljer som avgör vilken storlek på portionen man får. 
    Sen får man såklart tänka lite på deras mättnadsregel om man använder sig mycket av duoval, där tror jag att många fläskar på och äter sig proppmätta. Och då kanske man inte går ner som man borde.
    Själv ÄLSKAR jag mat och kräver rätt stora portioner för att gå runt, så det verkar inte som att nån sån där färdigrätt är något för mig då. Lät ju inte god heller ...
    Idag gjorde jag korv i ugn med hemmagjort potatismos. Hade ketchup och senap mellan korvskivorna, riven ost ovanpå och äpple, lök och tomatsås runtomkring. I moset hade jag potatis, smör och mellanmjölk. Jag fick en rejäl klick mos (kanske 2 dl?), fyra normaltjocka korvskivor, massa sås och grönsaker och så tog jag en msk senap på sidan om också. Är det mycket eller lite mat? Jag tyckte det kändes som en normal portion och den kostade mig 11 propoints. Då hade jag mager korv, mager ost.
  • Mumu
    tessanpower skrev 2010-02-18 18:29:31 följande:
    Ni som använder er av onlineverktygen. Jag tänkte fylla dagens mat där (har inte använt den tidigare utan då slagit upp livsmedeln i butiksguiden och fyllt i på papper) Jo nu försökte jag slå in 4 dl yougurt som enligt listan är 1pp/dl men när jag fyller i 4 dl står det 6 pp? Jag förstår inte. Någon?
    Samma med mitt knäckebröd. 1pp per skiva, men om jag slår in 2 skivor så blir det 3 pp. Det har med avrundning att göra, egentligen så är din yoghurt lite "dyrare" än 1 pp, så när du för in det i checklistan online så räknas det exakta värdet som då avrundas uppåt. Alltså får man en mer korrekt uträkning om man kör på checklistan online, men... jag gör inte det ... Jag fyller i min papperschecklista och låtsas som att jag aldrig upptäckte den där extra pp:n på mitt knäckebröd .
  • mammakalmar
    tessanpower skrev 2010-02-18 18:29:31 följande:
    Ni som använder er av onlineverktygen. Jag tänkte fylla dagens mat där (har inte använt den tidigare utan då slagit upp livsmedeln i butiksguiden och fyllt i på papper)Jo nu försökte jag slå in 4 dl yougurt som enligt listan är 1pp/dl men när jag fyller i 4 dl står det 6 pp? Jag förstår inte. Någon?
    Förmodligen för att den ligger mellan 1 och 1½ propoint från början och då blir det ju fler propoints när man äter flera dl.

Det är samma som att ett knäckebröd är 1 propoint medan 2 st är 2,5 propoints eftersom ett knäckebröd egentligen ligger på 1,25 propoints men man avrundar neråt när man skriver 1 men att den sedan när man äter två blir det faktiska värdet.
  • Lilja07
    Mumu skrev 2010-02-18 19:13:45 följande:
    konstigt, gick inte att citera... men iaf...

jag äter lite när jag äter... kanske för lite??

Säg att man har gjort normal stora biffar av nörfärs, klyfpotatis & säg brunsås för att vara enkel. hur mycket äter ni då??
    **Mamma till Sanna & Felicia **
  • Mumu
    Filippa K skrev 2010-02-18 20:13:31 följande:
    konstigt, gick inte att citera... men iaf... jag äter lite när jag äter... kanske för lite?? Säg att man har gjort normal stora biffar av nörfärs, klyfpotatis & säg brunsås för att vara enkel. hur mycket äter ni då??
    När jag gör köttfärsbiffar på lite ströbröd och mjölk, lök, 400-500 g nötfärs och ett ägg så brukar det bli fem ganska rejäla biffar. Då äter jag en sån. Jag skulle nog lätt kunna klämma i mig en halv till, men en brukar bli en lagom portion i pp och lagom mättnad i magen. Sen äter jag en hög med klyftpotatis, kanske en tredjedel av tallriken. Resten av tallriken fyller jag upp med grönsaker. Sås är svårt att säga, det beror ju på hur den är lagad, men en lite tunnare sås... kanske ½ dl? Sååå... mycket eller lite? Jag kan i alla fall säga att mina tallrikar alltid är fulla med mat. Inte överfulla och stora högar, men maten täcker min tallrik. Fast vi har rätt små vardagstallrikar, inga jätteplattor.
Svar på tråden Viktväktartråden med ProPoints