• Miralicia

    Allergitråden

    2små2stora skrev 2010-03-27 21:00:38 följande:
    Allt vaccin odlas i ägg. Vanlig biverkning på det vaccinet är en röd, hård svullnad runt injektonsplatsen.
    Allt vaccin odlas inte i ägg. Det är bara ett fåtal som framställs i ägg som Pandemrix, MPR (som nu tydligen finns cellodlat också), gula febern och ett fåtal till. Majoriteten framställs inte i ägg
  • Miralicia

    Frisören skrev 2010-03-27 21:27:03 följande:


    Det är den vanliga 1-års. Hon har inte fått den förrens nu just pga av reaktionen förra ggn.
    Vad var det för reaktion? och på vilket vaccin var det då?
  • Miralicia
    Frisören skrev 2010-03-27 21:33:44 följande:
    Hon har fått den förut enligt vaccinationsprogrammet, minns inte om det var vid 3 mån och sedan vid??? 5-6 månader? Första ggn fick hon en knöl som var kvar länge en månad iaf, lite röd- som normalt. Andra ggn blev det lika rött som nu, fast mindre som en tennisboll, alltså om du delar en tennisboll så svullen vart hon och röd. Denna gången ja, vi får se vart det slutar, men det är mer än vad det var tidigare dock inte uppåt utan neråt och runt, samt utslag som jag skrev. Ingen feber el liknande med hon har ont och kliar hela tiden.
    Men det är samma vaccinsort, dvs Infarix Hexa, som hon har fått alla tre gångerna?
    Inte så att det är Infarix Hexa denna gång och att hon fått tex Pentavac (som också är mot stelkramp, difteri, polio, kikhosta & heamofilus influensa b, men inte Hepatit B vilket Infarix Hexa innehåller utöver de övriga) de tidigare två gångerna.
  • Miralicia

    Kollar man i Fass och biverkningar på Infarix så anges det där att biverkningar har visat sig vara kraftigare vid boosterdoser än vid primärimmunisering. Fast nu är det ju egentligen primärimmunisering som pågår för henne, men det kan kanske ändå förklara att hon fått kraftigare och kraftigare reaktion för varje gång.

    Lokal svullnad på över 50 mm är en vanlig biverkning och förekommer för mellan 1 av 10 till 1 av 100 som vaccineras med Infarix. Även en diffus svullnad av hela den kroppsdel där vaccinet har getts och som iblan även kan omfatta närliggande led är en känd biverkning som ändå är mindre vanlig och som drabbar mellan 1 av 100 till 1 på 1000 och hudutslag är känd biverkning, om än sällsynt biverkning som drabbar mellan 1 av 1000 till en på tiotusen.

    här kan du läsa lite mer om Infarix om du vill: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0


  • Miralicia
    Frisören skrev 2010-03-27 22:31:00 följande:
    Ok, så ingen allergisk reaktion? Varför ska jag då ge antihistaminer? Jag fattar inget...  Räknas hennes rodnad som diffus? Jag tycker iof inte att det är lika ilsket överallt, dock rött. Men sedan är jag mamma och då ser allt värre ut Tror inte hon har fått något som de aldrig har sett, men något de helt enkelt vill hålla koll på. Men varför säger de att det är inflammerat? Varför blir det så?
    Det skulle kunna vara en allergisk reaktion på något som vaccinet innehåller, men även "normala" reaktioner från immunförsvaret på de injicerade "smittämnena" som vaccinet innehåller och som syftar till att trigga immunförsvaret att utveckla immunitet mot de olika sjukdomarna - om än rejält kraftiga.

    En diffus rodnad kan man lättast beskriva som en rodnad som inte är klart avgränsad utan med lite flytande gränser mot den inte röda huden. Sen kan själva rodnaden vara svagt röd eller ganska ilsket rött, men vanligtvis är det åt det ljusare röda hållet.

    En inflammation är helt enkelt en ospecifikt reaktion från immunförsvaret och ett tillstånd som karakteriseras av att det uppstår en rodnad (till följd av att blodkärlen vidgas och att syrerikt blod strömmar till området), värmeökning (till följd av olika energiomsättningsprocesser i cellerna på den platsen där inflammationen är ökar när mängden syrerikt blod strömmar till området), svullnad (till följd av ökad mängd vätska som hamnar utanför blodkärlen och utanför och mellan cellerna i huden)  och ömhet/smärta (till följd av ökat tryck i vävnaderna till följd av den ökande vätskemängden i vävnaden). Det är immunförsvaret som reagerar på någonting som irriterar det - i det här fallet en reaktion på de "smittämnen" i vaccinet som det är meningen att immunförsvaret ska reagera på även om det nu har reagerat väldigt kraftigt.

    Att de rekommenderat att ge antihistaminer antar jag i första hand är för att dämpa klådan och få utslag att gå tillbaka. Att dämpa klådan så att hon inte kliar upp sår där bakterier kan få fäste och "övermannar" immunförsvaret när det redan är ansträngt så det blir ännu mer inflammerade istället för att gå till baka/läka utan att det istället kan behövas antibiotika.
  • Miralicia

    Sitter och väntar på att bli uppringd av VC (eftersom det går snabbare att få akuttid där än på AC och vår nuvarande ordinarie husläkare har varit bra att ha att göra med tidigare när jag varit i kontakt med honom), så ska jag tjata mig till en tid hos vår husläkare och väl där tigga till mig astmamediciner till lilla dottern. Med början nu i helgen så har hon börjat hosta i princip konstant och att det mot slutet av varje attack blir lite väsande och pipande {#lang_emotions_undecided} och dessutom helmosig i ögonen och näsan konstant rinnande. Men utan feber eller annat påverkat allmäntillstånd (mer än vad man blir med rödmosiga ögon, rinnande näsa & konstant hosta dygnet runt {#lang_emotions_wink}) så det lär ju vara allergiorsakat allting.

    Vete katten om jag vill vara med längre den här våren om det här bara är början, för än så länge har vi bara låga halter av al- & hasselpollen här enligt prognoserna. {#lang_emotions_yell}


  • Miralicia

    Jaha, besök på VC avklarat. De ringde upp vid 8.55 och som tur var bor vi nära VC, för vi fick den sista akuttiden som de hade för den här dagen - vid 9.15. Så nu får det tydligen inte bli nån mer som behöver komma till VC på akuttid idag. {#lang_emotions_undecided}
    Tyvärr inte hos "vår" läkare, utan hos en k****** som hävdade att det bara var en vanlig förkylning och som försökte övertyga mig om att dottern hade feber till följd av en förkylning - när termometern visade på 37,6.

    Naturligtvis så hostade dottern knappt nån ting när vi var där även om hon hostade kontant på vägen dit och hem. {#lang_emotions_yell}

    Men lungor lät bra och det var ingen astma. Men det har jag inte sagt att det är "traditionell astma" som sådant jag misstänker, utan att luftrören och lungorna irriteras av pollen så hon hostar av det och inte traditionellt att luftrören drar ihop sig & krampar.

    (Det har varit exakt lika dant för storasyster, hon peffar över genomsnittet, men får hosta och hostar tills hon kräks vid ansträngning under pollensäsongen.)

    Men eftersom det inte hörs någon obstruktion på lungorna så är det inte astma, så det behöver jag inte oroa mig för *klapp på huvudet på "lilla oroliga mamman" från läkaren*.{#lang_emotions_yell}

    Läkaren ringer tom upp den läkare som vi träffat vid några tillfällen på allergicentrum och hävdar att jag är orolig för att dottern ska ha astma och att jag inte heller vill ge några hostmediciner (läs: molipect) av rädsla för att dottern ska reagera på den. Och att hon tolkar det som att det bara är en vanlig förkylning och att dottern har låg feber och inte typiskt allergipåverkade ögon (även om hon är lite mosig runt ögonen - men det kan man ju bli av en förkylning också) osv. Och hävdar att hon gör detta för att lugna mig, så att jag inte ska behöva oroa mig för astma. *ny klapp på huvudet*

    (anledningen till att jag inte vill ge dottern mollipect beror ju på att den innehåller såväl citrus som kaliumsorbat som dottern inte tål - tokkräks av citrus & kissar på sig och får klåda och eksem av kaliumsorbat).

    Sen hävdar hon att hon visserligen teoretiskt skulle kunna skriva ut pulmicort & bricanyl, men eftersom vi inte redan innan har nebunette hemma så är det inte så bra. För är det en förkylning så kommer ju den gå över både om vi medicinerar pulmicort & bricanyl eller om vi inte gör det och sen går vi där och tror att dottern har astma även om hon inte har det utan medicinerar i onödan osv. För hon tror inte att jag klarar av att skilja på allergireaktion och vanlig förkylning. {#lang_emotions_undecided} Och barn sover faktiskt ofta rätt bra även om de hostar hela nätterna igenom så att de vaknar av hostan, så att man ger hosmedicin är mest för att lugna oroliga föräldrar som ligger och lyssnar på det.

    Men om dottern inte har feber, äter bra - mycket bättre än vad hon har gjort på länge (något hon aldrig gör i samband med förkylning), hosta som tom mina föräldrar & dagis reagerade på att det inte var vanlig förkylningshosta, konstant rinnande näsa med genomskinligt snor, hostan blir betydligt värre så snart man kommer ut utomhus. Sambon som är bekräftat pollenallergisk har börjat känna av pollen under helgen och stora dottern har också börjat småhosta & snora lite smått samtidigt som lilla dottern börjat hosta och snora - men de kan ju faktiskt ha blivit förkylda samtidigt {#lang_emotions_undecided} även om lilla tjejen har reagerat på pollen under förra säsongen om inte så här tidigt på våren då, så är det ändå bara vanlig förkylning som hon har enligt läkaren som vi träffade idag. {#lang_emotions_yell}

    Efter en hel del lirkanden om att få något mot hostan så nämnde hon Cociliana - fast det var ju lite starkt så det är ju inte så bra ändå, eller mollipect som alternativ. Jag hade gett upp att få något vettigt till dottern vid det laget, utan enbart de alternativen att välja mellan som läkaren självmant skulle föreslå, så efter en del lirkanden och förslag från min sidan så fick jag henne slutligen gå med på att snudd på nåder skriva ut en flaska med flytande bricanyl till dottern. Efter lite lirkande så kröp det u fram att det hade vår allergiläkare pratat om också på telefon - men inte föreslog hon det utan det var först när jag själv föreslog det som det efter ett tag gick att skriva ut det. Fast helst ville hon hellre skriva ut ventolin (som har apelsinsmak) och blev stött av att jag också ville läsa innehållsförteckningen i Fass. Så efter många turer fick dottern på nåder en flaska flytande bricanyl.

    Känns lika bra att förbereda sig på samma vända som det var med storasyster vad gäller pollenhosta - vi sprang på VC med 1-2 veckors mellanrum från mitten av april till mitten av september (inkl 2 vändor till US för lungröntgen) med hennes hosta där hon hostade tills hon kräktes så fort hon ansträngde sig minsta lilla hon gjorde (eller att hon började hosta och kräktes av ansträngningen att hosta) innan hon äntligen fick pulmicort & bricanyl utskrivet och då försvann det - fram tills nästa pollensäsong när det började komma tillbaka och försvann med pulmicort & bricanyl.


  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-03-30 13:33:25 följande:
    Hur gammal är hon? Kan du ge något receptfritt? Har själv pollen, och kan säga att man är aldrig så bra som när man är på VC. Måste vara ventillationen, för jag vill alltid bosätta mig på VC när jag kommer dit under pollensäsongen.
    Hon blir ju 4 i maj. Och jag har redan dubblat dosen Aerius så hon får närmre 5 ml/dag istället för ordinarie dos som är 2,5 ml. Hon har ju reagerat på kontakt med gräs (främst då nyklippt gräs som ger stora nässelutslag, men varierar mellan olika gräsmattor) i två somrar redan och förra våren/sommaren så var det snorigt & allmänt halvhängit (började tex sova middag igen efter dagis vilket hon inte hade gjort på ett år) under den period när björk & ek var som intensivast. Men hostat har hon inte gjort tidigare år utan det är nytt nu för i år.

    Aeriusen hjälper ju en del mot rödmosigheten i ögon & lite snorigheten och rent allmänt mot "pollentröttheten", men hostan har den inte så stor effekt på, och det var ju mot själva hostan jag ville ha något. Men flytande bricanyl är väl aningens bättre än ingenting i varje fall, även om läkaren medvetet valde dosering för en vikt på 16 kilo istället för de 18 som dottern väger, så får vi ta en ny vända efter påskhelgen.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-03-30 20:31:19 följande:
    Siri har iofs en konstaterad astma men jag har redan nu börjat höja upp pulmicorten för att mota pollenet i grinden. Det jag ville säga var att det tog lååång tid att få diagnosen, 6 månader med 17 000 besök på akut och barnmedicin med ointresserade läkare som klappade lilla oroliga mamman på huvudet och sa att röd saft är JÄTTEBRA mot hosta. Det spelade ingen roll att ungen hade multipla allergier, astma hade hon INTE. Till slut kom vi till en jättebra barnläkare som konstaterade astma direkt och skrev ut pulmicort och airomir och då vips så försvann hostan. Suck! Jag begriper inte att det ska vara så svårt att skriva ut pulmicort och airomir och faktiskt lyssna på vad föräldrarna säger. Förra året var inte rolig när björken och eken blommade och i år talar de om att de ska bli pollen explosion så vi får väl se hur det går.
    Ungefär så var det med storasyster.  Det är ju inte astma i traditionell bemärkelse utan det är helt pollenorsakat, så när pollensäsongen trappar ner så försvinenr hennes medicineringsbehov. Jag stoppade just i henne en av mina allergitabletter (receptfri cetirizin) för att det kliade i ögonen massor och ska leta fram hennes pulmicort och bricanyl.
    Det är till och med så att det kliar i mina ögon så att linserna irriterar emellanåt & nyser - och då har jag i varje fall hittills inte reagerat på pollen. Och då sägs det att det bara är låga halter av pollen här än.

    Får jag bara en tid hos vår ordinarie VC-läkare så bör det funka att kunna resonera med honom och få det utskrivet. Men det får väl vänta tills efter påsk om det inte förvärras. Har ju flytande bricanyl just nu som räcker fram till tisdag efter påsk även om det inte hjälpt så jättemycket hittills, men ändå lite av de två doser som hon fått.

    Jag måste ändå försöka få stora tjejens mediciner förnyade, vilket i sig kan bli en pärs. Hon fick utskrivet efter många vändor från VC för 2½ år sen och hostan försvann. Sen fick hon göra pricktest för björk på allergicentrum och det gav litet utslag, men för liten kvaddel för att räknas som en klart positiv reaktion. Men kombinationen av det och att hostan försvann av pulmicort & bricanyl talade för pollen. Så sköterskan på allergicentrum tyckte att  vi skulle fortsätta med det vid behov under säsong, men de har inte skrivit ut några mediciner, utan det är VC och en annan läkare som skrev ut för tillfällig användning under några veckor för några år sedan - så nu gäller det att försöka få vår nuvarande ordinarie läkare att skriva ut nytt av samma som hon fått förut för annan indikation, på indikation av "muntlig ordination" till oss från allergicentrum. {#lang_emotions_dreamer}

    Som tur är så är vår vanliga VC-läkare vettig, så det känns inte omöjligt att kunna resonera med honom kring det och få honom att skriva ut både pulmicort & bricanyl till båda tjejerna. Jag tror inte att det är "riktig astma" utan att det är helt pollenrsäsongsberoende även hos lillasyster, för det är bara i slutet av hostatackerna som det blir lite lätt astmatiskt, i övrigt finns inga typiska astmatecken, förutom att hon hostar massor.
  • Miralicia

    Fick brev från FK ang VB idag med preliminärt utlåtande om fortsatt 1/4 VB+ 18% merkostnader och att jag har till 15 april på mig att komma in med synpunkter på det innan beslut fattas, men det tror jag inte att jag har så mycket att invända mot eftersom alla yrkande blivit godkända - förutom avdrag på tiden då förstås.

    Så nu börjar jag andas ut lite eftersom VB har varit det som räddat vår ekonomi från att helt kolapsa när jag varit arbetslös utan akassa eller som nu studerar utan studiemedel. Och lättnad inte bara över det rekomenderade beslutet utan även för att de faktiskt verkar hålla den tid för handläggning som de utlovat så att jag slipper att få glapp i utbetalningarna.


  • Miralicia
    maribel skrev 2010-03-31 21:26:05 följande:
    Hej min lilla kille är mjölk, ägg och nu även veteallergisk.Mjölk och ägg har inte varit några problem men hur ska vi göra nu? Kollat lite i affären och det finns ju knappt något bröd eller kakor att ersätta med, han är 16 mån och van att äta normalt bröd och kakor m.m Vet att ni har många trådar men var kan jag hitta ett bra recept utan vete till bröd eller kakor som barn gillar. Har tid hos dietisten om 2v. Men behöver hjälp nu!!! Har provat med de få bröd som finns att köpa men han vägrar.
    Det köpta bröd som jag tycker är mest som "vanligt bröd" är Moilas flatbread  www.moilas.fi/swe/index.cfm
    Tyvärr rätt dyrt (20:- eller strax över för tre bröd) , men många av de "vanliga" glutenfria som inte innehåller vetestärkelse tycker jag är rätt gummiliknande i konsistensen när de hamnar i munnen tyvärr, så jag förstår honom helt (säger jag som blev veteallergisk för drygt ett år sedan).

    Problemet med många köpta bröd som är glutenfria eller naturligt fria från gluten är att de använder sig relativt frekvant av mjölk, ägg och soja eller "sojasläktingar" (baljväxtbaserade tillsatser som många sojaallergiker reagerar på) i olika kombinationer i recepten för att kompensera för de baktekniska egenskaper som man går miste om utan gluten.
    Soja är en rätt vanlig allergi i kombination med mjölk (och ägg) - mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även sojaallergi, och risken ska tydligen vara ännu större om man är allergisk mot både mjölk och ägg än om det bara är mjölk. Så det är bra att vara observant på och vara restriktiv med mängden soja som ges när din son inte är äldre, men tyvärr så krockar det en del när man behöver glutenfritt/naturligt fritt från gluten. Men även om det kan vara bra att vara lite restriktiv med soja så behöver du inte låta bli alla sojasläktingarna såvida du inte märker reaktion på det. Och då underlättas en naturligt glutenfri kost massor eftersom E410- E414 + E417 kan förekomma i nästan allt glutenfritt/naturligt glutenfria mjöl & produkter, med stark övervikt för E412 guarkärnmjöl. Finns totalt två mjölmixer som är naturligt fria från gluten och som inte innehåller någon sojasläkting.

    Köpta småkakor som jag tycker är helt ok för min egen del (men som dottern inte kan smaka av) är Sempers Kolakakor (lite drömmliknande) som är utan såväl mjölk, ägg, vete men som innehåller guarkärnmjöl-E412 vilket är en sojasläkting.

    Helt klart enklast är det att baka själv. Kolla in min blogg (i min signatur längst ner i mina inlägg) eller K Kavats och Blå Myrans bloggar här på FL för lite inspiration & fakta.
  • Miralicia

    Det är verkligen en väääääldigt konstig förkylning som lilla dottern har fått. {#lang_emotions_wink}

    Efter att ha fått flytande Bricanyl var 8:e timme sen runt tisdag lunch (+ då mellan enkel-dubbel dos Aerius beroende på väder) så hostar hon i princip ingenting när vi är hemma och inne och knappt något snor heller, men så fort hon kommer ut så börjar hon hosta, snörvla och kinderna blossar. {#lang_emotions_dreamer}

    Jag får väl ta tag i det sen efter påsken, och be om att få en tid hos vår vanliga läkare på VC. Bricanylen räcker ju åtminstone till tisdag, ev ons morgon. {#lang_emotions_undecided} (fick ju bara ett uttag av det - på nåder och efter mycket lirkande). Fast jag skulle nog föredra att få lite som hon kan inhalera istället för att fortsätta ge i flytande form.


  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-04-04 21:06:44 följande:
    Hon har varit bra en längre period nu, men fick smaka lite på godis för första gången nu i påsk. Tyckte mig läsa i innehållsförteckningarna att det skulle vara ok med hänsyn till hennes allergier, men måste ha missat något alternativt att hon har allergi mot något färgämne/stabiliseringsämne eller liknande som vi inte upptäckt tidigare. Vi lagar ju det mesta hemma, som så många allergifamiljer får göra, så det är ju inte helt otänkbart att det är något mer hon är allergisk mot i form av ovanstående. Har följt dina inlägg angående din son (söner), det är inte lätt alla gånger. Speciellt när vården är skeptisk när man frågar, då är det lätt att man känner sig hypokondrisk och att man letar efter fel som inte finns. Borde vara alla förunnat att ha en vårdkontakt som är kompetent och empatisk.
    Vad var det för godis då som hon fick smaka?
  • Miralicia

    Tänkte slänga in en godisvarning ang sojasläktingar och Haribo på tal om olika recept och olika förpackningar som var på tal en annan gång i nån tråd.

    Haribos vingummibjörnar har olika recept beroende på i vilken förpackning som man köper dem och det som står på hemsidan stämmer inte riktigt med det som står på godispåsarna.
    De här alltså: www.haribo.com/planet/se/info/core/index.php&sub=2&channel_id=1&product_id=111

    Enligt hemsidan så innehåller såväl påsar med 100g & 300 g extrakt av johannesbröd, men enligt påsarna så är det bara 300g-påsarna som gör det och lika dana vingummibjörnar i lösviktsgodiset är utan johannesbröd (dvs E410/fruktkärnmjöl)


  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-04-04 21:17:51 följande:
    Ahlgrens bilar, Fruxo och ev några "björnar".
    Haribos vingummibjörnar? i så fall kolla vad jag nyss skrev här ovan

    Ahlgrens bilar & Fruxo äter i varje fall dotter utan problem
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-04-04 21:34:09 följande:
    Har kollat på hemsidan nu ang allergiinfo för Fruxo och bilar, de ska vara fria från dotterns kända allergener. Det var ej Haribos björnar, en annan slags björnar, i en ask, lite större än tablettask. Kanske vi har slarvat med rengöring, sonen har fått äta en del yoghurt på sistone, kanske han hunnit suga på någon leksak innan vi tvättat av honom och så har dottern sugit på samma leksak? Nä, blir inte klokare på detta ikväll.
    Cloettas björnar antar jag det var då. Finns söta (röd-rosaaktig ask), sura (gul-grön ask) & salta (svart ask).

    Söta björnar: Socker, stärkelsesirap, gelatin, surhetsreglerande medel (citronsyra), geleringsmedel (pektin), ytbehandlingsmedel (vegetabilisk olja och E903), aromer, färgämnen (E120, E133, E160a).

    Sura björnar: Socker, stärkelsesirap, gelatin, surhetsreglerande medel (mjölksyra, citronsyra), geleringsmedel (pektin), aromer, ytbehandlingsmedel (vegetabilisk olja och E903), färgämnen (E100, E120, E133, E160a).

    Salta: Socker, modifierad stärkelse, stärkelsesirap, ammonoumklorid(salmiak), lakritspulver, ytbehandlingsmedel (vegetabilisk olja och E903), arom, färgämne (E153).
  • Miralicia
    finskaflikkan skrev 2010-04-04 21:52:42 följande:
    Får man vara med här? Verkar som att min son har nån typ allergi och/eller astma. Dock e han för ung för läkarna att göra pricktester osv... Men ska ändå på tredning nu den 27april! Han har sen 4månader tillbaka haft allt från eksem som kliat, svidit, gjort ont, blödit, varat.. m.m. Haft tyngre att andas.. Inte svårt men tyngre (speciellt vid katter) har jag märkt! Tror hans utslag blir värre när han ätit tomater så har helt uteslutit de.. Kan vara nåt annat oxå. Plus att han nu senaste veckan har fått mer eksem/utslag på bakhuvudet som kliar utav bara dess like... Han har kliat sig så mkt i sömnen att de har blivit sår.. Har provat alla slags salvor som, Calendula, mildison, hydro, idomin, inotyol, locobase repair, han har t.om. fått äta antiobiotika för han hade fått infektion i mjukdelarna pga utslag som blödde JÄTTEmkt och vart fula!!! Nu äter han Aerius.. men tycker inte de hjälper alls... Usch.. Känner mig så hjälplös.. Och de e så lång tid kvar till 27april ju...
    Han är absolut inte för liten för att utredas för allergier, med pricktest, blodprov eller lapptest.
    Min dotter var knappt 8 månader första gången hon gjorde pricktest.

    Ang tomat så är tomat och citrus sådant som är välkänt för att irritera redan existerande eksem. Visst att man kan reagera på tomat, men i ert fall så misstänker jag starkt att det är något annat som orsakar själva eksemen och sedan bidrar tomat till att irritera dem extra.

    Hur äter han i nuläget? Får han allt eller är det något som ni utesluter utöver tomat?

    Den absolut vanligaste allergin hos bebisar/småbarn är mot mjölkprotein. Andra vanliga allergier är ägg, soja, fisk, vete och även havre har börjat öka på senare tid.

    Om jag var du så skulle jag börja med att from nu utesluta alla former av mjölkprotein ur hans kost i åtminstone 3 veckor, eftersom det helt klart är den vanligaste allergin. Det är ingenting som kan påverka några tester han får göra sen när ni har läkartiden. Uteslut mjölkprotein (obs! att det räcker inte med laktosfritt, utan ingen mjölk över huvud taget ner till minsta lilla delingrediens, så mjölk får ersättas med havre/ris/kokos etc)

    Eftersom det är vanligt med kombinationen mjölk- & sojaallergi (ca 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi) kan det vara smart att låta bli sojaprodukter.

    Så uteslut mjölk fram till en vecka innan ni har läkartiden, därefter börjar du ge små mängder mjölk och ser om det blir någon förändring i sonens mående.

    Utöver detta vill jag rekommendera dig att ni för en detaljerad matdagbok - att ni skriver ner absolut allting som sonen får att äta - ner till minsta delingrediens och hur dags han ätit olika saker. Dessutom skriver ni även ner hur sonen reagerar - om han kräks, får diarré, eksemen blossar upp, det börjar klia - och även här när reaktionerna kommer.

    Ta sen med det till läkartiden som ni har, så blir det en jättebra hjälp för läkaren att kunna lista ut vad det är som sonen reagerar på. Sen kan det hända att ni börjar se samband som att tex eksemen börjar blossa så snart han ätit pannkaka.

    Såg att K Kavat skrivit lite under tiden som jag skrivit och som du svarat på.

    Men mjölkallergi kan det mycket väl vara även om det inte visat något på pricktest. När det handlar om mjölk så är det bara i omkring hälften av fallen som det visar på pricktest/blodprov (RAST). Det enda säkra testet är att prova att utesluta och sen återinföra igen.
  • Miralicia

    Såg nu att du blivit lite misstänksam mot ägg, och det är ganska lätt att testa att undvika det också för att se om det blir bättre. och sen testa att återintroducera en sak i taget eller om du bara börjar med att testa att utesluta ägg. Du får fundera lite på hur det ser ut för er. Men kombinationen att ha både mjölk- & äggallergi är ganska vanlig.


  • Miralicia

    Har en lista i min blogg med alla beteckningar som mjölkprotein kan dölja sig bakom:
    utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html

    Lite tips som är utan soja (utifrån resonemanget ovan):
    Mjölk ersätts med havre- eller risdryck (finns tex Oatly, Ica Solhavre, Carlshamn, Gogreen, Rice Dream) - finns både naturella och smaksatta. Välj helst en kalciumberikad variant - finns både oberikade och kalciumberikade.

    Grädde till matlagning - finns havrebaserad från Oatly, Carslhamn, GoGreen, Ica I love Eco eller kokosmjölk

    Mjölkfritt margarin: Carlshamn & Milda har mjölkfria (heter mjölkfritt) både som bak-/stekmargarin, smörgås och som flytande (Milda Culiness är utan mjölk men heter inte mjölkfritt). Sen finns även vissa av Becels som är utan mjölk men inte heter mjölkfritt och även vissa andra som är helt vegetabiliska.

    Välling/gröt: finns mjölkfria från EnaGo eller Semper. Eller koka egen gröt av havregryn eller Pama Minutris. Gör både pulvervälling/-gröt som egenkokad på kalciumberikad havre-/risdryck för att få lite extra kalcium

    Smörgåspålägg - tex flera av Scans bredbara leverpastejer & en av de skivbara är utan mjölk, Willys bredbara är utan mjölk, Arbogapastej har en skivbar leverpastej som är gluten & mjölkfri. Vissa skinkor & korv, medvurst innehåller mjölk, så läs innehållsförteckningar.

    Glass. många isglassar är ok, men kolla innehållsförteckningarna för det finns de som innehåller mjölk, Övrigt så har Oatly havrebaserad glass, Sias sorbeter är mjölkfria

    Det mesta av vanligt köpebröd är utan mjölk.

    Mamma Scan & icas köttbullar från kyldisken är ok, Falukorv, många hotdogs, Scans kryddiga korvar, Felix Krögarpytt och mycket mera, men för att nämna några färdiga produkter.

    Lite grann att börja med i varje fall.

    K Kavat har en hel del i sin blogg, lika så Blå Myran och jag har lite blandat i min blogg också.


Svar på tråden Allergitråden