• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • Kornblume

Det beror pa om barnet har storasyskon eller inte. Min förste at hur nyttigt som helt till han var tva hade han aldrig ätit godis. Men med tvaan hoppade jag över  modersmjölken och sa fick han vaniljglass istället. Typ...

• Nellee
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:08:54 följande:
    Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag. Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?
    Varför i hela friden reagerade du på vad en mamma och hennes dotter köpte i en affär?
  • Lallamen

Haha, jag var helt hundra på att tråden låg i sandlådan och inser till min enorma förvåning (och förtjusning) att den ligger under ETIK...

Mina barn har ätit det vi äter från ettårsåldern och skulle säkert kunna gjort något liknande när de var i 2årsåldern. Och vore jag på väg för att fika hos syrran skulle det mycket väl kunna tänkas att vi köpt med oss en chipspåse eller en påse kexchoklad eller en glasspaket eller bakat en kladdkaka... onsdag, söndag eller fredag...
  • Umm Elias
    MrsCharlotte skrev 2010-01-03 21:25:23 följande:
    Man kan väl ha en åsikt även om man inte har barn själv? Hon dömer ju inte ut dem på förhand, hon säger att hon tycker det är konstigt och sen frågar hon vad andra tycker för hon undrar om hon är lite gammaldags... Tycker du är ganska dömande som dömer någon som inte har barn. Är det nån slags klubb eller? "har du inte barn så har du inte rätt till en åsikt". Är det så det är? Jag har inga levande barn, en änglason, men jag vet fortfarande vart jag står i framtida frågor om barnuppfostran. Det ändras säkert både en och två gånger under barnens uppväxt men än så länge vet jag vad jag tycker även om jag inte har några levande barn än. 
    Ja, man vet vad man tycker. Tills man får barn själv, och står inför uppfostran i realitet.

Visst får man ha åsikter men att döma andra eller tycka att ngt är "konstigt" är bara reeent patetiskt.
  • MrsCharlotte
    Umm Elias skrev 2010-01-03 21:29:55 följande:
    Ja, man vet vad man tycker. Tills man får barn själv, och står inför uppfostran i realitet. Visst får man ha åsikter men att döma andra eller tycka att ngt är "konstigt" är bara reeent patetiskt.
    Varför är det patetiskt? Hon ställde det som en diskussionsfråga för hon ville veta hur föräldrar ser på denna frågan. 
    Det är säkert som du säger, att man ändrar uppfattning om många saker när man själv får barn. Men det ändrar inte faktum att de flesta faktiskt INNAN de får barn har en uppfattning om hur de ser på barnuppfostran. Det är inte patetiskt, det är ganska normalt faktiskt. 
    Du dömer mer än vad hon gör
  • MrsCharlotte
    Umm Elias skrev 2010-01-03 21:29:55 följande:
    Ja, man vet vad man tycker. Tills man får barn själv, och står inför uppfostran i realitet. Visst får man ha åsikter men att döma andra eller tycka att ngt är "konstigt" är bara reeent patetiskt.
    Det finns säkert saker du tycker är konstigt.. skillnaden är väl kanske då att du inte vågar säga det rakt ut, och kastar då ordet "patetisk" i ansiktet på de som vågar...
  • Alexandra84

Fast om barnet tultade fram till chipsen så var den knappast 2-3år...

Men tillbaka till vad TS handlads om.
    Min dotter på 2år och 4månader åt ostbågar idag. Men mitt samvete är rent För jag vet att hon ätit alla andra måltider jag serverat henne.
    Och jag tar lte för givet att barnet du såg i affären får mat.
    Men om en förälder (eller nån vuxen för den delen) serverar chips som ersättning för måltid, jag då är det illa

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Mjufs
    Umm Elias skrev 2010-01-03 21:18:42 följande:
    jag måste säga att jag är otroligt trött på barnlösa människor som ska lägga sig i andras uppfostran och deras barn.
    Jag lade mig inte i alls, jag frågade om ni tyckte det var ok eller inte.

Jag såg bara vad jag såg, sen vet jag ju inte om hon hade 4 ungar till som skulle dela på påsen. Tyckte bara att hon gav med sig lite lätt, drog slutsatsen att barnet kanske får som det vill i affären ofta, nästa gång kanske det är just godis. Men jag VET ju inte, menar ju inte BARA detta barn utan mer i allmänhet. Det var bara ett exempel... och jo, det TULTADE fram, så då var det väl ännu yngre...brrr!

Tänker nog inte ge mitt barn chips eller godis vid så låg ålder...men man är ju världens bästa förälder tills man får barn själv .
  • Umm Elias
    MrsCharlotte skrev 2010-01-03 21:32:24 följande:
    Varför är det patetiskt? Hon ställde det som en diskussionsfråga för hon ville veta hur föräldrar ser på denna frågan.  Det är säkert som du säger, att man ändrar uppfattning om många saker när man själv får barn. Men det ändrar inte faktum att de flesta faktiskt INNAN de får barn har en uppfattning om hur de ser på barnuppfostran. Det är inte patetiskt, det är ganska normalt faktiskt.  Du dömer mer än vad hon gör
    Antalet frågetecken i hennes topic avslöjar den dömande tonen. Vem har sagt att man inte får ha tankar om hur man vill uppfostra sina eventuella framtida barn, man kan hålla dem för sig själv bara. Tröttsamt att lyssna till barnlösas dömande ton, när de inte har en aning om hur det är i verkligheten att vara förälder.

Hur vet denne ts att barnet t ex var 2 år, inte skulle få 1 chips av hela påsen etc etc. Lägg av med den dömande tonen och koncentera er på era matkassar istället.
  • Mjufs
    Nellee skrev 2010-01-03 21:27:16 följande:
    Varför i hela friden reagerade du på vad en mamma och hennes dotter köpte i en affär?
    Det skrev jag ju...?
Svar på tråden Chips till en 2-åring???