• Dossen

Bajsa på sig!

Är du rädd för det eller har du gjort det, dela med er av erfarenheterna!

Själv tror jag jag skiter i vilket för bm mfl has seen it all, men allting är ju alltid relativt, visst!

Så, tell us your quete little story!

• Svar på tråden Bajsa på sig!
  • Asereht

Har inte den blekaste! Allvarligt så har jag ingen aning om jag gjorde det eller inte. Och  om jag gjorde det (vilket jag förmodligen gjorde för de allra flesta gör det mer eller mindre) så var det ingen som ansåg att det var nödvändigt att ta upp saken.

Däremot vet jag att jag varit flitigt på toa innan förlossningen helt naturligt och att jag aldrig i livet skulle vilja ta lavemang under värkarbete. Det räcker med den smärta och det obehag man redan har!

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • nilam

Tips till alla som har möjligheten att påverka. Försök att håll magen i gång in i det sista och om möjligt töm tarmen innan. Inte pga att det är onaturligt att göra det under förlossningen utan för att det kan göra riktigt ont när tarmen bestämmer sig för att tömmas mitt i all annan aktivitet vid krystning och annat.

Jag hade bestämt mig vid min andra vaginala förlossning att fixa med lavemang och annat men det hanns inte med och än en gång så fick det bli som det blev. Allt kom med en väldig fart precis när bebisen också skulle ut. Jag hade nog mer ont där bak än fram efteråt ; )

• Pepparkaksdeg

Jag har tagit lavemang hemma mina två senaste förlossningar.
    Gjort slut på ett Klyx och ett 3pack Microlax.
    Då har man gjort det man kan iaf.
    Dessutom är det skönt att ha tarmen tömd efter förlossningen sen så fyller man långsamt på den med laxerande mat som katrinplommen,linfrö osv.
    Tycker jag faktiskt varit den största fördelen med det hela,även om det är skönt att slippa bajsa på sig.
    Var så jobbigt efter första förlossningen,vågade inte bajsa på en vecka,för jag fick känslan av att jag skulle spricka upp stygnen. Att man var hård i magen gjorde inte saken bättre. Mycket bättre att vara lös än hård i magen efter en förlossning.

• Dossen

aj då, ja som om det inte räckte med att ngt vill ut där fram...typiskt skit..{#lang_emotions_wink} komma i tid o otid..;)

• zora6

Håller med många andra. Man brys sig inte när man väl är där och ska krysta. Barnmorskorna har det sett det mesta och dom tar väll bort det mesta om det kommer mycket. Men dom säger ju inte efteråt att "du bajsade":)

Själv hade jag diaree ca 2 dagar innan vattnet gick sådet  va väll kroppensn sätt at starta att göra sig av med bajset.

Jag har en vännna som hade dille på linfrön när hon va höggravid. Hon födde på alla 4 och ni kan tro att det sprutade linfrön sammtidigt. Men hon är fortfarande gift och har nu 3 barn:)
    Hon skoja om det än.

• LizzieT

Haha, jag gjorde allt =) Pissade ned mig, sket ned mig, but that's life! Inte så konstigt att man gör et då barnet trycker på tarmarna när det ska ut så ungen drar ut allt haha.

Det finns dom som har det värre än du.
  • hannah8607

LizzieT: Tog du lavemang innan eller skötte kroppen det själv?

Jag har funderat på det där med kroppens egen "tömmning"; alltså känner man sig som vanligt, alltså kan leva på som vanligt eller måste man ha en toa i närheten? kan man hålla det inne, om det kommer olämpligt? Jag menar, jobbigt om kroppen vill "tömma sig" mitt på motorvägen, eller inne i smeten på ica maxi och så finns ingen toa där.
    Hur känner man sig i kroppen när tömmningen är på gång? Är det som när man är sjuk? Alltså, när jag är dålig i magen pga sjukdom eller ätit dålig mat, så känner jag mig konstig, kallsvettas och lite så. Har väl även ont i magen. Är det så då med, eller som sagt, kan man leva på som vanligt?
    Förlåt om jag frågar så mycket, men att vara dålig i magen är nog bland det värsta/jobbigaste jag vet.. Vill ha så mycket info om det, så jag kan "förbereda" mig.. Jag vet att jag är töntig..

Hoppas nån vill svara

• Pepparkaksdeg
    hannah8607 skrev 2010-01-23 11:58:13 följande:
    LizzieT: Tog du lavemang innan eller skötte kroppen det själv?Jag har funderat på det där med kroppens egen "tömmning"; alltså känner man sig som vanligt, alltså kan leva på som vanligt eller måste man ha en toa i närheten? kan man hålla det inne, om det kommer olämpligt? Jag menar, jobbigt om kroppen vill "tömma sig" mitt på motorvägen, eller inne i smeten på ica maxi och så finns ingen toa där. Hur känner man sig i kroppen när tömmningen är på gång? Är det som när man är sjuk? Alltså, när jag är dålig i magen pga sjukdom eller ätit dålig mat, så känner jag mig konstig, kallsvettas och lite så. Har väl även ont i magen. Är det så då med, eller som sagt, kan man leva på som vanligt? Förlåt om jag frågar så mycket, men att vara dålig i magen är nog bland det värsta/jobbigaste jag vet.. Vill ha så mycket info om det, så jag kan "förbereda" mig.. Jag vet att jag är töntig.. Hoppas nån vill svara
    Alltså ,det är ju inte alls som när man blir akut magsjuk.
    Avföringen blir lösare och det blir fler besök på toa bara.Hinner på toa gör man ju.
    Som när du blir kissnödig som gravid ungefär,Du kanske blrir nödigare än vanligt,men du kissar inte på dig.
    Kan bli en intensivare tömning med många taobesök på raken precis när det är dax däremot. Men det är ju ingen fara,man springer ju inte på ICA med värkar direkt utan är hemma.
    Tar du lavemang innan däremot så ska du ha nära till toaletten,jag brukar ligga på toagolvet och ta det,för då blir det brottom. Jättesvårt att hålla emot bara de 5min man helst ska vänta. 
  • hannah8607
    Pepparkaksdeg skrev 2010-01-23 12:07:07 följande:
    Alltså ,det är ju inte alls som när man blir akut magsjuk.Avföringen blir lösare och det blir fler besök på toa bara.Hinner på toa gör man ju.Som när du blir kissnödig som gravid ungefär,Du kanske blrir nödigare än vanligt,men du kissar inte på dig.Kan bli en intensivare tömning med många taobesök på raken precis när det är dax däremot. Men det är ju ingen fara,man springer ju inte på ICA med värkar direkt utan är hemma.Tar du lavemang innan däremot så ska du ha nära till toaletten,jag brukar ligga på toagolvet och ta det,för då blir det brottom. Jättesvårt att hålla emot bara de 5min man helst ska vänta. 
    STORT TACK !! Det var "magsjukeskänslan" jag vill slippa. Skönt. Nu kan jag slappna av lite
Svar på tråden Bajsa på sig!