• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • angeni

Hej hej, letade just efter denna tråden. Är så skönt att ha människor i samma situation och prata med.

Nu har vi äntligen fått en remiss men tror vi har fått fel. Vi skulle bli kallade till uppsala för att de skull kolla om urinledarna är trånga tror jag, och de skulle söva Lina och gå in med kamera.
    Istället har vi blivit kallade till Västerås lassarett igen för att göra undersökning av njurarnas funktion.
    Där dottern ska sitta med dropp och sedan så ska hon sova under undersökningen då de sprutar in radioaktivt ämne. Och sedan fotar hur det ämnet tar vägen.

Är det vanligt att man ska göra om denna?

Väntar på att sjukhuset ska ringa upp då jag undrar om vi inte har fått fel remiss. Är det någon annan som har fått fel någon gång? Eller gjort samma undersökning 2 gånger i rad?

• kattislofberg

Hej, nu hittade jag hit.
    Milo är fortfarande så kass i magen av sin medicin. Rinnande (som urin) och med blodblandat slem. Tog upp det med läkare och vi ska dit på måndag på återbesök samt lämna urinprov och då ska vi passa på att lämna avföringsprov. En läkare sa til mig en gång att om tarmarna blir heöt utslagna av en antibiotika så kan man, om man har otur, behöva en annan antibiotika för magens skull... Suck.

Fick också veta att Milo ska på undersökning för att kolla njurarnas funktion när han är 6 månader. Kan någon berätta hur denna undersökning går till?

• angeni

Kattislofberg: För att kolla njurarnas funktion så sätts först dropp och det ska sitta i ungefär en timme.
    Sedan så får man komma till nästa avdelning, barnet får inte sova innan undersökningen på nästa avdelning.
    Då får man komma in i ett rum där de har bäddat på en brits, där ska barnet sova självmant. Därefter så sprutas ett radioaktivt ämne in i kroppen och följer då hur detta kommer till och utsöndras från njurarna.
    Hos oss fick de även komplettera med urindrivande medel då hon inte tömde blåsan under undersökningen och då tog de bilder när hon väl kissade.

Vi hade dock tur, hon sov igenom hela undersökningen.
    Detta tog hela förmiddagen att göra och Lina fick lugnande inför de skulle sätta dropp, då 2 dagar innan när vi försökt med salva så hittade de inga blodkärl så vi fick åka hem och vänta på ny tid. Nästa gång struntade de i bedövningssalva men hon fick lugnande och då gick det att säta kanyl på första försöket.

Det tar väldigt lång tid med mycket väntan, då man måste hålla barnet stilla men ändå sysselsatt medans droppet ska tas upp av kroppen. Det var en tuff dag så jag rekommenderar att du har med pappan eller annan person som kan hjälpa till.

• Anna Panna

Halloj! Härligt att ni hittade hit, hoppas resten av högen hittar med....
    Kattis: Usch så jobbigt han har med sin mage, hoppas de hittar en lösning för honom snart.
    Ang undersökning som kollar njurarnas funktion så finns det flera undersökningar som kollar upp på olika sätt, har du något "namn" på den? Det lär väl stå på kallelsen när det är så dags men det är ju ett litet tag kvar tills han är 6 månader.....
    Kram på er!!!!

• kattislofberg

Tack för svar! Verkar som en jobbig dag, om det nu är samma typ av undersökning. Ska fråga på måndag. Jag har inte fått något namn på undersökningen ännu.
    Trevlig helg på er!

• Jolindo
    Hej! Har också hittat hit.
    Kattis: Stackars Milo! Hoppas han slipper antibiotika igen för magen.
    Anna Panna: Vad skönt att ni får göra  Mucg snart. 
    Nu har jag pratat med vår läkare i Lund om Angelica. Han vill avvakta lite till och se om det behövs en op eller inte. A verkar inte ha så ont för tillfället, men hon har haft två njurbäckeninflammationer på några månader. Senaste var för tre veckor sedan. 
    Får hon en infektion till sätter de in profylax igen. Han ville att hon ska göra en Mag3-röntgen (tror det är detsamma som Mucg) igen. Det är ett år sedan hon gjorde en sist. Att hon får många infektioner är en anledning till att hon ska op, sa han. Så vi får se hur det går framöver. 
    Vi ska mäta hur mycket och hur ofta A dricker och kissar under två dygn. Därefter ska vi få träffa en uroterapeut. Det kan vara så att hon inte tömmer blåsan helt och att det därför kan växa bakterier där. Jag märker nu när jag försöker få henne torr att hon kissar varje timme, oftast märker hon inte att det kommer. Man frågar henne om hon behöver gå på pottan. Nej, säger hon. Någon minut senare har hon kissat ner sig. Hon är jämt törstig. Dricker ett par tre glas i ett svep. Får hon inte dricka direkt när hon säger till så springer hon och tjatar tills man ger henne. Det behöver inte betyda något, men det är bra att de kollar.
    Kram tillbax!
  • Runhagen

Hej. Äntligen hittade jag denna tråd...
    Har en dotter på 2½ år som läkarna misstänker reflux Urin på.
    Dom gjorde en urin och vätske mätning under ett dygn som visade på att hon dricker mer än vad hon kissar, så dom började prata om just reflux urin.
    Vi ska få en kallelse om några veckor för inläggning igen för vidare utredning.
    Hon har mycket ont i magen till och från, är det ett vanligt tecken på den sjukdomen??
    Kan man se på prover om det är en reflux i urinvägarna?
    Har inte så mycket erfarenhet om just detta.,..

Tacksam för svar!
    Mvh orolig mamma.

• kattislofberg
    Runhagen skrev 2010-01-16 14:12:13 följande:
    Hej. Äntligen hittade jag denna tråd...Har en dotter på 2½ år som läkarna misstänker reflux Urin på.Dom gjorde en urin och vätske mätning under ett dygn som visade på att hon dricker mer än vad hon kissar, så dom började prata om just reflux urin.Vi ska få en kallelse om några veckor för inläggning igen för vidare utredning.Hon har mycket ont i magen till och från, är det ett vanligt tecken på den sjukdomen??Kan man se på prover om det är en reflux i urinvägarna?Har inte så mycket erfarenhet om just detta.,..Tacksam för svar!Mvh orolig mamma.
    Hej!
    Min son har reflux grad 4 (av fem) på ena sidan. Jag vet inte om magont är tecken på detta. Min son är bara fyra månader och på honom upptäcktes det genom att han blev akut sjuk med blodförgiftning när han var 8 dagar gammal. Detta berodde på en UVI. Därefter han han gått på förebyggande antibiotika men trots detta fått två urinvägsinfektioner till (och då gått up till fulldos antibiotika).

Det är säkert en MUCG du ska göra. Då sätter de kateter och sprutar in kontrastvätska. Sedan röntgar de när det sprutas in, när hon kissar och lite däremellan. Jag tycket undersökningen var okej (men så har jag blivit lite härdad sedan han var så aktut sjuk), men han är ju mycket yngre än din dotter. Det jobbiga var just när de satte själva katetern. Jag vet att lite större barn får lugnande inför undersökningen. Svar fick jag via telefon efter några dagar. Vid återbesöket fick vi se röntgenbilderna och det syntes tydligt att han har reflux på ena sidan, även med ett otränat öga.  Nu väntar vi på kallelse till undersökning för att se om hans njurar skadats av infektionerna.  

Lycka till!
  • kattislofberg

Läkarbesök igår. Har lämnat urinprov och avföringsprov. Får se vad det visar. Han har fortfarande blodigt slem i bajset. Förmodligen har han en basilusk i tarmarna som heter clostridium. Eventuellt måste han behandlas med annan antibiotika upp till. Suck.

Det är tydligen inte helt ovanligt att denna bakterie (som man normalt sett har i tarmen) växer till sig under långvarig antibiotikabehandling. Verkligen ingen här som har erfarenhet av denna tarmbakterie?

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........