• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg
    Marika skrev 2010-01-24 12:27:53 följande:
    Fick din son UVI när ham åt Furadantin som profylax?
    Tack för tips!!!
    Jo, han fick UVI trots furadantin som profylax. MEN den bakterien som växte till VAR känslig mot furadantin, han borde inte blivit sjuk! Så felet låg i spottandet och kräkandet! Därför är jag extra mån om att det ska gå och få i honom den denna gång!
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 13:18:57 följande:
    Tack för tips!!!Jo, han fick UVI trots furadantin som profylax. MEN den bakterien som växte till VAR känslig mot furadantin, han borde inte blivit sjuk! Så felet låg i spottandet och kräkandet! Därför är jag extra mån om att det ska gå och få i honom den denna gång!
    OK!
    Anna 040825 & Tobias 091021
  • kattislofberg
    Marika skrev 2010-01-24 12:27:53 följande:
     dom löser upp sig själv,
    Hur långt tid tar det för den att lösa upp sig?
  • Marika
    kattislofberg skrev 2010-01-24 14:02:44 följande:
    Hur långt tid tar det för den att lösa upp sig?
    Inte lång tid alls, brukar hjälpa till med en tesked o hacka lite o så lite vätska som möjligt!
  • Virga

Kattis! Ju mer vatten tar du till tabletter desto snabbare dem löser sig. Jag tar minimal mängd vet inte om man kan ta mindre än jag tar :). 2 tabletter och vätskan tar högst 1 ml i sprutan. Ibland 0,9 ml. Det låter kanske löjligt att jag skriver så noga. Men för oss även 0,1ml har betydelse. Tabletterna får krämkonsistens och sprider inte sig så lätt = större chans att mediciner inte sprider sig i munnen utan glider ner med puré.  Dem små tuggar ju inte så mycket :)
    När jag förbereder sprutan till kvällen så gör jag minst en timme innan då är dem 100% upplösta. Eftersom jag löser upp dem direkt i sprutan så kan jag ju inte kolla om dem är upplösta eller ej. Skall försöka bryta dem i lite mindre bitar(delar i fjärdedelar nu) då kanske behövs mindre vätska än jag tar nu? Det är bara för skojs skull.
    Jag är nästan övertygad att Milo har fått UVI trotts profylax att profylaxen åkte ut. Man skal ta in den mängden som är ordinerad annars dem är inte effektiva.
    Håller alla tummar och tår för er! Många styrkekrammar! {#lang_emotions_flower}

• Anna Panna

Detta är familjeliv när det är som bäst!!!! Hoppas att du får fin hjälp av alla bra tips du har fått Kattis! Skönt att du ser en ljusning idag, hoppas det fortsätter framåt!!!! Tänker på er!
    Kram Anna

• kattislofberg

En tanke - Milo får två tabletter furadantin, dvs 2x5 mg = 10 mg. Borde han inte kunna äta en fjärdedels 50 mg:are istället? Det blir ju 12,5 mg, men han är ju också större nu. Enligt FASS ska en 8-kilosbebis äta 12 mg två gånger dagligen vidd full dos. Och underhållsdos brukar väl vara halva.

En fjärdedels tablett är förstås mycket lättare att få ner än två tabletter. Ska fråga läkare nästa gång vi pratar, men ni kanske vet?

• Virga

Fråga läkare. Visst är det mycket enklare att ge en fjärdedel än 2 tabletter. Julius har fått 10 mg sedan han passerat 7kg gränsen. Han står fortfarande på den dosen. Haft 7,5 mg i början. Eftersom det funkar för oss så vi har inte ens tagit upp frågan angående eventuell dosändring. Vi väntar snällt och lydigt när läkaren säger att det är dax att ända dosen {#lang_emotions_innocent} {#lang_emotions_smile}. När det var som jobbigast så tog han 7,5 mg. När han gick upp till 10 mg så i stor del redan funkat . Men jag är ändå irriterad ofta varför dem för ett tag sen tagit bort 20 mg styrkan. Det hade underlättat så enormt till dem små liv och deras föräldrar.

• kattislofberg

Skit också, nu har Milo blivit prickig i ansiktet av furadantinet. Kan det betyda att han inte tål det, eller får man leva med det? Eller det kanske rent av bara kommer nu i början?

• Marika
    Virga skrev 2010-01-24 22:46:46 följande:
    Fråga läkare. Visst är det mycket enklare att ge en fjärdedel än 2 tabletter. Julius har fått 10 mg sedan han passerat 7kg gränsen. Han står fortfarande på den dosen. Haft 7,5 mg i början. Eftersom det funkar för oss så vi har inte ens tagit upp frågan angående eventuell dosändring. Vi väntar snällt och lydigt när läkaren säger att det är dax att ända dosen . När det var som jobbigast så tog han 7,5 mg. När han gick upp till 10 mg så i stor del redan funkat . Men jag är ändå irriterad ofta varför dem för ett tag sen tagit bort 20 mg styrkan. Det hade underlättat så enormt till dem små liv och deras föräldrar.
    Min gosse väger ju över 7 kg o han får ju "bara" 5 mg, ja eller 1 1/2 tablett, 7,5 mg då?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........