• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • galnevale

Jolindo:
    förstod jag rätt att er dotter hade vidgat njurbäcken men att mucg inte visade reflux?
    men hade hon fått uvi ändå? har varit borta från fl ett bra tag nu och hänger inte med i trådarna för tillfället

• AHH10

Virga: Usch, vad tufft med akut inläggning. Det är just det att symptomen inte alltid är så självklar som gör det så lurigt. Och jobbigt. Skönt i allafall att han inte haft fler infektioner sedan dess!

kattislofberg: Men gud vilken hemsk upplevelse med ambulans, dropp och syrgas! Måste ha varit fruktansvärda dagar. Skönt att höra att han är en go och glad unge nu i allafall, även om han han besvär med magen. Lilla stackarn.
    Ja, vår son står på profylax nu (furadantin). Vi krossar tabletterna i en tablettkross och blandar det i lite äppelmos. Hittills har det gått hyfsat, men jag anar en viss ökad skepsis när jag kommer med äppelmosskeden på kvällarna. Vi får se hur länge det funkar.
    Jag håller tummarna för er undersökning av njurfunktionen i mars! Vad är det egentligen man får reda på då? Hur graderas funktionen liksom? I procent eller?

• Virga

AHH10! Du jag var glad att det blev akutinläggning. Jag såg att det var nåt skumt med honom och gick i säkert 5 dagar utan att veta vad nu är på G. Jag trodde jag kommer att explodera av oro och stress. Så det var stor lättnad faktiskt. Att dem äntligen insåg att lillen mår inte bra! Det var bara jag  som haft misstanke och kanske lite min man också att det hela kommer att lösas med sjukhusinläggning. Moders hjärta känner bäst. Det är första barnet så oerfarenhet också har spelat roll i det här sammanhanget.

Om de skall göra Renografi (MAG-3) undersökning så redar man på hur njurarna utsöndrar radioaktivänme som sprutas i blodet via kanylen. Man ta  många bilder och sedan räknar man sidofördelning i procent. T.ex 45%- 55% eller dylikt.
    Det finns lite olika undersökningar som kollar man njurfunktion med.

• Jolindo

Galnevale: Ja, det stämmer, hon har ingen reflux. Enligt läkaren bör inte hennes vidgade njurbäcken ge infektioner. Men något är det. 

Det är bra att kolla upp om det är en uvi eller om det är början till en förkylning kanske. A brukar bli jätteblek, trött och äter dåligt när hon har en infektion. Hoppas inte det är någon uvi.
    Tack Virga! Jodå, vi kämpar på. 
  • Virga

Kattis! Hur är det med  Milos kinderna? Har det blivit bättre? Har du märkt något mer sträv område på hans kropp?  Slog tanke om böjveckseksem (atopisk dermatit) då Julius debuterat med det vid 3 mån kanske,vet ej exakt, kanske tidigare. Men har redan stått på Furadantin. Bättre att inte vänta i så fall och ta besök hos allergisköterskan så blir det mindre åtgärd. Det är bara min tips.

• kattislofberg

AHH10: Jag vet faktiskt inte alls hur de graderar njurfunktionen. FInns nog andra här inne som vet. Men jag vet att resultatet tillsammans med Milos allmäntillstånd och antal UVI trots profylax kommer att avgöra om det blir defluxoperation eller ej.

Virga: Kinderna blev bättre och bättre och idag är han jättefin, syns nästan ingenting!!! {#lang_emotions_laughing}

Dessutom är han nästan helt bra i magen! Tönk att man kan bli så glad över en gul massa i blöjan istället för blodblandat slem! {#lang_emotions_laughing}

Och de senaste kvällarna har vi fått i honom furadantinet. Det är inte roligt, men det går. Och han somnar bara en kort stund därefter, så vi har ehller inga bekymmer med kräkningar.

Allt känns mycket lättare nu! Tack för allt stöd här inne!

• Virga

Vad roligt Kattis! Så skall det vara! Att ge furadantin är inte lätt även om man har kommit igång med det, man är glad bara att det går. Och det räcker. Bara man få i det på något vis och behålla därefter. Jättebra! Så glad jag blev för er skull!
    Kolla bara att Milo rapar innan han somnar! Det är jätteviktigt. Julius har spytt även i sömnen ett antal gånger. Inte alls ofta men det har hänt tja 4 gånger kanske. Så ha koll lite om han sover i separat rum. Lycka till! {#lang_emotions_flower}

• Annen81

Hej igen!

Jolindo: Vi har pratat med läkare nu och speciellt ena njuren var vidgad (14 mm) och den andra 8 mm. Hon har skickat remiss till blåsröntgen och sedan blir det nog andra undersökningar också. Hoppas det blir inom ett par veckor i alla fall.

Min dotter blir bara sämre och har ont  i magen hela tiden, speciellt när hon ska sova. Ingen feber eller liknande och blodprov/urinprov visar inget. Jag är fortfarande intresserad av vad ni andra har för erfarenheter och kunskap om njurproblem kan orsaka smärta. Receptfria preparat hjälper inte ett dugg och sjukvården vill inte gå vidare med andra läkemedel så det det enda vi kan göra här hemma är att se vår dotter vrida sig i smärtor och vi vet inte vad vi ska ta oss till längre. Bara vänta på vidare utredning antar jag med varje dag är en pina nu när hon mår så dåligt.

• Jolindo

Kattis: Vad skönt att Milo är bättre! 

Annen: Jag önskar att jag kunde säga att jag kunde säga att det här är varför hon har ont och gör så här så blir det bättre. Jag vet bara att vi bar A mycket, jag hade henne i baby björnsele på dagarna, jag la henne på fårskinn i vagnen, bäddade mjukt med dubbla madrasser, mjuka kuddar under ryggen i spjälsängen så hon halvsatt nästan. När hon satt i famnen ändrade hon ställning själv tills hon hittade någon som var bäst.
    Det är jobbigt när de själva inte kan säga var det gör ont och hur de vill ha det. Men sen samtidigt när de kan säga var de har ont är det ingen som tror dem ändå. {#lang_emotions_frown}
    Ligg på läkarna, så här ska ni inte behöva ha det. Har hon någon gång visat att hon har ont hos läkarna? Be annars att ni får bli inlagda något dygn där de kan se hur hon reagerar när hon ska sova, så de får se det med egna ögon. 
    På Angelica kom smärtan periodvis. Hon sov bra och somnade i sängen och vagnen själv. Sen en dag så ville hon bara bli buren, ville inte sova själv osv. Det pågick några veckor ca sen hade hon ett bättre period ett tag, innan det blev sämre igen. Men som sagt när hon var runt året blev allt bättre. 
  • AHH10
    Virga: Jag förstår verkligen att du blev glad som fick åka in till sjukhuset! Måste ha varit hemska dagar innan ni fick hjälp. Tack för informationen om njurfunktionsundersökningen. Jag vet inte än vilken typ av undersökning vi kommer att få, men det kanske vi får veta efter blåsröntgen.

kattislofberg: Jag ser att din lille mår bättre efter mycket magtrassel. Underbart! Jag förstår din glädje över "den gula massan". Tack till dig också för att du tog dig tid att svara om undersökningen av njurfunktionen.
    Kram!
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........